نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر نوع تلاش اعضای اوپک در راستای تقویت بازار نفت و بازگرداندن قیمت‌ها به سطح قابل قبول و منطقی حمایت می‌کند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی با اظهار این مطلب به ایرنا، سطح قابل قبول قیمت‌های نفت را سطحی دانست که جمهوری اسلامی ایران با مشارکت بقیه اعضای اوپک بتواند از آن حمایت کند.

وی در ادامه تصریح کرد، با افزایش تاریخی سطح ذخایر نفت خام آمریکا و رسیدن به بالاترین سطح در هفت سال گذشته، تلاش برخی از اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت،به منظور جلوگیری از سقوط قیمتهای نفت خام است.

نظرهای کارشناسی دراین خصوص حاکی از آن است که با توجه به افزایش سطح ذخایر نفت خام آمریکا ، چهار کشور ونزوئلا،نیجریه، عربستان و امارات متحده عربی که عرضه‌کنندگان عمده نفت خام سبک به آمریکا هستند، بدون مشورت با دیگر اعضای اوپک و حتی طرح آن در این سازمان به طور دوجانبه و یا انفرادی با انتشار بیانیه‌هایی کاهش تولید نفت اوپک را اعلام کردند.

درحالی که کاهش تولید نفت این تعداد از اعضای اوپک در راستای توافق سازمانی نبوده است، کاهش داوطلبی تولید نفت از سوی اعضایی صورت گرفته است که از زمان لغو سهمیه‌های تولید نفت اوپک ، بیش از سهمیه‌های مصوبشان نفت تولید کردند.

به گفته کارشناسان بازار نفت، در این شرایط متقاعد کردن دیگر اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت که در سطح سهمیه‌های تعیین شده نفت تولید می‌کنند و حتی برخی از اعضا مانند اندونزی که ‪ ۴۰۰‬هزار بشکه کمتر از سهمیه نفت تولید می‌کند، دشوار است.

قیمتهای نفت خام به سمت هر بشکه ‪ ۵۰‬دلار در حال کاهش است و کارشناسان بازار نفت علت این امر را چند پدیده می‌دانند. افزایش بی‌سابقه ذخایر نفت خام آمریکا، خارج شدن مقادیری پول از بازارهای سلف و کاغذی نفت خام و در پی آن کاهش حجم معاملات نفت، کم شدن فاصله قیمتهای سلف باقیمتهای کنونی و نزدیکی انتخابات مجلس آمریکا از عوامل کشاندن قیمت‌های نفت خام به سمت پایین است.

کارشناسان بازار نفت با اشاره به اینکه محدوده قیمتی مورد قبول اعضای اوپک ‪ ۶۰‬دلار است،تصریح کردند، قدری کاهش قیمت‌های نفت زمینه را برای تشدید بحران سیاسی و بازگردان قیمتهای نفت تا سطح ‪ ۷۵‬دلار ، فراهم می‌کند.

این کارشناسان تصریح کردند، در شرایط کنونی تعریف برای پایه‌ کاهش تولید نفت بین اعضای اوپک و اینکه هر عضو چقدر باید کاهش دهد، دشوار است.

بازگشتن اعضای اوپک به سهمیه‌های تولید نفت می‌تواند به بازگرداندن بهای نفت به سطح قابل قبول کمک کند و این مسئله یکی از تأکیدهای اعضای اوپک در اجلاس ماه سپتامبر سال جاری در وین بود.

کد خبر 5125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز