پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بهای نفت خام در بازارهای بین‌المللی همچنان با سرعت هر چه بیشتر در حال پیمودن سیر صعودی است.

براساس آخرین آمار از بازار نایمکس نفت خام شیرین و سبک آمریکا 123 دلار و 52 سنت داد و ستد شد. همچنین در بازار بورس لندن نیز بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال برای نخستین بار به 122 دلار و 22 سنت رسید.

بازارهای بین‌المللی نفت در هفته جاری دست خوش تحول بود از آن روی که بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز سه‌شنبه از مرز 120 دلار گذشت و نفت خام دریای شمال نیز از 119 دلار در هر بشکه فراتر رفت.

این اتفاق در روزی روی داده است که کارشناسان اوپک پیش‌بینی کرده بودند  بهای جهانی نفت به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد و در آینده رکورد 120 دلاری نیز به ثبت خواهد رسید.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی نیز به تازگی گزارشی مبتنی بر پیش‌بینی مشابهی نظیر آنچه اوپک هشدار داده منتشر کرده است. به گفته کارشناسان، در حال حاضر رشد اقتصاد جهان با چالش‌هایی مواجه است.

همچنین کمبود برخی از انواع نفت‌های خام در بازار در کنار مسایل ژئوپلتیک خاورمیانه، باز ماندن پرونده هسته‌ای ایران نزد اتحادیه اروپا و نیز کاهش نسبی ارزش دلار سبب شده است تا بورس نفت همچنان داغ باشد.

از سویی دیگر نگرانی غرب از افزایش فزاینده بهای نفت سبب شد تا چندی پیش رئیس اوپک اعلام کند که توانایی افزایش تولید در کشورهای صادرکننده نفت وجود دارد. این در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در سه نشست متوالی تصمیم به تثبیت سطح تولید گرفته است و این امر با واکنش سران کشورهای صنعتی به ویژه دولت بوش همراه شد.

به تازگی گوردن براون نخست وزیر دولت کارگری بریتانیا نیز نسبت به کمبود نفت در بازارهای جهانی ابراز نگرانی کرده بود و این در حالی است که اعضای اوپک بارها کمبود نفت را رد کرده‌اند. در این میان تنها دکتر حجت‌الله غنیمی فرد مدیر اموربین‌الملل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است که از کمبود برخی از انواع نفت‌های سبک اشاره داشته است.

با این همه شنیده می‌شود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سفر هفته آینده خود به عربستان با پادشاه خاندان آل سعود درباره وضع بازار‌های جهانی نفت به گفت‌وگو خواهد نشست. عربستان سعودی از جمله متحدان سیاسی آمریکا، تا پیش از سال 2007 میلادی بزرگترین تولید‌کننده نفت خام جهان بود که در حال حاضر ناخواسته این رتبه را به روسیه واگذار کرده است.

جدای از آنچه یاد شد البته برخی از کاشناسان بازار نفت بر این باورند که رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و خروج سرمایه داران از بازار مسکن این کشور از جمله مهم‌ترین دلایل بحران در بورس نفت است.

افزایش هجوم سرمایه‌گذارانی که به بازار مسکن آمریکا پشت کرده‌اند به بورس نفت نیویورک و نیز قدرت گرفتن یورو در برابر دلار در دو سال اخیر نگذاشته است که بازارنفت به ثبات رسد.

کد خبر 51249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز