یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال۹۹، ۱۰۴ قلم از اشیای تاریخی این استان مرمت و ساماندهی می‌شود.

اثر تاریخی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مجید صفایی به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی و ۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه در یاسوج افزود : سال ۹۸، ۱۹ اثر منقول در این استان به ثبت رسید.  

وی افزود: همچنین پنج اثر معنوی و سه اثر غیر منقول نیز به ثبت رسیدند و پنج اثر شامل برم الوان، دشت لاله‌های طسوج و دیگر موارد ثبت ملی شدند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال ۹۷ سه هزار و ۴۰۰ نفر از موزه یاسوج دیدن کردند اما سال ۹۸ با توجه به شرایط کرونایی چهار هزار نفر از این موزه بازدید کردند.

صفایی گفت: در این هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌هایی به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: کرونا به بخش گردشگری این استان بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده و در این میان بخش میراث فرهنگی کرونا از آثار این ویروس منحوس در امان نبوده است به عنوان نمونه اماکنی همچون موزه یاسوج در این ایام تعطیل شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این ایام کرونایی، ۱۶ بازرس کار نظارت بر اماکن تفریحی، مسافر خانه‌ها، آبشار و حتی منازل شخصی را بر عهده داشتند و اجازه اسکان مسافر را ندادند.

صفایی گفت: ۲۵۰ مورد شکایت در این خصوص دریافت و به طور جد رسیدگی شد.

وی بیان کرد: با توجه به شعار امسال در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحولاتی در راه خواهد و بود و همچنین از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این استان حمایت می‌کنیم.

سکه‌ها، ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.  

این استان بخشی از تمدن ایلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.  

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کد خبر 512453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha