گستردگی زیاد و پراکندگی محله‌ها با توزیع نامناسب جمعیت و امکانات رفاهی و خدماتی از ویژگی‌های برخی محله‌های منطقه ۲۱ است که مشکلات و کمبودهای فراوانی ایجاد کرده است.

4محله

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:   مشکلاتی که اغلب در طول سالیان دور و دراز گذشته، ذره ذره جمع و اکنون معضل بزرگی در محله شده است. برخی از آنها به اندازه فرودگاه «مهرآباد» آنقدر بزرگ است که زور کسی به آنها نمی‌رسد و برخی هم مانند کارخانه‌ها، دیگر به بخشی از هویت منطقه تبدیل شده‌اند و برای خودشان حق آب و گل قائل‌اند. البته همه مشکلات و کمبودهای محله‌های این تکه از پایتخت از یک جنس نیست. گاهی مشکلات و برآورده کردن خواسته مردم به اندازه تجهیز یک درمانگاه، نگهداری از فضای سبز یا برخورد با مشاغل مزاحم قابل رفع است.

  •  ۹ سال انتظار برای تجهیز و توسعه یک درمانگاه 

مهم‌ترین مشکل شهرک «ویلاشهر» به تنها درمانگاه این محله مربوط می‌شود که سال‌هاست برای توسعه و تکمیل شدن در انتظاری طولانی به سر می‌برد. «حجت کریمی»، دبیر شورایاری «ویلاشهر»، در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «تنها درمانگاه محله ویلاشهر که در داخل پارک پایین شهرک قرار دارد و متعلق به شهرداری است، حدود ۹ سال از وعده تکمیل و توسعه آن می‌گذرد. این درمانگاه نیازمند تجهیزات بیشتری است تا به یک درمانگاه شبانه‌روزی تبدیل شود. اهالی محله ویلاشهر و بسیاری از محله‌های همجوار آن برای استفاده از نزدیک‌ترین درمانگاه شبانه‌روزی و بهره‌مندی از خدمات درمانی آن، باید مسافتی نزدیک به ۱۰کیلومتر را طی کنند. اگر این درمانگاه تجهیز شود، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اهالی تا حدود زیادی رفع خواهد شد و دیگر لازم نیست شهروندان این محدوده برای استفاده از امکانات درمانی، کیلومترها آن طرف‌تر بروند و در این صورت برای خدمات فوری درمانی با مشکل مواجه نخواهند شد. »

کریمی با بیان اینکه اهالی محله از هیچ اقدامی برای تجهیز تنها درمانگاه شهرک، کوتاهی نخواهند کرد از آمادگی برای همکاری و مشارکت با مدیریت شهری خبر می‌دهد: «ما حتی برای تحقق این مهم با چند تن از پزشکان محله و « احمدی»، مدیر داروخانه ویلاشهر، صحبت کرده‌ایم تا به‌صورت مشارکتی با شهرداری همکاری داشته باشیم و این درمانگاه زودتر به سرانجام برسد. همچنین در بازدیدی که «پیروز حناچی»، شهردار تهران، از منطقه ۲۱ داشت، نامه‌ای به ایشان درباره موضوع بهداشت و درمان محله و درخواست اختصاص بودجه‌ای برای توسعه و تجهیز درمانگاه ارائه کردیم که امیدوارم همه این تلاش‌ها روزی نتیجه دهد و درمانگاه شهرک به‌زودی تجهیز شده و به یک درمانگاه شبانه‌روزی تبدیل شود. »

  • امان از مشاغل مزاحم و دردسرساز

«مسعود رضایی»، شورایار محله «تهرانسر» غربی، وجود اصناف و مشاغل مزاحم به‌ویژه شکل گرفتن راسته تعمیرات اتومبیل در این محدوده از منطقه ۲۱ را از مهم‌ترین مشکلات محله‌اش عنوان می‌کند و در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشکلات محله تهرانسر غربی، وجود مشاغل مزاحم است. تجمع مکانیکی‌ها در خیابان‌های «دستغیب» و «مطهری» نه تنها آلودگی بصری و محیطی ایجاد کرده است، بلکه موجب شده‌ تردد برای شهروندان و وسایل نقلیه سخت و مشقت بار شود. پیاده‌رو این خیابان‌ها تقریباً همیشه مسدود است و همین موضوع برای عابران پیاده در استفاده از حق طبیعی‌شان مشکل و دردسر ایجاد می‌کند.

همچنین شکل‌گیری یکسری مشاغل در خیابان «رجایی» که به دنبال قرار گرفتن میدان تره‌بار مرکزی و فروشگاه «رفاه» در این نقطه به وجود آمده‌اند، مانندفروشندگان مرغ‌وگوشت یا همان پروتئین‌فروشی‌ها و یا وانتی‌های دستفروشی که اقدام به عرضه محصولات مختلف از جمله میوه و سبزیجات می‌کنند، همه موجب شده تا این خیابان همواره شلوغ و پر ترافیک باشد. با توجه به اینکه جمعیت به نسبت زیادی از کل منطقه برای خرید به این محدوده می‌آیند، این موضوع موجب شکل‌گیری این مشاغل شده است. چنین مشاغلی نه تنها موجب سدمعبر و ترافیک می‌شود، بلکه امنیت محله را نیز تهدید می‌کند. بارها این موضوع و درخواست مردمی را به شهرداری اعلام کرده‌ایم و البته آنها هم تاحدودی رسیدگی کرده‌اند، اما باید نگاه جدی‌تر و راه‌حلی پایدار برای این موضوع اندیشیده شده و پر قدرت اجرا شود. درباره مشاغل مزاحم البته باید نهادهای دیگر مانند نیروی انتظامی و دادستانی و تعزیرات حکومتی هم به کمک مدیریت شهری بیایند و به چنین مشکلاتی در شهر تهران، ورود پیدا کنند. این موضوع، مشکلات ثانویه‌ای را به همراه دارد که در صورت برخورد با مشکل اصلی می‌توان جلو همه آنها را گرفت. »

«مدیریت فضای‌سبز بسیار ضعیف است. » این انتقاد صریح «علی‌اکبر سخاوتی»، شورایار محله شهرک «دانشگاه» است. سخاوتی می‌گوید: «محله ما ۷۵ هکتار مساحت دارد که حدود ۳۵ هکتار آن را فضای سبز تشکیل می‌دهد. این فضای‌ سبز، پیشتر بسیار زیبا و و چشمنواز بود. فضای سبز شهرک دانشگاه آنقدر وسیع و زیبا بود که قرار شد به‌عنوان «فضای سبز نمونه» در منطقه ۲۱ و کل مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران معرفی شود. اما از وقتی که (سال ۱۳۸۸) مدیریت فضای سبز محله در اختیار شهرداری قرار گرفت، درختان و گل‌ها و گیاهان رو به تخریب و کاهش رفتند و امروز هم کم‌کم در حال نابودی هستند.

وقتی هم سبب را جویا می‌شویم، کمبود بودجه و آب را بیان می‌کنند. این در شرایطی است که شهرک ما تنها در ۳ سال اخیر، نزدیک به ۲۳ میلیارد تومان بدهکار مالیاتی شده است. اکنون حساب کنید از این مقدار پول، تنها یک میلیارد تومان برای رسیدگی به فضای سبز کافی است، اما برای حفظ و احیای فضای سبز شهرک دانشگاه هزینه‌ای نمی‌شود. فضای سبز محله ما نیازمند لوله‌کشی آب است، اما فقط ۳هکتار از این فضا، لوله‌کشی دارد. ۵‌ـ ۶ سالی می‌شود که مشکل فضای سبز منطقه را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم که هنوز به نتیجه‌ایی نرسیده است. چند بار وعده‌هایی مبنی بر رفع مشکل داده شده، اما هنوز اقدامی عملی و تأثیرگذار ندیده‌ایم. انتظار داریم فضای سبز سرسبزترین محله منطقه ۲۱ از این وضعیت نجات پیدا کند. این موضوع به یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. »

  • اتوبوس‌های فرسوده 

ناوگان «اتوبوسرانی» که به اهالی محله شهرک «دریا» خدمات می‌دهد، مستهلک شده و فرسوده است. «علی‌اشرف‌ صباغی»، شورایار محله شهرک‌ دریا، دراین‌باره به همشهری محله می‌گوید: «۲ خط اتوبوسرانی «شهرک‌ دریاـ میدان‌ آزادی» و «شهرک دریاـ مترو صادقیه» در این محله فعال است و در این خطوط، حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس کار می‌کنند، اما هیچ یک از آنها، نو و سالم نیستند. نه سیستم گرمایشی مناسبی برای فصل سرما دارند و نه از سرمایش مناسب برای فصل گرما برخوردارند.

البته خدمات‌دهی این اتوبوس‌ها تنها به اهالی شهرک دریا محدود نمی‌شوند و بیشتر جمعیت منطقه که در محدوده ناحیه یک سکونت دارند، برای‌ تردد از این اتوبوس‌های نامناسب استفاده می‌کنند، با این وجود هیچ اقدامی برای نوسازی یا بهسازی ناوگان اتوبوسرانی منطقه نمی‌شود. بارها درخواست داده‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنند، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. مسئله اینجا است که قدمت و عمر این اتوبوس‌ها خیلی بالا رفته و باید اتوبوس‌های نو و مدل جدید جایگزین‌ آنها شوند. محله‌های منطقه ۲۱ به سبب دوری از مرکز شهر به ناوگان اتوبوسرانی مناسب‌تری نیاز دارند. همه مردم وسیله نقلیه شخصی ندارند. از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان به سبب محدودیت و موانعی مانند «طرح ترافیک» به ناچار از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. بنابراین نیاز است تا به این کمبود که طیف زیادی از مردم منطقه را شامل می‌شود، توجه کافی صورت بگیرد. از همه اینها هم که بگذریم، برای داشتن هوایی پاک باید در زمینه توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی، کارهای اساسی انجام شود تا مردم با میل و رغبت به سمت اتوبوس و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی بروند. »
 

کد خبر 512450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha