همشهری آنلاین: محققان آمریکایی و انگلیسی می‌گویند پرندگان احتمالاً در حین پرواز برای جهت‌یابی از میدان مغناطیسی شیمیایی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان از ده‌ها سال قبل می‌دانستند که پرندگان مهاجر از میدان مغناطیسی زمین به عنوان نوعی سیستم ‪ GPS‬برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند اما صددرصد مطمئن نبودند که این کار چگونه انجام می‌گیرد.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه آریزونا و دانشگاه آکسفورد بر روی مولکولی متمرکز شد که نسبت به اندازه و جهت میدان مغناطیسی حساسی است که قدرت آن یک بیست هزارم آهنرباهای کوچکی است که به یخچال می‌چسبند.

این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

دیونس گاست زیست شیمی‌دان دانشگاه آریزونا گفت این یافته‌ها نخستین مدرکی است که نشان می‌دهد مکانیسم جهت ‌یابی پرندگان می‌تواند واقعا با میدان مغناطیسی بسیار کوچکی در حد مغناطیس زمین کار کند.

وی افزود این تحقیق نشان داده است که نویز رادیویی پهن باند و سیگنال‌های فرکانسی دائمی، جهت‌یابی مغناطیسی را در سینه سرخ‌های اروپایی مختل کرده‌است.

گاست می‌گوید این پژوهش استفاده قطعی پرندگان از این سازوکار را اثبات نمی‌کند بلکه سندی است که نشان می‌دهد آنها می‌توانند از چنین مکانیسمی بهره گیرند.

کد خبر 51244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز