یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

توسعه گردشگری در جاده توریستی کرج - چالوس به ویژه در بخش آسارا باعث شده که مسئولان به فکر احداث مجموعه تفریحی برای استراحت مسافران باشند.

گردشگری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، جاده زیبای چالوس را هر ایرانی می‌شناسد و می‌داند که رودخانه، جنگل، کوه، آبشار و سد بخش‌هایی مهم از شگفتی‌هایی این مسیر کوهستانی پرپیچ و خم است. اما بخش مهمی از دیدنی‌های این جاده زیبا در دل طبیعت ۵۵ روستا و یک شهر بخش آسارا نهفته است. جاده چالوس مسیری فراتر از یک محور عبوری است و طراوت و شادابی آن با کوه‌های بلند و رودخانه خروشان، منطقه‌ای بکر و زیبا پیش روی مسافران می‌گذارد.

البته در این میان نگرانی‌هایی بابت تأمین امنیت کامل مسافران عبوری از این محور توریستی وجود دارد که این دلواپسی‌ها به دغدغه‌ای مهم برای مسئولان و ساکنان بخش آسارا تبدیل شده است.

دغدغه اهالی آسارا اجراشدن پروژه‌های تفریحی - گردشگری است تا شرایط اقامت و اسکان مسافران در مناطق حفاظت شده و کم خطر فراهم شود و در کنار میزبانی شایسته از مهمانان زمینه توسعه اشتغال پایدار را نیز فراهم کرده باشند.

اما چند سالی می‌شود که برای سامان دادن به موضوع اسکان موقت مسافران و گردشگران عبوری از این محور پرجاذبه، طرح‌های گردشگری در حال بررسی و پیگیری است تا یک مجموعه‌ای متمرکز برای استفاده مسافران فراهم شود.

صادق کمالی با اشاره به ظرفیت‌های خوب بخش آسارا برای جذب سرمایه‌گذار و پیاده‌سازی طرح‌های گردشگری و تفریحی، اظهار کرد: ضرورت اجرای این پروژه‌ها به آنجا باز می‌گردد که به دلیل پاره‌ای از مسائل و مشکلات موجود جمعی از گردشگران و مسافران به هنگام عبور از محور کرج - چالوس با خطراتی مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: متأسفانه تعدادی از مسافران عبوری از محور کرج - چالوس جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند یا دچار حادثه غرق‌شدگی در رودخانه خروشان کرج می‌شوند.

بخشدار آسارا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های برای توسعه گردشگری بخش آسارا، افزود: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌توان با دریافت کمترین هزینه، مطلوب‌ترین امکانات را به مسافران ارائه کنیم.

کمالی گفت: در مجموعه‌های گردشگری، فروشگاه‌های صنایع دستی جانمایی می‌شود، با این اقدامات می‌توان از اسکان مردم در حاشیه رودخانه که خطراتی را به دنبال دارد، جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به وقوع سیل در نیمه اول سال گذشته که باعث کشته شدن ۲۸ نفر شده است، افزود: غرق‌شدگی دلیل مرگ بسیاری از جان‌باختگان بوده است. بسیاری از آنها برای شستشوی دست و یا گرفتن عکس در نقاط ناایمن حاشیه رودخانه کرج جان خود را از دست داده‌اند.

بخشدار آسارا گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش آسارا ایجاد یک مجموعه گردشگری متمرکز برای اقامت مسافران است، مقرر است در محدوده «ری‌زمین» یک طرح گردشگری اجرا شود.

کمالی بیان کرد: اگر مردم احساس کنند که فضایی ایمن و بهداشتی برای اسکان موقت آنها وجود دارد هیچگاه در مکانی ناایمن نمی‌روند.

وی افزود: محدودیت‌های مالی و اعتباری در بخش آسارا دستیابی هرچه سریع‌تر به پروژه‌های گردشگری را با مشکل مواجه کرده بود، امید است با کمک مدیران اجرایی استان در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی، محیط‌زیست، آب منطقه‌ای، راهداری و میراث فرهنگی بتوانیم چنین پروژه‌هایی را هرچه زودتر اجرایی کنیم.

در ادامه محمدباقر آسرایی، شهردار آسارا با اشاره به آخرین اقدامات انجام در خصوص طرح گردشگری موردنظرشان گفت: سال گذشته با مسئولان آب منطقه‌ای جلساتی برگزار و مقرر شد مصوبه کارگروه گردشگری استان نیز دریافت شود.

وی اظهار کرد: با شرکت آب منطقه‌ای استان قراردادی منعقد شده تا محل احداث طرح گردشگری در محدوده ری‌زمین به شهرداری آسارا تحویل داده شود تا با جذب سرمایه‌گذار وارد فاز عملیاتی اجرای شویم.

شهردار آسارا توضیح داد: ضرورت احداث این مجموعه به آنجا بازمی‌گردد که فضای عمومی مناسبی برای استفاده مسافران و گردشگران عبوری از محور کرج - چالوس وجود ندارد در حالی که نقطه‌ای مانند ری‌زمین ظرفیت بالایی از این حیث محسوب می‌شود.

آسرایی افزود: حجم بالای غرق شدگی افراد به ویژه طی سال گذشته دلیل مهم دیگر برای ایجاد یک مجموعه گردشگری متمرکز برای حضور مسافران و گردشگران عبوری از محور کرج - چالوس است و تلاش برای کاهش این حوادث به عنوان یک ضرورت مورد توجه جدی بوده است.

وی گفت: وجودموازی کاری‌ها،  اجرای پروژه در محور کرج - چالوس را سخت‌تر می‌کند. وجود منطقه و رودخانه حفاظت شده، توجه به مصوبات شورای عالی امنیت ملی در خصوص ساخت و ساز حاشیه رودخانه کرج و یا قانون وزارت نیرو در خصوص رودخانه‌ها از آن جمله است، تمامی این نکات موجب شد که از سال ۹۴ تاکنون به دنبال اجرایی شدن این پروژه باشیم.

شهردار آسارا بیان کرد: اکنون تمامی الزامات از جمله استعلامات و دریافت مصوبات کارگروه گردشگری استان برای اجرای طرح گردشگری ری‌زمین پشت سر گذاشته شده است، به عبارتی تمامی مراحل بروکراسی اداری در این مورد انجام شده است.

آسرایی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات اجرایی پروژه گردشگری ری‌زمین آغاز می‌شود یا خیر؟ گفت: این پروژه زمان‌بر است اما تلاش می‌کنیم تابستان امسال بتوانیم بخش‌های مهمی از این مجموعه گردشگری را برای استفاده مسافران آماده کنیم، اما به یقین در این پروژه مواردی مانند احداث دیوار ساحلی به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی در خصوص مشخصات این طرح گردشگری که قرار است توسط شهرداری آسارا در عرصه‌ای ۲۸ هزار مترمربعی در حاشیه رودخانه کرج احداث شود، اظهار کرد: در قالب این پروژه وسیع مواردی از جمله جانمایی یک پَد هلیکوپتر مشخص شده که برای اجرا در اختیار عوامل ذیربط قرار داده می‌شود.

شهردار آسارا افزود: ایجاد فضاهای ورزشی، کمپ‌های گردشگری و یا تعریف یک رینگ ۴۰۰ متری برای حضور امن مردم در حاشیه رودخانه کرج و یا جانمایی آلاچیق‌های استراحت از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب طرح گردشگری ری‌زمین اجرایی خواهد شد.

آسارایی ادامه داد: طرح گردشگری ری‌زمین یک پروژه چندمنظوره است، استراحت مسافران و بهره‌مندی آنها از امکانات ایجاد شده در دل این مجموعه از جمله برپایی نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه نیز در بخش‌هایی از این پروژه عملیاتی خواهد شد.

وی بیان کرد: قرار است باغ گل در طرح گردشگری ری‌زمین ایجاد شود، با توجه به اقلیم بخش آسارا، اردیبهشت ماه فرصت خوبی برای برپایی جشنواره گل است.

شهردار آسارا در خصوص اقامتگاه‌های جانمایی شده در پروژه گردشگری ری‌زمین، افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم اقامتگاه‌های دائمی در قالب این پروژه ایجاد کنیم و فقط با جانمایی آلاچیق‌ها فرصت یک‌روزه اقامت برای مسافران در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات تابستان را فراهم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در اطراف لواسانات و یا در قالب ساماندهی رودخانه کن در تهران نیز در گذشته طرح‌های گردشگری مانند پروژه ری‌زمین اجرایی شده است، بحث زیبا کردن سیمای بصری، تأمین امنیت بیشتر برای حضور مسافران در حاشیه رودخانه و همچنین فراهم کردن شرایط مناسب برای تفریح و استراحت مسافران از جمله اهداف اجرای این طرح‌های گردشگری است و از طرفی در بکارگیری مصالح کار حفظ فضای بکر طبیعت نیز مدنظر قرار داده می‌شود.

شهردار آسارا بیان کرد: برنامه‌ای بلندمدت برای طرح گردشگری ری‌زمین مورد توجه است، به عنوان نمونه حجم عظیمی از رسوبات در کف و بستر رودخانه دپو شده است که باید در ابتدا این رسوبات را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم دیواره ساحلی را اجرایی کنیم.

آسرایی افزود: طبق برآورد اولیه بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح گردشگری ری‌زمین لازم است که با جذب سرمایه‌گذار باید آن را تأمین کنیم، به یقین با شروع کار و پیشبرد عملیات هزینه‌های ریز دیگری نیز گنجانده خواهد شد که حجم اعتبارات پروژه را تغییر خواهد داد.

کد خبر 512436
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha