عملیات سمپاشی علیه ملخ در سطح ۲۸۸ هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی انجام شد که به منظور هشدار به دامداران برای پرهیز از چرای دام در این مراتع، پرچم قرمز نصب شده است.

سمپاشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت اظهار کرد: از عرصه‌های مبارزه شده ۲۳ هکتار در شهرستان بجنورد و ۲۶۵ هکتار نیز در شهرستان‌های راز و جرگلان و مانه و سملقان بوده است.

محمد رضایی افزود: هم‌اکنون آلودگی ملخ‌ها در مرحله پوره است که مبارزه با این آفت در این مرحله آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

وی بیان کرد: در عرصه‌هایی که مبارزه شیمیایی می‌شود پرچم‌های قرمزی به منظور هشدار به دامداران نصب می‌شود،  دامداران باید از چرای دام در این مناطق خودداری کرده و دست کم به مدت یکماه پس از سمپاشی دام خود را وارد این مناطق نکنند.

رضایی اظهار کرد: در برخی از عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های شیروان و فاروج نیز آلودگی ملخ صحرایی شناسایی شده اما هنوز به حد مبارزه نرسیده است.

وی خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با ملخ در عرصه‌های طبیعی استان شد و افزود: اگر ملخ از حالت پورگی خارج و به مرحله پرواز برسد، مبارزه با آن بسیار سخت و هزینه بر خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ملخ‌های مولد ابتدا در عرصه‌های طبیعی تخم گذاری و تکثیر شده و پس از ازدیاد جمعیت وارد حوزه کشاورزی شده و ضرر و زیان زیادی را به این عرصه‌ها وارد می‌آورند.

رضایی اضافه کرد: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ در مراتع خراسان شمالی مورد نیاز است، کانون‌های آلودگی در عرصه‌های استان شناسایی شده است که با توجه شرایط آب و هوایی، امسال زمینه رشد و تکثیر جمعیت این آفت وجود دارد.

وی عمده کانون‌های ملخ این استان در سال گذشته را مربوط به شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد عنوان کرد وافزود: به دلیل مهاجرت ملخ از خاک ترکمنستان برخی کانون‌های ملخ نیز در شهرستان‌های مانه و سملقان و راز و جرگلان ایجاد شده بود.

رضایی اظهار کرد: کانون‌های ملخ هر سال متغیر است، ملخ‌های مراکشی، بومی استان هستند و به عنوان آفت عمومی باید توسط دولت با آنها مبارزه شود.

وی گفت: کانون‌های ملخ در مراتع استان به علت شرایط خاص آب و هوایی و بارش‌های مناسب شکل گرفته که با توجه به وفور تغذیه، اگر مبارزه با آن به صورت جدی انجام نشود، حالت طغیانی و تهاجمی به خود خواهد گرفت.

رضایی افزود: کشاورزان و دامداران به محض مشاهده ملخ با تراکم بالا در اماکن نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مربوطه اقدام کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار و مابقی باغ است.

کد خبر 512429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha