رئیس انجمن کشتی باچوخه کشور گفت: مسابقات کشتی باچوخه و رقابت‌های چوخه‌کاران که هرسال در ایام نوروز برگزار می‌شد، امسال در ابتدای تابستان با شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی برگزار می‌شود.

کشتی باچوخه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قربانعلی قائمی یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در رابطه با زمان برگزاری این مسابقات گفت: ستاد مقابله با کرونا در ورزش اعلام کرده است مسابقات ورزشی از جمله مسابقات کشتی باچوخه و رقابت‌های چوخه‌کاران پس از خردادماه سال جاری با شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی برگزار خواهد شد که شرایط آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی افزود: مدیران و مربیان باشگاه‌های خصوصی و دولتی با تمام مشکلاتی که در طول این مدت داشته‌اند برنامه‌های ورزشی خود اعم از آموزشی، فرهنگی، تمرینات ورزشی و آماده‌سازی ورزشکاران را تعطیل کردند تا بتوانند وظیفه خود را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا انجام دهند و به سهم خودشان به حفظ سلامت عمومی جامعه ورزشی و هموطنان عزیز خود کمک کنند.

رئیس انجمن کشتی با چوخه کشور یادآور شد: با ادامه بحران کرونا که از زمستان سال گذشته کشور را دچار بحران کرده است، تقویم ورزشی کشتی باچوخه در سال جاری نیز دچار تغییرات اساسی شده است و در نظر است در نخستین روزهای آینده جلسات هم اندیشی با روسای هیات‌های ورزش روستایی و انجمن‌های چوخه استان‌های خراسان و تهران برگزار شود و تقویم ورزشی فعلی مورد بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: اما آنچه بدیهی است دوره‌های آموزش مربیان و داوران چوخه مخصوصا در زمینه دانش افزایی آنان برگزار خواهد شد و مسابقات هفته دولت، هفته گرامیداشت سالهای دفاع مقدس، هفته تربیت بدنی و دهه فجر نیز طبق پیش‌بینی‌های قبلی برگزار خواهد شد.

هم اکنون حدود ۵۰ گود کشتی باچوخه در کشور وجود دارد.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی‌گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

امسال اتفاقی افتاده است که جامعه فرهنگی ورزشی کشتی باچوخه را مانند سایر شئون و اقشار جامعه دچار مشکل کرده است و اهالی ورزش دوست کشتی باچوخه نتوانسته‌اند همانند سال‌های گذشته آن‌طورکه باید و شاید، این مسابقات را برگزار کنند و این موضوع به بحران جهانی کرونا و ویروس کووید ۱۹ مربوط می‌شود که مشکلاتی را برای مردم و به تبع آن برای ورزشکاران و چوخه کاران ایجاد کرده است.

تا روز شنبه تعداد بیماران کرونایی در کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسیده و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر از آنها جان باخته‌اند.

کد خبر 512388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha