گیلان با پشتوانه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یکی از قطب‌های اصلی پرورش و تولید گونه‌های مختلف در حاشیه دریای کاسپین و حاضر در بازارهای جهانی است.

ماهیان خاویاری

به گزارش همشهری به نقل از ایسنا، مدیرکل شیلات گیلان گفت: در حال حاضر ۵۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان گیلان فعال هستند که از این تعداد، ۱۲ مزرعه با ظرفیت اسمی ۲۴ تن در قالب «مشاغل خانگی» فعالیت دارند.

«عظیم مدبری» افزود: مساحت کل این مزارع ۱۴/۱ هکتار و مساحت مفید مزارع برای پرورش ماهیان خاویاری ۷ هکتار است که با راه‌اندازی این  مزارع برای ۲۴۰ نفر به شکل مستقیم و برای ۷۲۰ نفر به شکل غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.همچنین شهرستان‌های رودسر، آستارا، رشت و تالش پیشتازان پرورش ماهیان خاویاری در استان هستند.

مدبری در ادامه از احداث ۵ مزرعه جدید در سطح استان خبر داد و یادآور شد: کشورهای فرانسه، روسیه، جمهوری آذربایجان، عربستان و چین از مهم‌ترین بازارهای هدف خاویار استحصال شده در گیلان هستند.

وی افزود: در سال گذشته هر کیلو خاویار پرورشی استحصال شده به قیمت کیلویی ۱۰۰ میلیون ریال در بازار داخلی معامله شد. همچنین میانگین فروش گوشت اینگونه ماهیان نیز در همین بازار به مبلغ کیلویی ۷۵۰ هزار ریال عرضه شد.

تالشِ،قطب پرورش ماهیان خاویاری شمال

رئیس اداره شیلات تالش هم اظهار کرد: نخستین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور پس از قم در سال ۱۳۸۰ در شهرستان تالش افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

«سهراب سلطانی» افزود: اکنون این شهرستان با ۷ مزرعه فعال از قطب‌های تولید ماهیان خاویاری در شمال کشور است و مساحت مفید این مزارع ۶۶۸۰ متر مربع است که برای ۹۲ نفر به شکل مستقیم شغل ایجاد کرده‌است.

وی منطقه کرگانرود را از مناطق مستعد شهرستان برای پرورش ماهیان خاویاری برشمرد و گفت: در سال «جهش تولید» ۵ سایت جدید در این شهرستان در حال احداث است که تحقق این مهم، نقش عظیمی را در تصاحب بازارهای بین المللی ایفا خواهد کرد.

سلطانی با اشاره به ۴۱۳.۲ تن ماهیان خاویار زنده موجود در مزارع شهرستان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۷۵ تن گوشت و ۱.۸۱ تن خاویار در مزارع شهرستان استحصال شد.

وی در پایان به افزایش ظرفیت تولید با بهره برداری از مزارع جدید اشاره کرد و گفت: پس از بهره برداری، در مجموع، ۵۱۰ تن گوشت و ۲۲۰۰ کیلوگرم خاویار به تولید شهرستان افزوده خواهد شد.

تلاش برای ارتقای کیفیت و سورتینگ برندهای آستارا

رئیس اداره شیلات شهرستان مرزی بندر آستارا هم تصریح کرد: روستای ساحلی قره سو در بخش لوندویل، از توابع شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان است که با دارا بودن ۳ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری، از مستعدترین مناطق تولید گونه های مختلف خاویار در کشور است.

«صادق خاصی پور» ادامه داد: نخستین مزرعه پرورش ماهی خاویار در سال ۱۳۸۸ در این روستا احداث شد و اکنون این شهرستان با ۳ مزرعه، از مناطق پیشتاز در شمال کشور است.

وی گفت: گونه های خاویاری از قبیل فیل ماهی، قره برون، اوزون برون، چالباش، سیبری و شیپ در مزارع آستارا استحصال و به بازار مصرف داخلی و خارجی ارسال می‌شود.

خاصی پور ارتقای کیفیت تولید خاویار و سورتینگ مدرن برندهای «آستارا» را از برنامه‌های در دست اقدام مدیران این مزارع عنوان کرد.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا در سال «جهش تولید»، علاوه بر عرضه گسترده محصولات به بازار داخلی، بخشی از نیاز کشورهای خارجی، از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس را تأمین کنیم.

کشف جدید محققان داخلی در استحصال خاویار

رئیس مؤسسه تاس‌ماهیان دریای خزر نیز اظهار کرد: برای اولین بار در ایران استحصال خاویار به روش زنده از مولدین تاس‌ماهی «شیپ» در این مؤسسه انجام شد.

«علیرضا شناور» توضیح داد: محققان مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر موفق شدند در قالب انجام طرح تحقیقاتی و در مقیاس آزمایشگاهی برای اولین بار در ایران از تخمک اووله شده تاس‌ماهی شیپ پرورشی خاویار دان تولید کنند.

وی بیان کرد: در این تحقیق از ۳ عدد تاس‌ماهی شیپ به روش ریزبرش مجرای تخمک بر و بدون کشتن ماهی تخمک استحصال شد و در حال حاضر استحصال خاویار از ماهیان خاویاری به دلیل پیوند محکم تخمک‌ها با پرده تخمدانی از طریق کشتن مولدین و حذف یکباره آنها از چرخه حیات صورت می‌پذیرد.

رئیس مؤسسه تاس‌ماهیان دریای خزر اضافه کرد: با انجام این تحقیق گام‌های اولیه در خصوص عدم کشتن مولدین ماهیان خاویاری برای استحصال خاویار برداشته شده و مطالعات تکمیلی ادامه دارد.

وی افزود: پس از انجام آزمایش‌های کیفی و ماندگاری خاویار تولید شده، دانش فنی کشف شده قابل ارائه به صنعت و تجاری‌سازی خواهد بود.

کد خبر 512375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha