مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

آموزشگاه‌های زبان خارجی در استان سمنان مانند بسیاری از مشاغل دیگر از شیوع بیماری کرونا متضرر شدند و با توجه به اینکه بسیاری از مدرسان و مدیران این آموزشگاه‌ها در گذران معیشت دچار مشکل شده‌اند، لزوم حمایت‌های مالی و معنوی از این افراد بیش از همیشه احساس می‌شود.

زبان انگلیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تصور کنید مدت‌ها برای پذیرفته شدن در دانشگاه تلاش کرده‌اید، بعضی شب‌ها تا صبح همراه کتاب‌های درسی بیدار مانده‌اید، خیلی از مهمانی‌ها را نرفته‌اید، با دوستانتان معاشرت نکرده‌اید تا اینکه در رشته مورد نظرتان پذیرفته می‌شوید. بعد از پذیرفته شدن، دست‌کم چهار سال شبانه روز درس خوانده‌اید، هم چنان خیلی از شب‌ها نخوابیده‌اید، خیلی از مهمانی ها را نرفته‌اید و نهایتا بعد از زحمت‌های فراوان دانش‌آموخته می‌شوید. این وصف حال می‌تواند سرگذشتی از زندگی یک تحصیل‌کرده رشته زبان و ادبیات انگلیسی یا مترجمی زبان در یکی از زبان‌های خارجی باشد، حال او می‌تواند در یک آموزشگاه زبان خارجی به آموزگاری مشغول شود. آن هم به‌صورت حق‌التدریس!

روزگار می‌گذرد و آموزگار زبان خارجی به دلیل علاقه به زبان و معلمی، از کارش با درآمد کم آن راضی است که ناگهان حادثه‌ای در کمین او می‌رود، یک ویروس، کار و اقتصادش را تعطیل کرده و برای چند ماه درآمدی ندارد و مشخص هم نیست که این تعطیلات تا چه زمانی ادامه‌ دارد؟

تصور چند ماه بدون بیمه یا درآمد زندگی کردن حتی انسان را دچار اضطراب و سردرگمی و ناامیدی می‌کند. در چنین شرایطی لزوم حمایت‌های اقتصادی از مدرسان و مدیران آموزشگاه‌های زبان خارجی بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

زبان فرّار است و آموزش مجازی پاسخگو نیست

یک مدرس زبان انگلیسی گفت: در مدت تعطیلی موسسه زبان ما ناشی از کرونا، برگزاری کلاس‌های حضوری ممنوع بود و از کلاس‌های مجازی هم استقبال چندانی نشد، چون در کشور ما استفاده‌های این چنینی از فصای مجازی هنوز مرسوم نیست و مردم هم به ویژه در این مدت از نظر اقتصادی تحت فشار بودند.

مریم محرابی افزود: برای من که درآمدم فقط از این راه تامین می‌شود، تعطیلی آموزشگاه زبان مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد کرد.

مدیر یک آموزشگاه زبان نیز اظهار کرد: زبان انگلیسی مبحث فرّاری است و در این تعطیلات بچه‌ها از زبان دور شدند و بسیاری از مطالب را فراموش کردند. خیلی از آموزشگاه‌ها به آموزش مجازی روی آوردند ولی به نظر من این روش در فراگیری زبان خیلی کاربردی نیست چون بخش مهمی از فراگیری زبان، گفت‌وگوی گروهی در کلاس است.

وی افزود: در این روزهای تعطیل، آموزشگاه هزینه‌هایی مثل آب و برق و اجاره بهای ساختمان داشته اما درآمدی نداشته است، این مسائل، مشکلات بزرگی است و همچنین بسیاری از مدرس‌های زبان در این مدت درآمدشان را از دست دادند و بیمه هم نیستند.

سلامت فرزندان دغدغه والدین

مادر یکی از زبان‌آموزان اظهار کرد: در این روزهای شیوع ویروس کرونا حتی اگر آموزشگاه زبان شروع به فعالیت کند، فرزندم را به آموزشگاه نخواهم فرستاد زیرا سلامت فرزندم برایم مهم‌تر است.

فاطمه اعرابی ادامه داد: آموزش مجازی زبان انگلیسی به نظر من تاثیر زیادی در یادگیری ندارد زیرا در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای ارتباط مجازی قوی نیست، در حال حاضر فرزندم از آموزش زبان دور شده و قسمتی از آموخته‌هایش را هم فراموش کرده است.

مدیر کانون زبان استان سمنان نیز بیان کرد: اواخر اسفند ۹۸ آزمون نهایی ترم زمستانه برگزار شد و بعد از آن تاکنون کانون زبان تعطیل و  از ۲۰ اردیبهشت ترم بهاره به صورت مجازی برقرار شد.

فاطمه ربانی افزود: از آنجا که کانون زبان فقط در سمنان شعبه دارد، سعی کردیم از این فرصت برای آموزش زبان به کل شهرستان‌های استان استفاده کنیم اما مشکلاتی نظیر اعتماد نداشتن خانواده‌ها به آموزش مجازی وجود دارد.

وی اظهار کرد: مشکلات دیگری نظیر پرداخت اجاره بهای ساختمان در ماه فروردین که کانون زبان کلا تعطیل بود برای ما ایجاد شد.

ربانی ادامه داد: در استان سمنان ۳۵ مدرس حق التدریس وجود دارد که تعلیق درآمد و بیمه این مدرسان هم از مشکلات دیگر ما بود.

مدیر کانون زبان استان سمنان گفت: کانون پرورش فکری استان سمنان حمایت‌هایی نظیر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ یک میلیون تومان به مدرسان حق‌التدریس انجام داده است.

تسهیلات حمایتی در صف تصویب

سرپرست اداره کل مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی استان سمنان اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله جمع‌آوری اطلاعات خسارت‌های وارد شده به دستکم ۱۶۰ آموزشگاه زبان خارجی استان هستیم.

مرتضی فدوی اضافه کرد: معاون وزیر آموزش و پرورش در حال گفت و گو با دولت در خصوص تصویب تسهیلات حمایتی برای این آموزشگاه‌ها است ولی هنوز مبلغ و شرایط این تسهیلات قطعی نشده است.

زبان انگلیسی پلی برای ارتباط بین‌المللی و لازمه زندگی امروز است. حمایت‌های مالی و معنوی از مدرسان و مدیران آموزشگاه‌های زبان نیز مانند خیلی از مشاغل دیگر الزامی است زیرا امنیت شغلی این افراد مانند بسیاری از مشاغل دیگر تامین شده نیست.

کد خبر 512359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha