وزارت جهاد کشاورزی سال ۹۸ با هدف تنظیم بازار و کاستن از مشکلات دامداران و مرغداران و همچنین سرعت‌بخشی به خرید و فروش نهاده‌های دامی سامانه‌ای به نام بازارگاه را راه‌اندازی کرد، اما در حال حاضر این سامانه با توجه به کرونا و مشکلاتی که برای مرغداران ایجاد شده نتوانسته باری از دوش آنان بردارد.  

مرغداري

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: خوراک و دان طیور در سامانه بازارگاه عرضه و از این طریق خریداری می‌شود، اما در این میان واسطه‌ها با قیمت بالاتری نهاده‌های دامی را عرضه می‌کنند.  

سورنا چائیچی منصور گفت: کوتاه کردن دست واسطه‌ها از حیطه اختیار و وظایف سازمان جهاد کشاورزی خارج است. ما به عنوان متولی تولید وظیفه داریم بر مجوز مرغداری‌ها و اصلاح و افزایش ظرفیت‌ها کار کنیم.

او ادامه داد: وظیفه دیگری که بر عهده سازمان گذاشته شده، این است که کارشناسان از طریق سامانه بازارگاه میزان خوراک را تایید کنند تا مرغداران بتوانند خرید خود را انجام دهند.  

چائیچی منصور اظهار کرد: این‌که ‌برخی از مرغداران از قیمت بالای نهاده‌های دامی ناراضی هستند به بازارگاه ارتباطی ندارد بلکه به علت خرید از بازار آزاد است. به طور معمول حدود ۳۰ درصد نیاز مرغداران از طریق این سامانه تامین و بقیه نهاده‌ها با اختلاف چشمگیری در بازار آزاد عرضه می‌شود.

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی گیلان افزود: نهاده‌ای که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد از طریق سامانه بازارگاه قابل خریداری است. حتی مرغداران می‌توانند سویا و ذرت و سایر نهاده‌های دامی را از طریق شرکت‌های تعاونی مربوطه هم خریداری ‌کنند.  

او گفت: تقریبا هر روز نهاده‌های دامی با این‌که چندان میزان بالایی نیست، در اختیار ما قرار می‌گیرد تا از طریق سامانه توزیع شوند. همچنین این نهاده‌ها بعد از اعمال تخفیف به شرکت‌های تعاونی و زنجیره‌ها هم داده می‌شوند تا آن را عرضه کنند.

چائیچی منصور ادامه داد: برای رفع این مشکل در حال پیگیری هستیم تا سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور(سماصط) را به سامانه بازارگاه متصل کنیم تا مرغداران با توجه به ثبت جوجه‌ریزی خود در سماصط، خوراک مورد نیاز را بدون واسطه خریداری کنند.  

سرپرست مدیریت امور طیور جهاد کشاورزی استان بیان کرد: آنچه باعث گلایه و ایجاد مشکلات برای مرغداران شده‌، محدودیت در عرضه نهاده‌های دامی است. امیدواریم با اتصال این دو سامانه در آینده نزدیک مشکل مرغداران حل شود.  

او افزود: اکثر مرغداران تمایل دارند کل نیاز مرغداری را به صورت یکجا دریافت کنند، این در حالی است که نهاده‌های دامی روزانه بعد از ترخیص از انبارها مرحله به مرحله بین استان‌های مختلف توزیع می‌شود.  

چائیچی منصور بیان کرد: برخی دیگر از مرغداران هم نهاده دامی را بیشتر از نیاز خود خریداری و با قیمتی بالاتر به مرغداران دیگر عرضه می‌کنند. این افراد باعث ایجاد نواقص در سامانه می‌شوند. اگر مرغداران با توجه به نیاز خود نهاده دامی را خریداری کنند با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شویم.  

مرغ‌ها از گرسنگی به یکدیگر حمله می‌کنند

یک مرغدار در گفت‌وگو با همشهری آنلاین بیان کرد: مرغ‌ها اگر گرسنه باشند شروع به نوک زدن به یکدیگر و حمله می‌کنند. مسئولان با این‌که از وضعیت ما اطلاع دارند ولی به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کنند.

محمد جعفری ادامه داد: کمبود نهاده‌های دامی و بالا بودن قیمت آن باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ما شده است. میزان نهاده‌ای هم که از طریق بازارگاه در اختیار ما قرار می‌گیرد برای تغذیه مرغ‌ها کافی نیست.

او بیان کرد: هر کیلو ذرت را ۲۷۰۰ تومان و سویا را ۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم. این در حالی است که مرغ را با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده از ما خریداری می‌کنند. با این وضعیت و ضرری که ابتدای امسال با کمبود تقاضا به مرغداری‌ها وارد شد، چطور از این شرایط عبور کنیم؟

جعفری گفت: با توجه به این‌که در سال جهش تولید قرار داریم، چطور می‌توانیم در راستای تولید با این هزینه‌های کمرشکن گام برداریم؟ اگر شرایط تغییر نکند، نه تنها از لحاظ تولید دچار افت شدید خواهیم شد بلکه به زودی شاهد تلفات سنگینی در مرغداری‌ها خواهیم بود.

این مرغدار بیان کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها و... تقاضا برای خرید مرغ گوشتی بسیار پایین آمد و بسیاری از مرغداران را تا ورشکستگی پیش برد. از مسئولان انتظار داریم با توجه به هزینه‌های تولید و ضرری که امسال به مرغداری‌ها وارد شده، قیمت مرغ را به گونه‌ای محاسبه کنند که کمترین ضرر را متحمل شویم.  

کد خبر 512347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha