چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اعضای هیأت دولت پس از تشکیل جلسه ای ویژه در شیراز، عصر امروز به حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند و

 طرحهای دولت را برای افزایش شتاب پیشرفت و توسعه استان فارس تشریح کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تأکید کردند: طرحها و مصوبات خوب دولت برای استان‌فارس، باید با پیگیری جدی و سرعت هر چه بیشتر اجرا شود و مردم مؤمن و با فرهنگ این استان، حضور فعال مسئولان را در روند حل مشکلات استان، کاملاً احساس کنند.

ایشان هویت دینی شیراز را مشابه هویت قم خواندند و افزودند: شیراز مرکز و حریم اهل بیت علیهم السلام است و جنبه معنوی و دینی شهر شیراز و استان فارس، باید در مرکز توجهات، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها قرار داشته باشد و رسانه ها به ویژه صدا و سیما نیز به این مسئله، توجه کامل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به طرحهای خوب دولت برای مبارزه با خشکسالی، وقوع 7 خشکسالی در 40 سال گذشته را یادآور شدند و افزودند: این مسئله نشان می‌دهد خشکسالی در ایران پدیده ای دفعی و کم سابقه نیست و باید برای علاج آن، به تحقیقات و برنامه ریزی همه جانبه دست زد که در این زمینه تشکیل مرکز تحقیقات خشکسالی در شیراز، گام مؤثر و لازمی به شمار می آید.

ایشان جذب سرمایه های ایرانیان علاقه مند به وطن از جمله جذب فعالان اقتصادی فارس در کشورهای مجاور را ضروری و مفید خواندند و این اقدام را موجب رونق فعالیتهای صنعتی در استان برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر توجه کافی به مسائل و مشکلات عشایر استان فارس افزودند: این استان در زمینه های مختلف ، دارای نخبگان گرانقدر و استعدادهای بسیار درخشانی است که همه وزارتخانه ها برای استفاده بهتر و بیشتر از این ظرفیت انسانی، برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

ایشان با اشاره به طرح دولت برای احداث 3 مجتمع پتروشیمی در استان فارس افزودند: در این زمینه نیروهای انسانی خوب ، با تجربه و برخوردار از دانش لازم در استان وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای‌، تشکیل مرکز تحقیقات سعدی شناسی و حافظ شناسی و نیز مرکز دانشگاهی هنر را در شیراز ضروری دانستند و خاطر نشان کردند: هنر اگر با روح دیانت همراه شود عالیترین وسیله تبلیغ ارزشهای اسلامی و انقلابی و انسانی است.

ایشان، تقوا را، مایه کمک و یاری مستمر و بی‌پایان پروردگار خواندند و افزودند: تقوای الهی، توکل به خدا، احساس مسئولیت مستمر، تدبیر و برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه، موجب غلبه بر همه مشکلات و دستیابی به پیشرفت و افتخار خواهد شد و حماسه دفاع مقدس این واقعیت را به بهترین شکل اثبات کرده است.

در دیدار وزیران و مسئولان محلی استان فارس با رهبر معظم انقلاب،‌ آقای داوودی معاون اول رئیس جمهور ضمن تشریح اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته برای اجرای دهها طرح مختلف صنعتی ـ پتروشیمی ـ آموزشی ـ علمی ـ هنری ـ دانشگاهی و طرحهای دیگر اعلام کرد: احداث اولین پژوهشکده دانشجویی، ایجاد ارتباط عمیق میان دانشگاه شیراز و وزارتخانه های علوم و نفت برای تأمین پژوهشها و اجرای طرحهای مورد نیاز وزارت نفت و طرحهای مختلف در زمینه‌های بهداشت، درمان، راه، تعاون، صنایع و مسکن از جمله مصوبات هیأت وزیران است.

آقای داوودی با اشاره به تشکیل ستاد ویژه مقابله با خشکسالی در دولت اعلام کرد: در اولین گام بودجه ویژه ای به این مسئله اختصاص یافته است که استان فارس بیشترین بودجه مقابله با خشکسالی را به خود اختصاص داده است.

در این جلسه آقای فتاح وزیر نیرو نیز اعلام کرد: خشکسالی امسال شدیدترین خشکسالی در 4 دهه گذشته است اما با تدابیر اتخاذ شده و مدیریت برنامه ریزی شده برای مصرف بهینه ذخایر آب در زمینه های شرب، کشاورزی و صنعتی و در سایه همکاری و همدلی مردم در صرفه جویی مصرف آب، به یاری حق، با مشکل خاصی روبرو نخواهیم شد.

وزیر نیرو افزود: در زمینه برق نیز همکاری مردم در کاهش 10 درصدی مصرف برق، زمینه حل مشکلات موجود را فراهم خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی [محمد رضا اسکندری] نیز با تشریح طرحهای دولت برای استفاده صحیح از ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی گفت: با ایجاد تغییر در روشهای آبیاری و الگوهای کشت، استفاده بیشتر از کشت گلخانه‌ای، توجه بیشتر به آبخیزداری و آبخوان داری و نوآوری در روشنهای زمینه ای کشاورزی از جمله تسطیح لیزری، برنامه ویژه ای برای مبارزه با خشکسالی تدارک دیده شده که آثار آن انشاء ا... در سال جاری، مشاهده خواهد شد.

آقای نوذری وزیر نفت هم در این جلسه با اشاره به ذخایر عظیم گاز در استان فارس و قرار داشتن این استان در مسیر خطوط لوله انتقال گاز به مناطق مختلف کشور اعلام کرد: طرح احداث 3 مجتمع پتروشیمی در استان امروز به تصویب هیأت دولت رسید که این مسئله در حل مشکل بیکاری نیز تأثیر پایداری خواهد داشت.

آقای زاهدی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری نیز در گزارشی گفت: توجه به نانوفناوری ، زیست فناوری ـ احداث دانشکده فناوریهای نوین در دانشگاه شیراز و ایجاد دانشکده هوافضا در دانشگاه صنعتی شیراز از جمله طرحهای مصوب جلسه امروز هیأت وزیران برای شتاب گرفتن روند پیشرفت علمی و استفاده بهتر از استعدادهای انسانی استان فارس است.

آقای واعظ زاده معاون علمی رئیس جمهور نیز در این جلسه اعلام کرد: برای" تقویت استعدادهای درخشان و حمایت از نخبگان پرتلاش استان فارس" ، طرحهای مختلفی در نظر گرفته شده است که تأسیس دفتر نخبگان استان فارس ، و اختصاص منابع خاص به دانشگاههای این استان از جمله آنهاست.

کد خبر 51232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز