یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

ارتباطات مجازی به عنوان راهکاری برای تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی در روزگار شیوع کرونا مطرح شده است، اما زیرساخت‌های ارتباطی در خراسان رضوی با مشکلاتی از جمله فقدان و سرقت کابل‌های مسی رو به رو شده است که برخی از آن به پاشنه آشیل و نقطه ضعف عملکرد زیرساخت ارتباطی استان در زمان کنونی و دوران پساکرونا یاد می‌کنند.

ارتباطات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر ارشد یکی از اپراتورها در خراسان رضوی در این خصوص گفت: سرقت از تاسیسات مخابراتی پس از شیوع کرونا افزایش یافته است و بر اساس قرارداد ما با رگولاتوری با سه بار سرقت از یک سایت اپراتور می‌توان سایت تلفن همراه مذکور را تعطیل کرد.

وی افزود: موضوع تخریب و سرقت از سایت‌های گران‌قیمت تلفن همراه را به شورای تامین استان خراسان رضوی منعکس کرده‌ایم و از بخشداران می‌خواهیم اگر توسعه شبکه مخابراتی می‌خواهند امنیت سایت‌ها را تامین کنند.

سرقت ۴۵ کیلومتر کابل مسی 

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: با توجه به بالارفتن آسیب‌های اجتماعی و شرایط خاص اقتصادی پس از شیوع کرونا، سرقت کابل مسی از شبکه مخابراتی افزایش یافته است.

حسن اروجی افزود: طی دو ماه، ۴۰ کیلومتر از کابل‌های مسی هوایی و حدود پنج کیلومتر از کابل‌ها در کانال‌های زمینی به سرقت رفته‌اند که موجب بروز حجم گسترده‌ای از آسیب‌ها به شبکه شده است و با وجود تلاش همکاران در رفع این نواقص اصلاح شبکه زمان بر شده است.

وی ادامه داد: امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان رضوی از اینترنت بهره‌مند خواهند شد و مشکل دسترسی کسب و کارهای خُرد به اینترنت برطرف می‌شود.

اروجی اضافه کرد: پارسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در استان در طرح‌های مختلف مخابراتی هزینه شده و ۵۶ هزار خط تلفن ثابت نیز افزوده شده است و صحیح نیست مسئولان محلی تنها به ضعف‌ها و کاستی‌ها که ناشی از شرایط اقتصادی پس از کرونا است اشاره کنند و تنها نیمه خالی لیوان را ببینند.

افزایش ۸۰ هزار مشترک اینترنت خانگی

مدیر مخابرات خراسان رضوی گفت: از زمان شروع شیوع کرونا تاکنون ۸۰ هزار مشترک اینترنت در استان اضافه شده است و پهنای باند اینترنت در مقایسه با قبل از کرونا از ۵۰ گیگ به ۱۰۰ گیگ رسیده است اما باید توجه داشت اگر بخواهیم زیر ساختی را ۲ برابر کنیم هزینه دارد که با حمایت‌های مدیر عامل انجام شد.

اروجی افزود: ۶۰ نقطه گلوگاه در پهنای باند استان خراسان رضوی وجود داشت که رفع مشکل شد و هم‌اکنون در سطح همه شهرهای استان اینترنت۳ جی و ۴ جی ایجاد شده است اما مشکل اصلی در روستاها وجود دارد.

وی ادامه داد: مقرر شد ۱۰۰ سایت موبایل در سال جاری در روستاها برای پوشش دهی اینترنت راه‌اندازی شود تا همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت اینترنت برخوردار باشند.

مدیر مخابرات خراسان رضوی به سرمایه‌گذاری سنگین مخابرات در خراسان رضویی اشاره کرد و گفت: قرار است ۲۰۰ سایت جدید شبکه تلفن همراه ایجاد و ۱۵۰ سایت نیز ارتقا یابد که هزینه آن ۳۴۵ میلیارد تومان است که با ایجاد ۱۰۰ سایت جدید در روستاها در عمل نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان در سطح استان برای تلفن همراه هزینه می‌شود که البته باید توسعه ۱۰۰ میلیارد تومانی تلفن ثابت را نیز به این ارقام افزود.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی

رئیس شورای شهرستان مشهد اظهار کرد: شورای شهرستان مشهد برای پوشش جلسات و پوشش ارتباطی اعضای خود نمی‌تواند از بستر ویدیو کنفرانس استفاده کند چراکه حتی گاهی ارتباط تلفنی در این شهرستان مختل می‌شود چه رسد به ارتباط ویدئو کنفرانسی.

شهناز رمارم با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه‌های مجازی و ارتباطی در دوران کرونا مهم‌ترین تاثیر کرونا در جامعه را اقتصادی عنوان کرد.

وی ادامه داد: بخش عمده اقتصاد مشهد حول مشاغل خدماتی و کسب و کارهای کوچک بوده است که تعطیلی آنها زیان جبران ناپذیری را به حوزه شهرستان تحمیل کرده است به‌ویژه این‌که برخی کسب و کارها ضروری بوده و فعالیت آنها باید ادامه پیدا کند.

رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: شاغلان اقتصادهای کوچک و روزمزد چگونه می‌توانند در دورانی که شغل خود را از دست داده‌اند با وام ۱۰ میلیون ریالی گذران زندگی کنند، با موج بیکاری ایجاد شده در همه بخشهای تعطیل شده در دوران کرونا چه باید کرد؟ باید برای بیکاری به صورت جدی هم‌اندیشی شود.

رمارم، ایران را ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیا دانست و افزود: در حال حاضر کرونا ورود زائران خارجی و داخلی را تحت تاثیر قرار داده است و از آنجایی که از سفر ۳۰ میلیون زائر و فرصتهای شغلی مرتبط با سفر و امور خدماتی کاسته شده است باید نسبت به نجات کسب و کارهای کوچک در این خصوص توجه شود.

قطع سه ماهه تلفن ثابت روستای همت آباد 

با این وجود بخشدار مرکزی مشهد از اقدامات ناکافی مخابرات در روستاها انتقاد کرد و ضمن انتقاد از عدم نظارت و کنترل شبکه تلفن ثابت در روستای همت آباد گفت: این روستا با هشت هزار نفر جمعیت به شهر مشهد چسبیده است، اما سه ماه است که تلفن ثابت بخش عمده روستا قطع بوده و مسئولان مخابرات از این خرابی مطلع نبودند.

ابوطالب سرابیان افزود: اینها نتیجه عدم نظارت جدی بر شرکت‌ها و پیمانکاران اصلاح و نگهداری شبکه مخابراتی است.

وی ضمن انتقاد از عدم سرویس دهی مناسب شبکه تلفن همراه در مناطق شهری و روستایی مشهد ادامه داد: مدام مردم از ما به عنوان بخشداران قطعی و ناکارآمدی شبکه تلفن همراه و ثابت را مطالبه می‌کنند و از سوی دیگر قول مساعدی از سوی مسئولان و اپراتورهای تلفن همراه برای تجهیز و توسعه شبکه تلفن همراه داده نمی‌شود.

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ تن در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۰۲ تن رسید.

کد خبر 512313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha