گروه سیاسی: پیروزی ۷۰ درصدی اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم، زمینه‌ای برای خدمت بیشتر آنهاست که در چند دوره اخیر انتخابات توانسته‌اند آرا و اقبال مردمی بیشتری را به سوی خود جلب کنند.

پیروزی قاطع اصولگرایان مرهمی بر برخی اختلافات بود که در آستانه رقابت‌های انتخاباتی شکل گرفت اما این روزها موضوعی که به‌نظر نمی‌رسید چندان اهمیتی پیدا کند، چنان فضایی را برای اصولگرایان ایجاد کرده است که آنها به ۱۱ نفر از برگزیدگان خود ماموریت داده‌اند تا به این موضوع خاتمه‌ای خوش دهند.

انتخاب رئیس برای مجلس هشتمی که چندان تفاوتی با ترکیب مجلس هفتم ندارد، موضوعی ساده به‌نظر می‌رسید، البته اگر کسی مانند علی لاریجانی قدم به عرصه انتخابات نمی‌گذاشت.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، مرتضی آقاتهرانی، رو‌ح‌الله حسینیان، علی‌اصغر زارعی، حسین فدایی، محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان، احمدتوکلی و محمدرضا فاکر ۹ نفری هستند که به همراه علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل چند روزی است مشغول رایزنی با نمایندگان منتخب مجلس هشتم به ویژه اصولگرایان هستند تا تنها یک گزینه به‌عنوان نامزد اصلی، برای تصدی پست ریاست مجلس معرفی شود.

اوج این رایزنی‌ها می‌تواند جلسه روز پنجشنبه منتخبان مجلس هشتم به ویژه افرادی که با فهرست و حمایت جبهه متحد اصولگرایان وارد مجلس شده‌اند، باشد.

منتخبان اصولگرای مجلس هشتم امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یعنی همانجا که بیشتر همایش‌های اصولگرایان در آن برگزار می‌شود، گردهم می‌آیند تا درباره موضوعات مختلفی صحبت کنند.

آشنایی منتخبان با یکدیگر، نحوه تعامل نمایندگان در مجلس، دورنمای کار در مجلس هشتم و همچنین سازماندهی فراکسیون اکثریت مجلس از جمله دستورات مهمی است که به گفته پرویز سروری قرار است در گردهمایی منتخبان مجلس هشتم دنبال شود.

نماینده تهران در مجلس هفتم و منتخب این حوزه در مجلس بعدی درباره بررسی موضوع رئیس و هیات رئیسه مجلس هشتم در جلسه اصولگرایان به خبرنگار همشهری گفت: ممکن است این موضوع در این جلسه مطرح شود.

وی رایزنی‌های گروه‌های مختلف طی روزهای اخیر برای ریاست مجلس را رد نکرد و در عین حال تاکید کرد که به‌نظر می‌رسد نیازی به تغییر گزینه ریاست مجلس نباشد، هرچند که باید منتظر بود و این تصمیم مهم را به نمایندگان مجلس هشتم واگذار کرد.

سروری هم به مانند حسین نجابت، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس و همچنین روابط عمومی مجلس تاکید کرد که قرار نیست جمعه هیچ جلسه‌ای با حضور منتخبان مجلس هشتم برگزار شود.

با وجود این احمد‌ناطق‌نوری در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: اکثریت مجلس در این باره باید به جمع بندی واحد و نهایی برسند که البته جلسه مقدماتی در این خصوص را برگزار می‌کنیم که در این جلسه برای هیأت رئیسه مجلس هشتم تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

روح‌الله حسینیان منتخب مردم تهران در مجلس هشتم که به جریان حامیان دولت نزدیک‌تر است هم بر ادامه رایزنی‌ها تاکید و در عین حال پیش‌بینی کرد که زمینه برای ریاست لاریجانی مهیاتر است.

علی دورانی دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان هم به ایسنا گفت که این ائتلاف با بیش از 100 نماینده مرتبط و تمایل به حضوری فعال در فرایند تصمیم‌گیری‌های مجلس خواهد داشت و همچنین از ریاست لاریجانی حمایت خواهد کرد.

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان نیز در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، از ریاست لاریجانی در مجلس هشتم حمایت کرد.

صندلی ‌سبز

لاریجانی از روزهای اول پیروزی در انتخابات مجلس هشتم تاکید می‌کرد که تنها می‌خواهد به وظایف نمایندگی پرداخته و در مدت مسئولیتش در مجلس در مسیر حل مشکلات قم قدم بردارد  ولی برخی که از حضور لاریجانی در مجلس خشنود بودند، تصمیم گرفتند تا او را به‌عنوان رئیس مجلس هشتمی معرفی کنند که حدادعادل برای حضور در ریاست مجلس کمتر مشکلی برای خود متصور بود.

موضوع رقابت بین لاریجانی و حدادعادل می‌تواند سرآغاز بحث جدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد چرا که هر یک از این دو، از جمله گزینه‌های مطرح برای ریاست‌جمهوری هستند هرچند که خودشان در برابر این سؤال که آیا در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم حضور خواهند یافت یا نه، سکوت می‌کنند. 

از سوی دیگر پیروزی لاریجانی برحدادعادل، رقیبی که از او با نام یار و دوست قدیمی یاد می‌کند، برای حامیان دولت این نوید را خواهد داشت که احمدی‌نژاد و همراهانش در دولت نهم، از گزند انتقادهای لاریجانی در امان خواهند بود چرا که جایگاه ریاست مجلس به او مجال انتقاد بیش از معمول از حرکت دولت را نخواهد داد.

این مقدمه همان آرامشی است که دولت در سال پایانی خود به آن نیاز دارد تا زمینه پیروزی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تدارک ببیند. از سوی دیگر تلاش گروه‌های مختلف به ویژه با حدفاصل حمایت کامل از دولت تا منتقد آن‌،  برای ریاست لاریجانی (که خود به‌دلیل ناهماهنگی با دولت از مجموعه اجرایی کشور کناره گرفت) جالب توجه می‌نماید.

چرایی حمایت از لاریجانی

سخن از حمایت و تلاش علی اکبر ناطق نوری که سال ۸۳ در راس شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، لاریجانی را با اصرار روانه میدان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم کرد و آن شکست برای لاریجانی رقم خورد و همچنین حضور گروه‌های منتقد دولت از یک سو و حمایت قاطع گروه حامیان دولت و برخی شنیده‌ها مبنی بر ابراز تمایل رئیس‌جمهوری به ریاست لاریجانی از سوی دیگر، بازی ساده اما به هم پیچیده انتخاب رئیس مجلس را به شکلی معماگونه رقم می‌زند و از این‌رو باید منتظر بود و دید که تا ۳ هفته دیگر چه تحولات و اتفاقاتی دراردوگاه اصولگرایان رخ می‌دهد.

آیا با اجماع گروه‌ زیادی از اصولگرایان بر فردی خاص، آنها به توافق می‌رسند و وحدت به میان آنها بازخواهد گشت و یا این‌که این مسئله، نقطه آغازی برای اختلاف آنها که سال آینده رقابت سختی را با رقیب در پیش رو دارند، موجب خواهد شد.

کد خبر 51229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز