چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وسائل درون رحمی (IUDs) تنها یک وسیله موثر ضدبارداری نیستند، بلکه به گفته پژوهشگران می‌توانند زنان را از سرطان پوشش داخلی رحم یا آندومتر هم محافظت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر دیوید گریمز از سازمان بین‌المللی بهداشت خانواده  در اجلاس سالانه متخصصان زنان و زایمان آمریکا در نیواورلئان در این باره گفت پزشکان اغلب فراموش می‌کنند که آی‌یودی‌ها منافع دیگری هم دارند و از جمله می‌توانند بیماری آندومتریوز را هم درمان کنند.

به گفته گریمز استفاده از آی‌یودی با 40 درصد کاهش در خطر سرطان آندومتر رحم همراه است که به همان اندازه تاثیر قرص‌های ضدبارداری خوراکی در کاهش خطر این بیماری است، با این وجود بسیاری از متخصصان از این مسئله آگاهی ندارند.

او افزود: "آی‌‌یودی به عنوان وسیله ضدبارداری مصرف می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که این وسیله منافع بهداشتی فراسوی پیشگیری از بارداری دارد."

آی‌یو‌دی یک وسیله پلاستیکی کوچک است که درون رحم کاشته می‌شود. آی‌یو‌دی‌های هورمونی مقدار کمی هورمون پروژستین آزاد می‌کنند که از بارداری جلوگیری می‌کند. آی‌یو‌دی مسی مقدار کمی مس به درون رحم آزاد می‌کند که از بارداری جلوگیری می‌کند.

هورمون‌های آی‌یو‌دی هم به پیشگیری از سرطان آندومتر یا پوشش داخلی رحم کمک می‌کنند. زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند نیز کمتر به این نوع سرطان رحم مبتلا می‌شوند.

به گفته دکتر گریمز آی‌یودی در مجموع رایج‌ترین وسیله ضدبارداری بازگشت‌پذیر مورد استفاده در جهان است.

کد خبر 51228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز