مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان زنجان گفت: صیاد متخلف که قصد شکار آهوی ایرانی منطقه شکارممنوع فیله خاصه زنجان را داشت در دام محیط‌بانان گرفتار شد.

آهو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل قلی‌زاده شنبه ۲۷ اردیبهشت افزود: این شکارچی خاطی در فصل غیرمجاز شکار جانوران، شب‌هنگام به‌قصد شکار آهوان دشت سهرین استان زنجان وارد منطقه شکارممنوع فیله خاصه شده بود که هوشیاری و حضور به‌موقع مأمورین یگان حفاظت مستقر در  منطقه در صید خود ناکام ماند.  

وی اظهار کرد: از این شکارچی متخلف، یک قبضه اسلحه شکاری ته‌پر کشف و ضبط شد و خود نیز به جرم اقدام به شکار و استفاده از سلاح شکاری غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شد تا مورد اعمال قانون قرار گیرد.  

قلی زاده افزود: با توجه به فصل ممنوعه شکار، شکار حیات‌وحش در زنجان نیز کاهش داشته است، متخلفان باید هشدارهای اداره کل محیط‌زیست را جدی گرفته و دست از تهدید گونه‌های حیات‌وحش استان بردارند که در صورت بی‌توجهی، بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.  

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان زنجان ضرر و زیان ناشی از شکار هر راس آهو را ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: علاوه بر دریافت این مبلغ، شکارچیان دستگیرشده از جنبه عمومی جرم نیز جریمه و زندانی می‌شوند.  

قلی زاده، افزود: متأسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب برخی مواقع دست به شکار آهوان دشت سهرین می‌زنند و از مردم این منطقه انتظار می‌رود در جلوگیری از شکار این‌گونه جانوری، یار و یاور محیط‌بانان باشند و با حفاظت از آن‌ها، اجازه ندهند زیبایی طبیعت سهرین کم‌فروغ شود.  

وی اظهار کرد: یک شکارچی خاطی دیگر نیز در منطقه شکارممنوع خرمنه سر شهرستان طارم در حین اقدام به شکار گونه‌های جانوری از سوی محیط‌بانان دستگیر شد که از این متهم نیز که به‌منظور اعمال قانون به مرجع قضایی تحویل شد یک قبضه سلاح شکاری ته‌پر غیرمجاز کشف شد.

با توجه به اینکه مردم منطقه سهرین بیشتر به شغل کشاورزی مشغول هستند بنابراین حفاظت ازاین‌گونه جانوری سخت شده است به همین خاطر نیز بدون مشارکت اهالی نمی‌توان از آهوان حفظ و حراست بهتر و بیشتری کرد.  

بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال ۹۸، تعداد یک هزار و ۴۰۰ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد و منطقه شکارممنوع فیله خاصه زنجان مشاهده شد.  

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکارممنوع فیله خاصه زیست می‌کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید، سال ۹۵ یک هزار و ۸۲ راس،  سال ۹۶ یک هزار و ۱۰۵ راس و سال ۹۷ نیز به یک هزار و ۲۷۷ راس، در این مناطق مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت.  

دشت سهرین جزو منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و درواقع زیستگاه باارزشی برای آهوان محسوب می‌شود.  

در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می‌کنند.  

منطقه فیله‌خاصه از سال ۸۶ جزو مناطق شکارممنوع زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه‌های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه‌های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهو، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

کد خبر 512085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha