معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه گفت: ۳۵ درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های ناکارآمد شهری به سر می‌برند.

بافت فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن مرادی‌فر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه در قوانین جزایی داریم و در هرجایی با کثرت و فراوانی جرائم مواجهه شویم، وظیفه‌داریم اولویت‌بندی کنیم.

او گفت: بحث‌های حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهری، طلاق، اعتیاد و مباحث اخلاقی امروزه در دستگاه قضایی و دیگر نهادهای اجتماعی فرهنگی، چهار آسیب و سرآمد آسیب‌های شناخته‌شده هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه افزود: در بافت حاشیه‌نشین و ناکارآمد شهری با وجود اینکه درصد بالایی از مردم این مناطق شایسته، خوب و متدین هستند ولیکن ساختار مسکونی این بافت‌های اجتماعی قابلیت جرم‌خیزی و جرم‌زدایی را دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت مسکن در حاشیه‌های شهر پائین است و افرادی که در این مناطق سکونت دارند ازلحاظ اقتصادی فقیر هستند، لذا خیلی از خرده جرم‌ها اقتصادی مانند سرقت‌ها، خرید اموال و ضایعات مسروقه، خرده‌فروشی و اعتیاد در این مناطق شکل می‌گیرد.

مرادی‌فر افزود: خیلی از خانه‌های مسکونی در این مناطق متروکه و در کوچه‌های باریک هستند و قابلیت سکونت افراد کارتن‌خواب رادارند، چون‌که این بافت‌ها قابلیت گشت‌های سواری پلیس را ندارد و در یک حاشیه امن ازلحاظ امنیتی قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: اگر در این مناطق حوادث طبیعی هم اتفاق بیافتد، امکانات امدادرسانی در آن وجود ندارد، اکثر کودکان این مناطق به کودکان کار تبدیل می‌شود، لذا یکی از سیاست‌های که امروزه دنبال می‌شود کاهش این بافت‌های ناکارآمد است.

این مسئول گفت: ۱۶ درصد فضای شهری در استان کرمانشاه زیرپوشش بافت فرسوده است که ۳۵ درصد را تشکیل می‌دهد و همچنین در کلانشهر کرمانشاه یک‌چهارم فضای فیزیکی و یک‌سوم جمعیت شهری (۳۴ درصد) در این سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

او افزود: اگر بتوانیم با یک راهکاری درست و علمی مستمر روزبه‌روز به سمت کاهندگی پیش برویم، قطعاً مؤثر خواهد بود.

مرادی‌فر با تأکید بر داشتن مرکز مانیتورینگ، گفت: حدود پنج سال قبل یک فراخوان در استان اعلام کردیم و از مسئولان حراست ادارات برای بحث پایش تصویری دعوت کردیم، الآن نیروی انتظامی یک مرکز مانیتورینگ دارد، ولی همه قسمت‌ها را پوشش نمی‌دهد.

او ادامه داد: زمینه ارتکاب جرم در فضایی که تحت تأثیر پایش تصویری باشد دیگر میسر نیست این نیاز تام، تمام و ضروری امروز است دیگر نباید کنترل‌ها با نیروی انسانی باشد باید به سمت الکترونیکی برویم، چرا که در جرم‌ها سبب تأمین دلیل می‌شود و قضات در کوتاه‌ترین زمان رأی صادر می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه اشاره‌ای به ایجاد کمربند شهری در قانون داشت و افزود: اگر اطراف شهر کمربند سبز داشته باشیم محدوده شهر معلوم می‌شود و اگر کسی فراتر از آن ساخت‌وساز داشته باشد به چشم می‌آید و مسئولان ذی‌ربط متوجه می‌شوند.

او ایجاد کمربند سبز را مستلزم بودجه دانست و گفت: اگر سازمانی در حیطه خود متوجه تغییر کاربری می‌شود می‌تواند خود اقدام کنند، اگر موفق نشد می‌تواند از نیروی انتظامی کمک بگیرد و درنهایت در دستگاه قضا طرح دعوی کند تا حکم قلع‌وقمع بنا را بگیرد.

کد خبر 512030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha