ساخت زیرگذر چهارراه گلوبندک با هدف هدایت‌ تردد عابران پیاده به زیر زمین و کاهش بار ترافیک این محور مهم و پر رفت‌وآمد منطقه ۱۲، سال ۹۵ رسانه‌ای و در مدت کوتاهی کارگاه عملیات عمرانی در اضلاع شرقی و غربی گلوبندک دایر شد.

گلوبندک

همشهری آنلاین_  زینب زینال‌زاده:‌ همان اوایل «سعید شهریاری» که مدیریت پروژه را به عهده داشت در مصاحبه با خبرنگار همشهری محله اعلام کرد که این زیرگذر در مدت ۱۵ ماه ساخته و بهره‌برداری می‌شود؛ وعده‌ای که با گذشت حدود ۴ سال هنوز محقق نشده است. 

بازار تهران از نقاط پر تردد پایتخت است و به‌طور میانگین روزانه حدود ۳ میلیون نفر از ورودی‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی وارد منطقه ۱۲ می‌شوند که مقصد بیش از ۸۰۰ هزار نفر از آنها بازار بزرگ تهران و میدان ارگ است. این حجم از جمعیت علاوه بر تردد بیش از ۳ میلیون موتورسوار و بیش از ۲۰۰ دستگاه تاکسی و اتوبوس، حتماً گره ترافیکی در چهارراه گلوبندک ایجاد می‌کند. عامل اصلی این ترافیک عابران پیاده هستند و بار ترافیک از جنوب تا میدان محمدیه و از آنجا به خیابان مولوی و از غرب هم به خیابان ابوسعید کشیده می‌شود. بنابراین ساخت زیرگذر در این منطقه، ضروری به نظر می‌رسد. این پروژه طبق آخرین اظهارنظر مسئولان سازمان فنی مهندسی شهر تهران ۶۵‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  

هدایت مسیر عابران پیاده به زیرزمین نخستین بار در چهارراه ولی‌عصر(عج) اجرا شد و نتایج موفقی همراه داشت. بنابراین، مدیران شهری برای چهارراه گلوبندگ از همین طرح الگوبرداری کردند، اما بنا به دلایل مختلف از جمله ضعف مدیریت در هدایت پروژه عملیات عمرانی آن طولانی و سبب گلایه ساکنان و کاسبان شد.  البته مسئله به اینجا ختم نشد و ترافیک و ازدحام جمعیت چهارراه گلوبندک اعتراض «پیروز حناچی» شهردار تهران و «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران را هم به دنبال داشت و اردیبهشت سال گذشته در بازدید از پروژه زیرگذر گلوبندک خواستار سرعت‌بخشیدن به کارها شدند.  طولانی شدن ساخت زیرگذر سبب شد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسئولیت پروژه را از منطقه ۱۲ سلب و به سازمان فنی مهندسی شهر تهران واگذار کند.

اواخر سال گذشته «احسان نوش‌آبادی» مدیرعامل وقت سازمان فنی مهندسی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری محله گفت: «کارهای عمرانی توسط شهرداری منطقه ۱۲ پیگیری می‌شد و به همین دلیل از اینکه چه مقدار با سازمان میراث فرهنگی ارتباط داشته‌اند، بی‌اطلاع هستم. اما در روند جدید طرح زیرگذر بازنگری شده است و طراحان سازمان مشاور مهندسی شهر تهران با حضور کارشناسان میراث فرهنگی اقداماتی انجام داده‌اند.» به گفته او معماری به سبک سنتی و ایرانی برای جذب گردشگران و ایجاد دسترسی به ایستگاه مترو تغییرات ایجادشده در طرح زیرگذر چهارراه گلوبندک هستند. نوش‌آبادی در مصاحبه خود اعلام کرد: «نیمه اول سال ۹۹ این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.»

  • روبان «زیرگذرگلوبندک» با تأخیر قیچی می‌شود

سال جدید شروع شده است و مردم چشم‌انتظار برچیده شدن کارگاه عمرانی زیرگذر گلوبندک و قیچی شدن روبان این پروژه هستند، اما براساس اظهارنظر مسئولان سازمان فنی و مهندسی شهر تهران این پروژه پیشرفت ۶۵‌درصدی داشته و فعلاً نمی‌توان از آن بهره‌برداری کرد.  «علی پیوسته» مدیرعامل سازمان فنی و مهندسی شهر تهران خلاصه‌ای از وضعیت زیرگذر گلوبندک می‌دهد و می‌گوید: «زیرگذر ۲ خروجی غربی و شرقی دارد که هر دو آنها به سکوی ایستگاه مترو دسترسی دارند. ساخت ۴۴ سرویس بهداشتی در زیر میدان اراگ و ۹۰‌متر فضای تجاری و ۷۰‌متر فضای اداری از بخش‌های مختلف طراحی‌شده برای زیرگذر گلوبندک هستند.»

 به گفته پیوسته، حفاری و خاکبرداری ورودی شرقی و شمال غربی، اجرای سازه موقت ورودی شرقی، بتن‌ریزی و اجرای سازه نهایی ورودی شرقی و نازک‌کاری، نصب تأسیسات برقی و نصب تجهیزات ۱۰ دستگاه پله برقی، ۶ دستگاه آسانسور و یک دستگاه هواساز، کارهای باقی‌مانده است که با اتمام آنها زیرگذر آماده بهره‌برداری می‌شود.  او با بیان اینکه شرایط پیش آمده بر اجرای پروژه‌ها تأثیر گذاشته است، می‌گوید: «به‌طوری کلی این پروژه ۶۵‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به شیوع بیماری کرونا و توقف مقطعی عملیات عمرانی، نمی‌توان زمان دقیقی برای بهره‌برداری اعلام کرد، اما تلاش می‌کنیم به‌زودی عملیات عمرانی به اتمام برسد و درهای این زیرگذر به روی مردم باز شود.»

کد خبر 512017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha