شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از خسارت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی زلزله به خانه تاریخی آخوندابو خرم‌آباد خبر داد.

آخوند ابو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید امین قاسمی شنبه ۲۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران بیان کرد: در پی زلزله ۱۷ اردیبهشت ماه سالجاری متاسفانه بنای تاریخی فرهنگی آخوند ابو خرم‌آباد دچار آسیب شد که بر اساس برآورد اولیه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار به منظور مرمت اضطراری و رفع خطر آن نیاز است.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع این زمین‌لرزه بررسی‌های لازم در خصوص آسیب‌های وارد شده به این بنا صورت گرفت. تاکنون اعتباری برای مرمت این بنا اختصاص نیافته اما به محض تخصیص اعتبار نسبت به مرمت اضطراری آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در خصوص قدمت و اجزای این بنای فرهنگی، تاریخی تصریح کرد: خانه آخوند ابو مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به قاضی محل، میرزا محسن قاضی بوده که در ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک، خیابان دوازده برجی خرم‌آباد واقع شده است.

این مسئول تاکید کرد: این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی بوده که بخش شمالی آن در دو طبقه احداث شده و دارای دو ورودی به مهمانخانه‌ها و سالن‌های بزرگ است. خانه آخوند ابو از جمله خانه های نیم درونگرا دارای دو بخش زمستان‌نشین و تابستان‌نشین است که بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث شده و دارای اتاق‌های سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است.

کد خبر 512014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha