چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

رئیس اداره دوم همکاری‌های منطقه‌ای دفتر مقابله با جرم و مواد‌مخدر سازمان ملل متحد هشدار داد که هر لحظه احتمال آن می‌رود میزان قابل‌توجهی هروئین ارزان وارد بازار مصرفی جهان شود و در نتیجه یک فاجعه انسانی مانند توفان سونامی به وجود آید.

جین لاک لماهیو در آیین گشایش دومین نشست کارشناسان مبارزه با مواد‌مخدر ایران، افغانستان و پاکستان در تهران افزود: گزارش‌ها نمایانگر آن است که میزان تولید خشخاش در افغانستان بیش از میزان تقاضاست و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از مواد تولید شده در افغانستان در این کشور انبار می‌شود.

لماهیو با اشاره به تداوم کشت خشخاش در سال‌جاری در افغانستان به‌عنوان معضلی که منطقه را با مسائل مختلفی مواجه می‌کند، تاکید کرد: موضوع کشت خشخاش به یک مسئله ملی برای افغانستان و کشورهای همجوار تبدیل شده که باید برای حل این معضل تدبیری جدی اندیشید.

محمدرضا جهانی نیز در این نشست به انبار شدن مواد‌مخدر تولیدی در افغانستان توسط مافیای جهانی و افزایش شمار آزمایشگاه‌های تبدیل تریاک به هروئین در این کشور  اشاره کرد.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، اروپا را با داشتن میانگین ۳ مصرف‌کننده در بین هر یک‌هزار شهروند، دارای رتبه اول در جهان از نظر مصرف هروئین برشمرد و خطاب به کارشناسان مبارزه با مواد‌مخدر کشورهای همسایه و نماینده سازمان ملل در ایران، تاکید کرد: برنامه کشورهای غربی در زمینه کاهش تقاضا و کنترل بازارهای مواد‌مخدر جدی نیست.

رئیس پلیس مواد‌مخدر پاکستان نیز گفت: برای مقابله جدی‌تر با ترانزیت مواد‌مخدر از افغانستان، باید سطح همکاری‌های منطقه‌ای بین ۳ کشور ایران، افغانستان، پاکستان و همچنین ساز ماهان‌های بین‌المللی بیشتر شود.

سرلشکر خالد جعفری اظهار داشت: پاکستان نیز به مانند ایران قربانی قاچاق مواد‌مخدر است و تحت فشارهای زیادی در این زمینه قرار دارد.

وی افزود: ظرفیت‌های بالایی برای مبارزه با مواد‌مخدر بین 3کشور ایران، افغانستان و پاکستان وجود دارد که باید از آنها بهره برد.

وی افزود: اگر تعداد جلسات و تعاملات متعدد نباشد و پیگیری در زمینه همکاری‌های چند جانبه‌صورت نگیرد، نمی‌توان در راه مبارزه با مواد‌مخدر و قاچاقچیان آن چندان موفق بود.

جعفری پیشنهاد کرد که ۳ کشور برای جلوگیری از ورود مواد پیش ساز به افغانستان یک راهبرد واحد را دنبال کنند. این نشست با حضور وزیران کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان ادامه می‌یابد.

کد خبر 51195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز