سناتور برجسته دموکرات در یادداشتی نوشت: «دولت آمریکا گاهی تهدیدآمیز عمل می‌کند و گاهی آشتی‌جویانه و به این ترتیب حس مشخصی از اینکه رئیس‌جمهور چه خواهد کرد نمی‌دهد. این می‌تواند ناخواسته ما را به سمت جنگ ببرد و نه آمریکا نه ایران نمی‌توانند هزینه درگیری در خصومت‌هایی را متحمل شوند که توجه ما را از شیوع این بیماری دور خواهد کرد».

دایان فاینستین سناتور دموکرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، دایان فاینستین، سناتور برجسته دموکرات، با انتشار یادداشتی در وب‌سایت بلومبرگ، خواستار ترسیم «نقشه صلح کرونایی» بین ایران و آمریکا شد. فاینستین، سناتور ایالت کالیفرنیا، در این یادداشت همچنین بار دیگر از رویکرد کلی دولت دونالد ترامپ نسبت به ایران انتقاد کرد و آن را فاقد سیاست یا استراتژی مشخص خواند.

فاینستین در این یادداشت نوشت: «دولت آمریکا گاهی تهدیدآمیز عمل می‌کند و گاهی آشتی‌جویانه و به این ترتیب حس مشخصی از اینکه رئیس‌جمهور چه خواهد کرد نمی‌دهد. این می‌تواند ناخواسته ما را به سمت جنگ ببرد و نه آمریکا نه ایران نمی‌توانند هزینه درگیری در خصومت‌هایی را متحمل شوند که توجه ما را از شیوع این بیماری دور خواهد کرد». او اشاره کرد برای مدت دو ماه به‌خاطر مواجهه دو کشور با کرونا تنش‌ها فروکش کرده بود اما ایران درمقابل ایالات متحده تحریک‌آمیز عمل کرده و دولت ترامپ نیز ادبیات خود نسبت به ایران را تندتر کرده است؛ ازجمله وتوی قطع‌نامه اختیارات جنگی کنگره که استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را منوط به کسب اجازه از کنگره می‌کرد.

این سناتور تلفات کرونا و بحران‌های اقتصادی و مهاجرتی ناشی از آن را نشانه بی‌ثباتی قریب‌الوقوع در خاورمیانه خواند و گفت باید به‌دنبال حفظ صلح در این منطقه باشیم تا کشورها روی مدیریت کرونا تمرکز کنند.

او البته در این یادداشت خود از رویکردهای ایران در منطقه و نیز بابت زندانیان آمریکایی در این کشور انتقاد کرد. اما در عین حال رویکرد ترامپ در قبال برجام را نیز به نقد کشید و نوشت: آمریکا می‌توانست با ماندن در توافق، خواسته‌های خود را در مذاکرات مستقیم با ایران پیگیری کند.

او با اشاره به تأثیر ترکیب فشار آمریکا، قیمت پایین نفت و بحران کرونا روی اقتصاد ایران، خواستار این شد که آمریکا در جهت افزایش ثبات عمل کند: «آمریکا و ایران باید دیدارهای سطح بالا را بپذیرند؛ چیزی که هر دو کشور مطرح کرده‌اند. در بهترین حالت این دیدارها بین وزرای دفاع و خارجه‌شان انجام شود. من بر این باورم که هر دو طرف با حسن نیت مذاکره خواهند کرد و از جنگ پرهیز خواهند داشت. دیدارهای چهره‌به‌چهره احتمال اشتباهاتی را که تصادفا منجر به جنگ شوند، کاهش خواهد داد».

او ادامه داد: «ایالات متحده باید موقتا بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند و تلاش‌های سازمان‌های جهانی را برای ارائه بودجه و امکانات بشردوستانه تسهیل کند تا این کشور بتواند مؤثرتر به شیوع کرونا واکنش نشان دهد. این کار نفرت عمومی در ایران علیه آمریکا را کاهش خواهد داد و به کنترل شیوع بیماری در منطقه کمک خواهد کرد».

او تعلیق تحریم‌های نفتی، مالی و تحریم‌های بانک مرکزی را ازجمله اقدامات لازم خواند که به ایران اجازه فروش نفت بیشتر و دریافت پول بابت آن را می‌دهد. فاینستین صدور مجوز ۹۰ روزه عمومی برای کالاها و تجهیزات خاص کووید ۱۹ و حمایت از درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول را نیز ازجمله ملزومات این رویکرد خواند و افزود: «ایالات متحده باید پیگیر فشار دیپلماتیک کامل برای اقناع ایران به‌منظور پایان‌دادن به جنگ‌ها شود».

او گفت در همکاری با شرکای اروپایی باید تهران را قانع کرد دست از تهاجم‌های منطقه‌ای بردارد و نیز مشخص کرد که ایران و متحدانش هدف حمله واقع نخواهند شد: «در عین اینکه هدف فوری کاهش تنش‌هاست، این گفت‌وگوها می‌توانند منجر به چارچوب جامع‌تری برای بحث درباره برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالیستیک و تهاجمات منطقه‌ای ایران شوند»، به نوشته او چشم‌انداز رفع تحریم‌ها فراتر از ملزومات کرونایی به ایران انگیزه مشارکت در این روند خواهد داد.او نوشته خود را با انتقاد دوباره از سیاست «بی‌نظم و قاعده» ایالات متحده پایان برد که منجر به تضعیف اتحاد آمریکا با متحدانش، افزایش فعالیت هسته‌ای ایران و تثبیت احساسات ضدآمریکایی در ایران شده‌اند و خواستار این شد که دو طرف، پیش از این که کار به جنگ بکشد، به دیپلماسی فرصت دهند.

این اولین‌بار نیست که فاینستین در موضوع ایران ورود می‌کند. او بیش از یک سال پیش در یکی از سفرهای وزیر خارجه ایران به آمریکا با او دیدار داشت. پس از آشکارشدن تماس دفتر وی با محمدجواد ظریف، ازسوی رسانه‌ها به‌طوررسمی اعلام شد فاینستین با ظریف یک شام کاری داشته است. فاینستین همچنین در تابستان گذشته، زمانی که وزیر خارجه ایران ازسوی دولت ترامپ تحریم شد، با انتشار بیانیه‌ای این اقدام دولت را اشتباه خواند و با اشاره به شناخت ۱۵ساله‌اش از ظریف نوشت در عین اختلاف‌نظرهایی که با او داشته همواره او را دیپلمات توانایی یافته است.

فاینستین همچنین اشاره کرد درحالی‌که دولت مدعی است برای کشاندن ایران پای میز مذاکره از توافق هسته‌ای خارج شده است، این اقدام مانع از مذاکره می‌شود و به جای حرکت به‌سمت صلح، دو طرف را به سمت افزایش تنش می‌برد. در این بیانیه آمده بود به جای تحریم ظریف بابت انجام وظیفه‌اش، باید با او درگیر تعامل دیپلماتیک جدی شد.

یادداشت فاینستین در حالی منتشر می‌شود که وزارت امور خارجه و دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه دستورالعملی را برای سخت‌ترکردن تحریم‌های اعمالی علیه ایران، کره‌شمالی و سوریه وضع کرد.

این وزارتخانه مدعی شد که این بیانیه برای کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با فعالیت‌های فریبکارانه کشتی‌رانی صادر شده تا اشخاص و نهادهایی که در این صنایع فعالیت دارند، از خطر تحریم‌های آمریکا محفوظ بمانند. همچنین در این بیانیه آمده است که این دستورالعمل، دستورالعمل‌های گذشته دولت آمریکا را به‌روزرسانی کرده و آنها را توسعه می‌دهد. از «ارائه اطلاعات و ابزار لازم به فعالان صنایع دریانوردی برای مقابله با روش‌های نوین و جدید گریز از تحریم‌ها» به‌عنوان هدف صدور این دستورالعمل یاد شده است. همچنین وزارت امورخارجه آمریکا، ایران را به عدم همکاری با آنچه تلاش‌های واشنگتن در مقابله با تروریسم خوانده، متهم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته است، ادعا کرد که طبق بند ۴۰ قانون کنترل صادرات تسلیحات ایران، ونزوئلا، کوبا، سوریه و کره‌شمالی کشورهایی هستند که در سال ۲۰۱۹ به‌طورکامل با تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با تروریسم همکاری نکرده‌اند و این موضوع را به اطلاع کنگره نیز رسانده است.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، در ادامه این بیانیه آمده است: این گواهی، فروش یا اعطای مجوز صادرات کالاها و خدمات دفاعی را (به این کشورها) ممنوع می‌کند و به جامعه آمریکا و بین‌الملل اطلاع می‌دهد که کشورهای نامبرده به‌طورکامل با تلاش‌های واشنگتن در مقابله با تروریسم همکاری نمی‌کنند. همچنین در این بیانیه ادعا شده است که ایران با حمایت از حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌ها در خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ نیز بزرگ‌ترین حامی تروریسم بوده است. نام کوبا برای اولین‌بار است که به این فهرست اضافه شده است.

به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به این ادعا آمریکایی‌ها مبنی‌بر عدم همکاری ایران با آمریکا در مبارزه با تروریسم واکنش نشان داد. او در توییتر نوشت: «ایالات متحده با آن سابقه ایجاد، تأمین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی مختلف، اِعمال تروریسم دولتی و نیز حمایت آشکار از یک رژیم تروریستی دیگر، سنجه خوبی برای ارزیابی تلاش‌های ضدتروریستی نیست. آمریکا باید به تروریسم دولتی خود پایان دهد».

کد خبر 511894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    ما کاری به این کارا نداریم یه کمی تورم رفع کنید بتونیم زندگی کنیم