مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

بسیاری از مشاغل با شیوع ویروس کرونا با ضرر و زیان همراه شدند و در این بین بخش کشاورزی پیشوا نیز از گزند این ویروس در امان نماند و کاهوکاران و سبزی‌کاران این شهرستان با خسارات بسیاری مواجه شدند.

کاهو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان پیشوا به دلیل برخورداری از اراضی کشاورزی مرغوب به ویژه در روستای عسگرآباد، از دیرباز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید سبزی و صیفی در استان تهران به شمار می‌رود و سالانه بیش از صد هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت انواع سبزی و کاهو می‌رود و به طور متوسط از هر هکتار این اراضی، ۳ تن محصول برداشت می‌شود.

کشت سبزی شامل تره، شوید، اسفناج، شنبلیله، جعفری، گشنیز، کاهو، تربچه، هویج و کرفس در دو نوبت بهاره و پائیزه انجام می‌شود و این محصول، علاوه بر نیاز داخلی، به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

به دلیل استفاده کشاورزان شهرستان پیشوا از آب چاه، استفاده از کودهای بیو، عدم استفاده از کودهای شیمیایی، استفاده حداقلی از سموم دفت آفات مجاز و عدم آبیاری با فاضلاب، سبزی تولیدی در پیشوا را به سالم ترین محصول استان تهران تبدیل کرده و می‌توان از آن به عنوان محصولی ارگانیک نام برد.

با شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی بسیاری ازمشاغل به ویژه رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، کسب و کار کشاورزان سبزی‌کار پیشوایی نیز ازسکه  افتاد تا جایی که طی هفته‌های اخیر حتی برداشت محصول نیز برای کشاورزان به صرفه نباشد و این افراد مجبور شند که مزارع خود را به دست گوسفندداران سپرده تا سبزی‌ها و کاهوهای تازه، خوراک دام‌ها شود.

تعطیلی تالارهای پذیرایی دلیل عمده ضرر کاهوکاران است

یکی از غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار ورامین گفت: مهم‌ترین دلیل برای عدم تقاضای خرید کاهو، تعطیلی تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها و عدم برگزاری مراسم در این اماکن است.

مهدی رستمی گفت: تالارهای پذیرایی بیشترین میزان کاهو را از کشاورزان خریداری می‌کنند و تعطیلی این واحدها، بیش از ۸۰ درصدازمحصول تولید شده را بدون مشتری می‌گذارد.

وی افزود: خریداران خانگی، به صورت روزانه مایحتاج خود را از میوه‌فروشی‌ها تهیه می‌کنند ولی این میزان خرید، به قدری نیست که کفاف نیاز کاهوکاران و سبزی‌کاران را بدهد از این رو، برداشت این محصول برای آنان به صرفه نیست و مجبورند برای جلوگیری از خرابی اراضی کشاورزی، سبزی و کاهوی خود را خوراک دام کنند.

مدل تارعنکبوتی بلای جان کشاورزان

یک کارشناس کشاورزی، مدل تارعنکبوتی را بلایی برای کشاورزان دانست و اظهار کرد: توجه کشاورزان به موضوعات  علمی به ویژه مدل تارعنکبویت باعث می‌شود تا در هر فصل کاشت، با ضرر و زیان کمتری مواجه شوند.

رضا میرزایی افزود: سال گذشته، کاهوکاران ورامینی و پیشوایی با تقاضای مناسب بازار برای خرید این محصول مواجه شدند و تمامی محصول تولیدی این کشاورزان، با قیمت مناسب به فروش رفت.

وی اظهار کرد: این میزان از تقاضای خرید بازار، باعث شد تا دیگر کشاورزان به کاشت کاهو در سال زراعی آینده ترغیب شوند که این امر با تقاضای مناسب بازار مواجه نشد و شیوع ویروس کرونا نیز به کاهش میزان خرید افزوده شده و باعث گردید تا کشاورزان با ضرر و زیان مواجه شوند.

میرزایی تصریح کرد: در مدل تارعنکبوتی، کشاورزانی که در یک سال زراعی با ضرر و زیان مواجه شدند، سال آینده مبادرت به کاشت آن محصول نمی‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت محصول در سال بعد می‌شود، مدلی که بلای جان کشاورزان می‌شود و باید در زمان کاشت محصول به آن توجه کافی داشته باشند و از نظرات کارشناسان استفاده کنند.

خسارات کشاورزان به طور کامل احصا شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پیشوا گفت: با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از سبزی‌کاران که کاهوکاران بخشی از آنان را تشکیل می‌دهند به دلیل کاهش تقاضای بازار، با ضرر و زیان مواجه شدند که تمامی این خسارات به طور کامل احصا شده است.

علی عابدی افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان پیشوا به طور کامل میزان خسارت وارد شده به سبزی‌کاران را احصاء کرده و طی گزارشی به سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ارسال کرده‌اند تا با تمهیداتی که دولت برای جبران ضرر مشاغل ناشی از کرونا در نظر گرفته، بخشی از خسارات کشاورزان نیز رفع شود.

شهرستان پیشوا با بیش از۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است. پیشوا بیش از ۱۶ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۸۵۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: بیش از چهار پنجم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ما بهبود یافته‌اند که عدد قابل توجهی است. اگر ثبات یا نزول تدریجی در برخی استان‌ها را اعلام می‌کنیم به معنی عادی شدن شرایط نیست. حفظ این شرایط و ارتقای آن به رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی و فاصله گذاری‌ها و پروتکل‌ها نیاز دارد

کد خبر 511813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha