مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کمربند حفاظتی در ۵۴ کیلومتر از مرز اراضی مستثنیات و ملی حاشیه کویر میقان اراک امسال انجام شده است.

میقان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آتنا فرجی، جمعه ۲۶ اردیبهشت افزود: این طرح  با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اجرا شد.

وی ادامه داد: طرح کمربند حفاظتی حاشیه کویر میقان اراک به‌صورت حفر کانال و خاکریز و با هدف آگاهی مردم محلی از مرز اراضی مستثنیات و حفاظت موثر تر از اراضی ملی حاشیه کویر میقان اراک اجرایی شده‌ است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: کویر میقان اراک از کانون‌های مهم  گرد و غبار و فرسایش بادی استان مرکزی و کشور است و برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی آن نخستین راهکار در مقابله با بیابان زایی این منطقه محسوب می‌شود.

فرجی، از کاشت گیاه قره داغ در ۱۵۰ هکتار از اراضی کویر میقان اراک خبرداد و گفت: کاشت این گیاهان با هدف تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی امسال در اراضی کویر میقان اراک انجام شده‌ است. همچنین بیش از ۳۷ هزار اصله نهال قره داغ در این مدت از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در اراضی بیابانی کویر میقان اراک کشت شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با کشت این میزان گیاه قره داغ در کویر میقان اراک، اکنون زیستگاه این گونه گیاهی منحصر به فرد در سطحی معادل ۴۵۰ هکتار از کویر میقان این شهرستان احیا و توسعه یافته‌ است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: قره‌داغ با نام علمی Nitraria scoberi از جمله گونه‌های شاخص این استان و از ذخایر ژنتیکی کویر میقان اراک است و به‌دلیل اهمیت بالای آن در تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی به‌عنوان قهرمان کویر لقب گرفته‌ است.

فرجی افزود: کشت گیاه قره‌داغ در کویر میقان اراک علاوه بر تثبیت خاک، به عنوان مکانی جذاب برای طبیعت گردی علاقه‌مندان به کویر معرفی می‌شود.

کد خبر 511776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha