جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

 آب بهاره روستایی ناایمن از خطر وقوع سیلاب و ریزش کوه، محصور در میان سنگلاخ‌ها و کوره راه‌ها و گرفتار در منجلاب سختی‌ها، رنج‌ها و محرومیت‌های تاریخی ، ساکنانش سال‌هاست با کمبود فاحش امکانات رفاهی، زیرساختی و زیربنایی مواجه است.

آب بهاره کهگیلویه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این روستا سالیان متمادی است غبار محرومیت و مهجوریت به خود گرفته و دلهره و نگرانی از خطر سیلاب و ریزش کوه به کابوسی وحشتناک برای ساکنان و ۳۷ خانوار ساکن فعلی این روستا تبدیل شده است.

دلیل همه این محرومیت‌ها و مهجوریت قبل از هر چیز به سخت گذربودن مسیر دسترسی و همچنین آگاهی مسئولان و متولیان امر از خطرات احتمالی بود که این روستا را تهدیدی می‌کرد و اگر چه دغدغه رفع مشکلات و چالش‌ها را داشتند اما همواره در اندیشه توجیه ساکنان و اهالی روستا برای جابه جایی آن بودند که البته این مهم بالاخره حاصل شد.

بالاخره در اقدامی قابل تحسین و با همت و تدبیر دولت و همچنین استاندار و مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد فرآیند جابه جایی این روستا به نقطه‌ای امن و با تعهد بر ایجاد تمامی زیرساخت‌های لازم انجام شد.

بخش لوداب به مرکزیت شهر گراب و با جمعیتی حدود ۱۳ هزار نفر درفاصله حدود ۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

به گفته برخی اهالی این روستا خطر ریزش کوه و وجود سیلاب با توجه به رودخانه‌های فصلی بالادست سالیان متمادی است که این منطقه را تهدید می کند و با وجود اصرار مسئولان طی این سالیان اما همواره با مقاومت مردم و ساکنان مواجه می شدند.

لهراسب یکی از ساکنان این منطقه پس از دیدار با کلانتری، استاندار کهگیلویه وبویراحمد دلیل مقاومت ساکنان این روستا را در جابه جایی شان به منطقه امن دیگر را ترس از آینده و احتمال عملی نشدن وعده ها از سوی مسئولان دانست.

وی گفت: اما در این دولت و با تلاش و رایزنی از سوی شاهرخ کناری فرماندار شهرستان بویراحمد، بخشدار لوداب و سایر مسئولان اجرایی بویژه استاندار و معاون عمرانی استاندار، این اطمینان در بین مردم حاصل شد که عزم آنها برای کمک به مردم روستا جدی است.

یک زن خانه‌دار نیز در حالی که با دود و اسپند به استقبال کلانتری استاندار و هیات همراه به محل روستای جدید آمده بود نیز با ابراز خوشحالی از اقدام مسئولان امر خواستار نظارت و همراهی بیشتر مسئولان در ایجاد زیرساخت های لازم برای این مکان جدید شد.

یک پسر جوان اهل روستای بهاره نیز از این حسن تدبیر و اقدام مسئولان برای این روستای جدید ابراز خوشحالی کرد و گفت: دغدغه و نگرانی از ریزش کوه به یک کابوس برای مردم این منطقه تبدیل شده است.

علی همچنین از استاندار و همه مسئولانی که به فکر مردم این منطقه بودند و در اولین گام عملی ساخت ۳۷ مسکن را در این مکان جدید کلنگ زنی کردند نیز قدردانی کرد.

روستای جدید آب بهاره بر خلاف روستای فعلی که واقع در دره ای و بدون کمترین امکانات سال های سختی را به ساکنان این منطقه تحمیل کرده، در چند فرسخی از محور ملی پاتاوه – دهدشت قرار گرفته که به گفته کناری فرماندار بویراحمد همین امر مهمترین زیرساخت و نقطه عطف برای توسعه و پیشرفت آینده این روستا خواهد شد.

روستاهای مشابه آب بهاره جابه‌جا می شوند

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: روستای آب بهاره لوداب به نوعی پایلوتی برای عملیاتی کردن یک اقدام بزرگ دیگر است و روستاها و مناطقی که به دلیل سخت گذر بودن یا در خطر سیلاب و ریزش کوه بودن و سایر معضلات و چالش ها دست و پنجه نرم می کنند و تنها راه نجات آنها تجمیع و جابه جایی آنهاست، همچون این روستا راهی مناسب تر از جابه جایی برای آنها پیش بینی نمی شود.

وی بیان کرد: برخی روستاهای مشابه روستای فعلی آب بهاره سالهاست در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و خود اهالی این مناطق نیز خطر ریزش کوه و یا سنگ از بالادست و سایر خطرات طبیعی را نیز احساس کرده اند.

کلانتری تصریح کرد: این اقدام جابه جایی برای این روستاها و مناطق باید روزی عملیاتی شود چون تشخیص و حتی تنها راه خروج از محرومیت ها و ساماندهی این روستاها همین اقدام خواهد بود.

وی گفت: البته روستاها و مناطقی هم بودند که در گام نخست قبول کردند که روستای خود را ترک کنند و در منطقه ای دیگر با زیرساخت ها و امکانات لازم سکنی گزینند اما با وجود هزینه های هنگفت دولت و نظام مردم استقبال نکردند و ضمن هدرروی منابع دولت، از طرف دیگر نیز همچنان خطر و محرومیت ساکنان آن روستا را رنج می دهد.

نخستین گام عملی

مسئولان اجرایی در نخستین گام و تعهد عملی به وعده های خود در تضمن تعهدها و وعده ها برای روستای جدید آب بهاره،  اقدام به شروع عملیات اجرایی منزل مسکونی و سرپناه برای تمامی ساکنان (۳۷ خانوار) این منطقه کردند.

مساحت زیربنای برای ساخت این ۳۷ واحد مسکونی در روستای جدید بهاره افزون بر ۲۲ هزار متر مربع است.

ساخت این واحدها و شروع نخستین گام از فرآیند جابه جایی روستای آب بهاره در حقیقت آغازی برای احداث ۸۵۰ واحد مسکونی برای سایر نیازمندان و افراد فاقد مسکن در سطح شهرستان بویراحمد نیز بود.

در تاریخ ۱۴ بهمن پارسال در سفر محمد باقر نوبخت به استان تفاهم نامه سه جانبه بین مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد، سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تا پایان سال جاری برای اقشار محروم و کم بضاعت در سطح استان بویژه مناطق روستایی و عشایری و با پشتیبانی مالی سازمان برنامه و بودجه احداث، تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه باید از این فرصت مغتنم نهایت بهره و استفاده را برد ، تصریح کرد: در صورت ساخت این واحدها می توان مجوز و اعتبار لازم برای ساخت ۲ هزار و تا ۲۵۰۰ واحد مسکونی دیگر را برای استان در سال ۱۴۰۰ از دولت گرفت.

کلانتری میزان کمک بلاعوض برای هر واحد مسکونی را افزون بر ۲۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات کم بهره با سود پنج درصد برای هر واحد مسکونی به متقاضیان اعطا خواهد شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ساخت این واحدهای مسکونی با پشتیبانی مالی سازمان برنامه وبودجه انجام خواهد شد.

کلانتری با بیان اینکه دولت بیش از ۸۷۵ میلیارد ریال برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در استان هزینه خواهد کرد، گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات ارزان قیمت در این زمینه پیش بینی شده است.

وی این واحدهای مسکونی را هدیه ویژه دولت در چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مردم وفادار و قدرشناس این استان دانست و از حوزه معاونت عمرانی و سایر متولیان امر خواست که ساخت این واحدها به صورت عادلانه در همه بخش ها و شهرستان های استان هر چه سریعتر انجام شود.

۱۶هزار و ۶۶ خانواده کهگیلویه وبویراحمدی صاحب خانه می‌شوند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت تدبیر و امید در راستای تحقق یکی از برنامه های راهبردی و اولویت های مهم خود و همچنین در پاسخ به دغدغه و مطالبه جدی بخش عظیمی از مردم بویژه قشر محروم و کم بضاعت در مناطق روستایی و عشایری این استان ۱۶ هزار و ۶۶ واحد مسکونی را با کمک‌های بلاعوض و یا اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان صاحب خانه خواهد کرد.

کلانتری میزان سرمایه گذاری برای ساخت، تکمیل و بهره برداری از این واحدهای مسکونی اعم از شهری و روستایی را رقمی افزون بر ۳۷ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: در بخش ساخت مسکن شهری برای نیازمندان و افراد فاقد مسکن پنج هزار و ۳۶۰ واحد در قالب طرح اقدام ملی و مشارکتی از سوی وزارت راه و شهرسازی پیش بینی و طراحی شده که تا پایان امسال این تعداد واحد به هره برداری خواهند رسید.

کلانتری یادآور شد: همچنین در بخش ساخت مسکن روستایی نیز با کمک دولت، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن و در قالب طرح های مشارکتی نیز ۱۰ هزار و ۶۹۹ واحد مسکونی برای افراد و روستانشینان فقیر و نیازمند در مناطق مختلف این استان احداث، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه‌های بخش لوداب در حوزه زیرساختی فعال است

استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین تاکید کرد که با وجود شرایط خاص اقتصادی و محدودیت های منابع دولتی اما فعالیت های عمرانی ، اقتصادی و خدمت رسانی به مردم بویژه مناطق محروم همچنان با جدیت ادامه دارد.

کلانتری تاکید کرد: هم اینک بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال عملیات گاز رسانی در سطح شهرستان بویراحمد بویژه روستاهای بخش لوداب در حال اجراست.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: در حوزه آبرسانی به دورترین مناطق روستایی این بخش در حال انجام است و ظرف سالهای گذشته در دولت تدبیر و امید بیش از ۵۰ میلیارد ریال طرح آبرسانی به روستاهای این بخش آبرسانی شده است.

کلانتری همچنین یادآور شد: هم اینک نیز بیش از ۲۲ میلیارد ریال طرح راه سازی در بخش لوداب و راه های دسترسی به روستاهای این بخش در دست اجرا و آماده بهره برداری است.

استان کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۷۱۳ هزار نفر دارای یک درصد جمعیت و مساحت کشور است.

این استان ۱۷ شهر، هشت شهرستان و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه دارد که ۴۰ درصد جمعیت فعال این استان در روستاها ساکن هستند.

کد خبر 511700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha