مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ایل‌راه‌های عشایر استان در حوزه سرزمینی این خطه یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که برای تیغ‌زنی، مرمت و ساخت ابنیه افزون بر ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ایل‌راه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا قلی‌پور روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت اظهار کرد: هرساله ایل ‌راه‌های عشایری استان برای تردد این خانوارها در فصل ییلاق تنها تیغ زنی و مرمت می‌شود که دوباره با بارش‌ها و جاری شدن سیل تخریب می‌شود.

وی افزود: اگر این میزان اعتبار برای مرمت ایل راه‌ها اختصاص یابد ابنیه‌ها با مشخصات فنی ساخته خواهند شد، اما به علت کمبود اعتبار هرساله تنها به تیغ زنی و شن‌ریزی اکتفا می‌کنیم.

قلی‌پور بیان کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ کیلیومتر از راه‌های عشایری توسط پیمانکاران در دست ساخت است، که برای این امر ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: بیشتر ایل‌راه‌های عشایری استان در ارتفاعات است که با بارش‌هایی که در سال گذشته و امسال داشته‌ایم خراب شده‌اند.

ایل‌راه‌های عشایر خراسان شمالی یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که از این میزان ایل‌راه یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان شمالی و ۶۵۰ کیلومتر دیگر هم مربوط به استان گلستان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: مرمت نشدن ایل‌راه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه خدمات‌رسانی به خانوارها خواهد شد.

قلی‌پور افزود: هرساله بخشی از ایل راه‌ها و مراتع عشایر توسط افراد سودجو و برخی از کشاورزان تصرف می‌شود، در زمان کوچ خانوارها به اجبار از جاده‌ها تردد می‌کنند که بعضا موجب حادثه ناگواری نیز برای آنان و دام‌ها رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: ایل‌راه‌های خراسان شمالی از سه ایل‌راه اصلی تشکیل شده که ایل‌راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌تپه است.

قلی‌پور بیان کرد: ایل‌راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه است.

وی گفت: عشایر کوچرو خراسان شمالی در چند روز اخیر برای در امان ماندن از آسیب‌های بیماری کرونا، کوچ بهاره خود را به‌ صورت مکانیزه از مراتع قشلاقی به ییلاقات آغاز کرده‌اند.

قلی‌پور اظهار کرد: عشایر این استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه‌های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می‌کردند که امسال ناگزیر از انتقال دام خود با استفاده از کامیون شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: هرساله با آغاز فصل بهار، کوچ عشایر از استان گلستان به مناطق ییلاقی شهرستان‌های استان خراسان شمالی آغاز می‌شد، اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده و با مصوبه ستاد کرونا و با تاکید استاندار، کوچ عشایر به تاخیر افتاد.

قلی‌پور افزود: اگرچه قرار بود عشایر کوچ خود را تا اواخر اردیبهشت‌ماه به تاخیر بیندازند، اما به دلیل شرایط محیطی و مکان استقرار عشایر در استان گلستان، گرم شدن هوا و نامطلوب بودن مراتع، امکان ماندن بیشتر عشایر در مراتع گرمسیری وجود نداررد.

قلی‌پور با بیان این‌که مدیریت کوچ در شرایط کرونایی کار بسیار دشواری است، افزود: گروه‌های مدیریت کوچ اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی در سطح استان مستقر هستند و به طور متمرکز در مناطق گشت‌زنی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در زمان کوچ توصیه‌ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به سلامت به مناطق ییلاقی خود برسند.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می‌برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه‌های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می‌گذرانند.

هم‌اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه‌کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

کد خبر 511322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha