مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: ۸۰ درصد از ظرفیت ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعبی پشت سدها و مخازن آبی استان امسال آبگیری شده‌است.

سد شهید شاهچراغی دامغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حیدریان چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت افزود: سهم خالی کنونی ظرفیت سدها و مخازن ذخیره آب استان سمنان به‌ منظور کنترل سیلاب‌هاست.

وی اظهار داشت: حجم مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان در تراز نرمال ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و حجم فعلی این سد ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار متر مکعب است که نشان از ۹۶ درصد پرشدگی را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: میزان ورودی آب به سد دامغان در زمان حاضر یک هزار و ۴۱ لیتر بر ثانیه و خروجی آن ۲ هزار و ۸۳ لیتر بر ثانیه است.

وی تصریح کرد: حجم مخزن سد کالپوش ۱۰ میلیون و ۴۴۰ هزار متر مکعب است که نشان از ۶۳ درصد پرشدگی را دارد.

حیدریان خاطرنشان کرد: اکنون، میزان ورودی آب به این سد ۴۹.۲۹  لیتر بر ثانیه و خروجی آن ۱۱.۵۷ لیتر بر ثانیه است.

وی اضافه کرد: ذخیره فعلی سد تنظیمی- مخزنی مجن شهرستان شاهرود با حجم مخزن در تراز نرمال ۳.۴ میلیون متر مکعب به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار مترمکعب رسید که برابر با ۹۷ درصد حجم کلی مخزن است.

به گفته، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ورودی آب به این سد ۳۰۰ لیتر بر ثانیه و خروجی آب از آن ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها با همکاری‌ بین بخشی انجام شد و به همین منظور تاکنون سیلاب زمستان سال ۹۷ و بهار امسال با حداقل خسارت بوده و موجب آبگیری بیشتر سدها و طرح‌های تغذیه مصنوعی استان شده و منفعت‌هایی را در پی داشت.

مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

سد کالپوش با هسته رسی و به ارتفاع ۴۰ متر و طول تاج ۲۷۳ متر و حجم بدنه ۴۰۰مترمکعب با بند انحرافی قوشه دگرمان و کانال انتقال به طول ۲۷۰۰ متر و ظرفیت ۴.۲ مترمکعب بر ثانیه در ۲۰۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی و در جوار روستای حسین آباد کالپوش است.

سد مجن شاهرود از نوع سد تنظیمی- مخزنی است، طول تاج ۲۷۶ و عرض آن هشت متر، عرض کف ۱۶۰ متر، ارتفاع از بستر ۳۸ متر و حجم قابل تنظیم مخزن ۴.۷۵ میلیون مترمکعب است.

کد خبر 511317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha