مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات طالقان اهمیت بسیاری دارد، در دو هزار هکتار از اراضی این شهرستان کپه کاری انجام شده است.

آبخیزداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، اصغر بیات با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات طالقان، استان البرز و تأثیر آن بر کنترل سیلاب‌ها در نقاط پایین‌دست این شهرستان، اظهار کرد: تمامی سازه‌هایی که در قالب اقدامات آبخیزداری سال‌های گذشته در نقاط بحرانی و آبخیز طالقان کارشده به هنگام بارندگی‌های بهار امسال آبگیری شده و با این اقدام تأخیری در بروز سیل و حجم آب سرریز شده به رودخانه شاهرود داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های آبخیز طالقان از جمله «اورازان»، «خودکاوند»، «ورکش»، «لمبران»، «مهران»، «جوستان»، «گراب»، «نساء»، «خچیره»، «ناریان» و «دهدر» طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ چندین مورد سازه‌های مکانیکی آبخیزداری ازجمله سنگ و ملات و گابیون کار شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز بیان کرد: در بحث آبخیزداری علاوه برسازه‌های مکانیکی برخی اقدامات بیولوژیک نیز در روستاهای طالقان کارشده است، در این زمینه طی دو سال گذشته بیش از دو هزار هکتار اقدامات بیولوژیک در قالب کپه کاری و بذرکاری در حوزه‌های آبخیز طالقان انجام‌شده که به‌تبع در کاهش حجم سیلاب به هنگام بارندگی‌های اخیر مؤثر بوده است.

بیات گفت: ذوب برف‌ها در نقاط کوهستانی به حجم بارش‌های فصلی اضافه‌شده و این بر حجم سیلاب رودخانه شاهرود افزوده است، این مهم موجب شده که دبی سیلاب رودخانه شهر طالقان دو برابر شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های خوب بهاره و از طرفی ذوب برف‌های حاصل از بارش‌های زمستانی شاهد افزایش حجم دبی رودخانه‌های استان از جمله رودخانه طالقان هستیم، بیان کرد: جلوی بروز این رویداد را نمی‌توان گرفت اما در بحث احداث سازه‌ها ازجمله پل‌ها در بستر رودخانه‌ها باید به مواردی ازجمله عرض و ارتفاع پل‌های ساخته‌شده توجه شود تا این سازه‌ها به‌راحتی بتواند سیلاب رودخانه‌ها را عبور داده و دچار خسارتی نشوند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تأکید بر اینکه اقدامات آبخیزداری در نقاط بحرانی و بالادست طالقان با تکیه‌بر اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است، گفت: حدود دو سال دیگر که این سازه‌ها به‌طور کامل اجرایی شود به‌یقین اثرات آن در مواردی مانند بروز کمترین خسارت در نقاط پایین‌دست را شاهد خواهیم بود.

وجود یک سد خاکی در روستای «خور»

وی با اشاره به وجود یک سد خاکی در روستای «خور» شهرستان ساوجبلاغ که بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب حجم مخزن آن است، بیان کرد: وقتی سیلابی بروز می‌کند حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا این مخزن پر شود و این پیک به‌یقین جلوی سر زیر شدن سیلاب به نقاط پایین‌دست با سرعت اولیه را می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با این توضیح که سازه‌های آبخیزداری کارشده در روستاهای محور کرج - چالوس نیز اثربخشی خوبی در کنترل سیلاب، فرسایش و رسوب داشته است، افزود: سازه‌های کارشده در روستاهای «مورود»، «تکیه سپهسالار» و «کندر» ازجمله این موارد بوده است.

بیات با تأکید بر اینکه طی یک دهه گذشته به طرح‌های آبخیزداری در استان البرز توجه آن‌چنانی نشده بود، گفت: اما طی دو سال گذشته و بر اساس مطالعات جامع انجام‌شده در نقاط بحرانی ازنظر خطر بروز سیلاب، طرح‌های آبخیزداری خوبی اجرایی شده و این اقدامات ادامه دارد که به‌یقین اثربخشی این پروژه‌ها برای منابع طبیعی استان اهمیت بالایی دارد.

کد خبر 511297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha