شیوع کرونا باعث شده تا امسال اعزام حجاج با شرایط خاصی انجام شود. البته این در صورتی است که عربستان اجازه ورود حجاج را صادر کند.

حج

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: مدیر حج و زیارت خراسان رضوی گفت: ثبت‌نام زائران از اسفند سال ۹۸ شروع شد. در حال حاضر فقط حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت خالی داریم و طبق برنامه‌ای که سازمان حج و زیارت به ما داده است،  کاروان‌ها را تکمیل می‌کنیم تا با توجه به شیوع کرونا تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره به ما اعلام شود. در هر حال سازمان در آمادگی کامل قرار دارد.

جواد شاد کریق بیان کرد: معاینات پزشکی زائران از ۱۷ اردیبهشت با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به سال ۹۸ آغاز شده است، به طوری که افراد ۶۰ سال به بالا اگر از لحاظ استطاعت جسمی تایید شوند، در فهرست اعزام قرار خواهند گرفت در غیر این صورت متقاضیان دیگر جایگزین خواهند شد.   

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: با ادامه‌دارشدن کرونا احتمالا کشور عربستان دستورالعملی برای اعزام زائران ابلاغ می‌کند و شرایط سنی برای افراد در نظر گرفته خواهد شد. مسلما در تعداد اعزامی‌ها با ریزش مواجه می‌شویم.  

او افزود: در صورت تعطیلی مراسم حج امسال، افرادی که ثبت‌نام کرده و ساماندهی شده بودند، تشرفشان به سال دیگر موکول می‌شود. به این افراد اطمینان می‌دهیم که برای سال آینده نیازی نیست هزینه اضافه‌ای پرداخت کنند.  

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی بیان کرد: طبق هماهنگی با حوزه فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، کلاس‌های آموزشی تاکنون به صورت آنلاین برگزار شده‌است. اگر کرونا فروکش کند، این کلاس‌ها را حضوری هم برپا می‌کنیم.  

شاد کریق ادامه داد: سهمیه استان برای حج امسال ۹ هزار و ۴۵۵ نفر بوده است. از این ظرفیت، تعداد کمی باقیمانده تا تکمیل شود. ۸ هزار و ۸۰۰ نفر هم به صورت قطعی ثبت‌نام کرده‌اند.  

برنامه‌های سازمان حج و زیارت یزد

مدیر حج و زیارت یزد هم بیان کرد: از ۹ اسفند ثبت‌نام برای حج آغاز شده است. در حال حاضر ثبت‌نام طبق روال قبل در حال انجام است. سازمان هم برنامه‌ریزی‌های لازم از لحاظ اقامتگاه، تغذیه و... را با توجه به کرونا پیش‌بینی کرده است تا در صورت اعزام قطعی، زائران مشکلی نداشته باشند.

علی‌اصغر شریفی گفت: هنوز کشور عربستان رسما اعلام نکرده است که حج برگزار نمی‌شود ولی آمادگی کامل داریم که اگر اجازه داده شد، متقاضیان را اعزام کنیم. این‌که با چه تعداد و شرایطی اعزام انجام شود، هنوز مشخص نیست. در صورت عادی شدن شرایط، پروازها از ۶ تیر سال جاری آغاز خواهد شد.

او بیان کرد: استان یزد با ۲۴ کاروان، ۳۵۹۰ نفر برای سفر حج سهمیه دارد. ۸۰ درصد ظرفیت پر شده است و حدود  ۲۰ هم درصد ظرفیت خالی داریم. ثبت‌نام اولویت‌های مهر و آبان هم آغاز شده است.

شریفی گفت: سازمان حج و زیارت مطابق مطابق با شرایط تصمیم می‌گیرد چه افرادی و با چه محدودیت‌هایی امکان سفر دارند. ممکن است به افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند یا در محدوده سنی خاصی باشند، اجازه اعزام داده نشود.  

مدیر حج و زیارت استان ادامه داد: اگر امسال حج لغو شود، اولویت در سال آینده با افرادی خواهد بود که برنامه سفرشان لغو شده است. در زمینه هزینه‌های ارزی نیز هیچگونه افزایش قیمتی شامل آنان نخواهد شد.

کد خبر 511294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha