مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: حیات یزد، مدیون باغشهرهای شاهدیه، مهریز و تفت است و این باغشهرها به‌عنوان ریه تنفسی یزد عمل می‌کنند.

شاهدیه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامعلی سفید در جمع شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شاهدیه افزود: هنگامی که بافت تاریخی شهر یزد به ثبت رسید و مردم اهمیت آن را متوجه شدند، خودشان همراهی کردند.

وی ادامه داد: اکنون اگر در شهر یزد خانه ای تاریخی یا قدیمی مورد تعرض قرار گیرد، مردم خودشان اطلاع می‌دهند و جلوگیری می‌کنند، در حالی که قبلا با استفاده از آب باعث ریزش و تخریب آن می‌شدند. باید روحیه حفظ بافت تاریخی در همه ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: بافت تاریخی شهر شاهدیه کمتر از یزد نیست و منحصر به فرد است. باغشهر شاهدیه به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی شهر یزد باید حفظ شود.

سفید افزود: اگر باغشهرهای شاهدیه، تفت و مهریز وجود نداشت، الان مناطق صنعتی یزد، اردکان و میبد نابود شده بود.

وی ادامه داد: باید میراث فرهنگی و فرمانداری کمک کنند تا پایگاهی در شاهدیه تاسیس شود.  حفظ این عظمت فقط به عهده شهرداری شاهدیه نیست. حداقل باید دفتر میراث فرهنگی در شاهدیه تاسیس و با استانداری یزد مکاتبه شود تا بودجه‌ای برای حفظ این بافت ارزشمند اختصاص یابد.

حمیدرضا قمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد در این نشست گفت: مقرر شده بود جلسه ای در محل فرمانداری یزد تشکیل شود که با درخواست اعضای شورای شاهدیه این نشست در این شهر برگزار شد. ما برای حفظ میراث گذشتگان و همچنین بافت قدیمی شاهدیه آماده هر گونه همکاری و تعامل هستیم.

ثبت جهانی شاهدیه

مسئول پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد اظهار کرد: بافت تاریخی شاهدیه این ظرفیت را دارد تا به عنوان دومین شهر شیعه جهان بعد از یزد به ثبت جهانی نیز برسد.

محسن عباسی هرفته افزود: ما حاضریم در این زمینه همکاری داشته باشیم تا تجربیات استفاده شده برای ثبت بافت تاریخی یزد برای ثبت بافت تاریخی شاهدیه نیز استفاده شود.

وی گفت: متاسفانه بخشی از بافت تاریخی شاهدیم به دلیل محافظت نشدن از بین رفته و حالا باید برای باقی‌مانده آن چاره‌اندیشی کرد.

عباسی هرفته ادامه داد: هنوز می‌شود شاهدیه را نجات داد. ما هم در حوزه میراث فرهنگی هر گونه همکاری را خواهیم داشت تا پرونده ثبتی بافت تاریخی شاهدیه تهیه و برای ثبت ارسال شود.

وی ادامه داد: آب انبارها، کاروانسراها و دیگر ابنیه تاریخی که بدون مصرف انرژی فعالیت داشتند، بی‌نظیر هستند. اما در حال حاضر در شهر یزد روزانه بیش از ۹۰۰ تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود که در بیرون شهر تلنبار می‌شود. این زباله‌ها با وزش باد به شهر برمی‌گردد که خطر شیوع سرطان خون و ریه و دیگر بیماری‌ها را به دنبال دارد.

حفظ میراث گذشتگان

همچنین شهردار شاهدیه در این نشست گفت: همه طرح‌هایی که در شهر شاهدیه و طی سه سال گذشته اجرا شده پیوست میراثی داشته و ما خودمان را مقید به حفظ میراث گذشتگان می دانیم.

سیدعلی میرنژاد افزود: متاسفانه فیلمی که در فضای مجازی از تخریب محله ابرندآباد پخش شده به صورت غیرواقعی و دست کاری شده است. عکس‌هایی هم که اخیرا در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد اصلا مربوط به این منطقه نیست و در منطقه دیگری قرار دارد.

وی ادامه داد: ما تخریب گسترده را به حداقل رساندیم، اما برای منطقه‌ای که بخشی از آن محل سکونت اتباع بیگانه یا محل نگهداری دام و طیور شده چه کاری باید انجام داد تا از بین نرود؟

کد خبر 511207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha