طاهره نمرودی: امسال، مدرسه هم مدرسه نشد؛ تا بهمن درگیر آلودگی هوا بودیم و تعطیلی‌های یکی درمیان که ما را حسابی از درس و مدرسه انداخته بود تا جایی که قرار بود حتی پنج‌شنبه‌ها هم مدرسه برویم یا ساعت‌های بیش‌تری در مدرسه بمانیم.

امسال مدرسه، مدرسه نشد!

اما غافل از این‌که کرونا در انتظارمان است تا حتی همان روزهای یکی‌درمیان مدرسه را از ما بگیرد و تجربیات تازه در اختیارمان قرار دهد.

چندوقت پیش، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، از بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: «قرار شد که در مناطق کم‌خطر ۲۰ اردیبهشت مدارس بارعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود و یک ماه آموزش داشته باشیم و بعد هم امتحانات. نگران نحوه‌ی اجرای پروتکل‌ها بودم؛ قرار شد به ۲۷ اردیبهشت تغییر کند و تا قبل از آن باز هم مطالعه شود. نباید هیچ نگرانی ایجاد شود.» البته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌ و پرورش هم از بازگشایی مدارس در روز ۷۲ اردیبهشت خبر داد، اما گفت این حضور اجباری نیست و برای رفع مشکلات و سؤالات از معلم‌های مدرسه است. اما هم‌چنان وضعیت نامشخص است و به‌خاطر شرایط کرونا، اما و اگرها بسیار است. امسال سال عجیبی بود. از آموزش مجازی و گرفتاری‌هایش بگوییم یا امتحانات آنلاین؟

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش، درباره‌ی نحوه‌ی امتحانات شش‌پایه‌ی اول ابتدایی گفت: «بعد از عید، سناریوهای ما به روش آزمون، سنجش و ارزشیابی برای پایان خوب سال تحصیلی تغییر کرد. بر همین اساس امتحانات شش‌پایه‌ی اول ابتدایی به‌شیوه‌ی ارزشیابی توصیفی است و در پایه‌ی ششم امتحانات هماهنگ لغو شد؛ در دوره‌ی ابتدایی مبنای امتحانات دانش‌آموزان براساس نظر معلم، ارزشیابی در طول سال تحصیلی، آموزش تلویزیونی و مجازی است.»

او هم‌چنین درباره‌ی امتحانات دیگر پایه‌های دوره‌ی متوسطه گفت: «ما این سناریو را مدنظر داریم که چون آموزش‌های ارائه‌شده توسط معلمان در دوره‌ی تعطیلات هم حائز اهمیت است. ۸۰درصد محتوای درسی، ۲۰ نمره ارزیابی دانش‌آموز را به‌خود اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه‌شده‌ی باقی‌مانده، با سؤالات اختیاری چهار نمره داشته باشد و فرصتی برای بچه‌ها باشد که یک‌پنجم پایانی کتاب را مطالعه کنند.»

خانم رضایی دبیر پایه‌ی دهم و یازدهم هنرستان معتقد است برگزاری امتحانات به شکل مجازی باعث افت شدید دانش‌آموزان می‌شود و عملکرد کلاسی ملاک بهتری برای نمره‌دادن است؛ اما به شرطی که به دانش آموز حق جبران داده شود. مثلاً برای دانش‌آموز تکرار شود که فعالیت‌های کلاسی، حضور و شرکت در پرسش و پاسخ‌ها مهم است و اگر ۱۰ مرتبه شرکت نکرد، باز برای مرتبه‌ی یازدهم فعالیتش نادیده گرفته نشود. به این شکل هردانش‌آموزی به حقش می‌رسد. البته هنوز خبرها تمام نشده است و تکلیف دانش‌آموزان پایه‌ی نهم و دوازدهم معلوم نیست. معاون آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی این دو پایه گفته است: «امتحانات پایه‌ی نهم به‌جهت تأثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم. امتحانات پایه‌ی دوازدهم قطعاً حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم ۸۰درصد محتوا با ۲۰ نمره خواهد بود و ۲۰درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ارائه‌شده در دوره‌ی کرونا هم ترتیب‌اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.»

علی‌اصغر که دانش‌آموز پایه‌ی هفتم است، ترجیح می‌دهد امتحانات حضوری باشد، اما هانیه دانش‌آموز پایه‌ی یازدهم می‌گوید: «اگر حضوری برگزار شود، باعث می‌شود وضعیت شیوع بیماری بدتر شود. اینترنتی هم ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان شرایطش را نداشته باشند و یا موقع برگزاری کلاس بدشانسی بیاورند و اینترنتشان قطع شود و هزار دلیل دیگر. پس من فکر می‌کنم عادلانه‌ترین کار ارزشیابی کلاسی است.»

هرچند محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به‌تأثیرگذاری در کنکور این‌گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله‌ی۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.»

اما قضیه به همین‌جا تمام نمی‌شود. خیلی از مدرسه‌های غیر دولتی امتحان‌های خود را شروع کرده‌اند و به شکل آنلاین امتحان می‌گیرند. دانش‌آموزان با دلهره‌ی اینترنت سر امتحان‌ها حاضر می‌شوند خیلی وقت‌ها امکان آنلاین‌بودن نیست و فایل‌های سؤال‌ها باز نمی‌شود. خیلی از دانش‌آموزان با خیال راحت با جزوه‌هایی که در دست دارند امتحان می‌دهند و مفهوم امتحان از دست رفته است. به‌هرحال شرایط کشوربه خاطر کرونا در شرایط خاصی است و خیلی از شهرها هنوز به وضعیت سفید نرسیده‌اند.

کد خبر 511194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha