مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

گرز لنگر تخته‌سنگی عظیم و یکی از جاذبه‌های طبیعی عجیب دره‌شهر و استان ایلام است.

گرز لنگر

همشهری آنلاین – محمدرضا ربیعیان: تخته‌سنگ عظیمی به نام «گرز لنگر» در روستایی به همین نام، از توابع بخش ماژین شهرستان دره‌شهر در استان ایلام قرار دارد که می‌تواند به خودی خود، منطقه را تبدیل به یکی از شگفتی‌ها کند.

مسیر دسترسی به روستای گرز لنگر از طریق جاده ارتباطی دره‌شهر به پلدختر، جاده فرعی گاومیشان، مرادآباد و مهتابی امکان‌پذیر است که در قسمت‌هایی گردنه‌هایی مرتفع و پرشیب دارد.

نکته عجیب و جالب این است که سنگ عظیم «گرز لنگر» روی سنگ کوچک‌تری به صورت معلق قرار گرفته و حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان تعادلش را بر هم نزده و کاملاً پایدار مانده است.

معلوم نیست گرز لنگر از چه زمانی به این شکل در روستا دیده شده است. هرچه هست، محلی‌ها می‌گویند از حداقل ۱۵۰ سال پیش در همین وضعیت قرار دارد و بعید است اگر چنین باشد، قصه و افسانه‌ای درباره‌اش موجود نباشد. تاکنون که کسی چیزی در این‌باره نگفته‌ است.  

اطلاعات دقیقی درباره مختصات سنگ «گرز لنگر» وجود ندارد و اندازه طول و عرض و ارتفاعش مشخص نیست، اما با شماره ۲۴۰ مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشابه خارجی صخره «گرز لنگر» در جهان را می‌توان «صخره طلایی» (Golden Rock) بر بالای تپه‌ای در منطقه یانگون میانمار (برمه) دید که در کناره کوه کیاایک‌تی‌یو قرار دارد و بر فرازش یک معبد بودایی کوچک بنا شده است. طبق افسانه‌ها، یک تار موی مقدس بودا این تخته‌سنگ را پابرجا نگه داشته و مانع غلتیدن آن شده است.

کد خبر 511010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha