این روزها به دنبال شیوع کرونا و تعطیلی و رکود گردشگری، بافت تاریخی یزد تبدیل به محلی ناامن و مناسب برای تجمع اوباش و افراد ناباب شده است.

بافت تاریخی یزد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، در بافت تاریخی یزد که قدم بزنید، حوالی مسجد جامع پر از موتورسوارانی است که نشسته‌اند و علاوه بر سد معبر، رهگذران را به سخره می‌گیرند و گاهی تکه‌پرانی می‌کنند.

کمی جلوتر زیر طاقی ساباط‌های کاهگلی، صدای هراس‌انگیز موتورسوارانی که با سرعت در این بافت به رقابت پرداخته‌اند، به گوش می‌رسد؛ صدایی که مدام دور و نزدیک می‌شود و هر از گاهی نیز موتورسواری با سرعت از کنارت می‌گذرد و برخی نیز با سخنی بیهوده به رهگذران تعرض هم می‌کنند.

کوچه‌هایی که روزی مامن قدم‌های آرام گردشگران بود، حالا تبدیل به جولان‌گاه موتورسواران و افرادی شده که رفتارهای ضداجتماعی آن‌ها مردم را نگران کرده است.

گلایه اهالی

یکی از کسبه بازار مجاور مسجد جامع اظهار کرد: در نبود ماموران نیروی انتظامی، جولان موتورسواران در بافت تاریخی، آرامش را از ساکنان گرفته‌اند.

وی افزود: من به عنوان یک فروشنده و ساکن این بافت تاریخی، ناگزیر به رفتن به سرکار هستم، اما در هنگام روز هم امنیت ندارم و تاکنون چندین بار مورد تعرض و دست‌درازی راکبان موتورسوار قرار گرفته‌ام.

یکی از بانوان ساکن در این بافت کهن هم گفت: این روزها قدم زدن در بافت تاریخی با ترس و لرز همراه است و من به عنوان یک دانشجو که بنا بر خواست اساتید باید برای انجام تکالیفی مانند عکاسی به بافت سر بزنم، شاهد ناامنی حاکم بر این منطقه هستم.

وی ادامه داد: هر گوشه از بافت تاریخی محل تجمع جوانان به خصوص افراد غیربومی شده است.

رصد با دوربین‌های مداربسته

سید محمد رستگاری، فرماندار یزد  اظهار کرد: اطلاعات کامل بافت تاریخی توسط چندین مورد از دفاتر تسهیل‌گری جمع‌آوری و در همین رابطه نصب دوربین‌های مداربسته توسط اداره میراث فرهنگی و شهرداری مطرح شده و در حال پیگیری است.

وی افزود: ایستگاه پلیس گردشگری به منظور افزایش امنیت بافت تاریخی در آستانه راه‌اندازی است. این اقدام نیز در مراحل انتهایی و در حال تجهیز و تعدیل نیرو است.

به گفته رستگاری، علاوه بر این اقدامات، بحث برون‌سازی اتباع ساکن بافت تاریخی نیز با مشارکت مردم و صحبت با مالکان خانه‌های استجاری، در دست اقدام است.

فرماندار یزد از افزایش گشت‌های پلیس در طول سال به خصوص در شرایط خلوتی کنونی بافت خبر داد و گفت: ایجاد محدودیت‌های هدفمند در بافت تاریخی در دست اقدام است، هر چند که ممانعت‌های اهالی از ایجاد این محدودیت‌ها به‌ویژه در زمینه کاهش تردد موتورسواران را شاهد هستیم.

آسیب به بافت تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی یزد اظهار کرد: با خلوت شدن بافت تاریخی یزد بعد از بحران کرونا و تعطیلی بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری، فضایی خلوت در بافت تاریخی ایجاد شده و این خلوتی فرصت جولان افراد معتاد و اوباش در بافت تاریخی را فراهم کرده است.

سیدمصطفی فاطمی گفت: این روزها شاهد افزایش مزاحمت‌ها، سرقت منازل و مغازه‌ها و افزایش رفتارهای آسیب‌زا به اماکن تاریخی مانند دیوارنویسی هستیم.

وی که معتقد است با بازگشایی اماکن و تاسیسات گردشگری این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود، افزود: اقداماتی را مانند گزارش دادن وضعیت به ستاد مبارزه با کرونا و مسئولان مربوطه انجام دادیم.  به برخی از مجموعه‌های تعطیل نیز اطلاع‌رسانی کردیم، اما تنها حفاظت اماکن برعهده ماست و تامین امنیت بافت تاریخی در اختیار نیروهای امنیتی انتظامی است.

گشت‌ پلیس  

سرهنگ محمدرضا مزیدی معاون اجتماعی پلیس استان یزد اظهار کرد: چند جلسه با اهالی محل و ساکنان بافت تاریخی در مسجد جامع برگزار و مشکلات بررسی شد. به دنبال آن، گشت‌های بافت تاریخی در قالب گشت‌های موتوری و خودرویی افزایش یافت.

وی از توقیف چند دستگاه موتورسیکلت خبر داد و افزود: علاوه بر این، طرحی به منظور ایجاد محدودیت‌های هدفمند در بافت تاریخی با همکاری استانداری، فرمانداری و شهرداری و همچنین مشارکت مردم به‌زودی اجرا خواهد شد.

سرهنگ مزیدی از مردم خواست تا در صورت بروز هر نوع مزاحمت و مشکل در زمینه امنیت بافت تاریخی با شماره ۱۱۰ ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 510936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha