سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رای خود اعلام کردند که شهرک قدیمی پیکان شهر دیگر باغ نیست.

شورای شهر تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صبح امروز بررسی پرونده پلاک ثبتی مربوط به باغات روی میز بررسی شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت و در ابتدای جلسه محمد سالاری در تشریح جزئیات این پلاک ثبتی گفت: مساحت این پرونده ۲۲۰ هزار و ۹۱۲ متر مربع در محدوده پیکان شهر است که سال‌های قبل کمیسیون ماده ۷ اعلام کرده بود که این زمین به دلیل دارا بودن ۱۹۰۶ اصله درخت ، نهال و غیره باغ است اما حد نصاب درختان این مجموعه با توجه به سطح اشغال می‌بایست ۱۱ هزار و ۵۸۴ اصله درخت باشد.

وی با اشاره به وضعیت شهرک پیکان شهر گفت: در این زمین بلوک‌های ساختمانی قرار دارد و مردم زیادی در واحدهای مسکونی کوچک مقیاس این شهرک زندگی می‌کند و وضعیت به قدری نابسامان است که بعضا مجبور شده‌اند برای جلوگیری از تخریب منازل به آن‌ها بتون تزریق کنند.

سالاری با بیان اینکه با همکاری ستاد بازآفرینی شهری قرار شده که یک توسعه گر نسبت به تخریب و نوسازی این شهرک اقدام کند، گفت: از آن جایی که چندین هزار نفر از بهبود شرایط سود می‌برند و موجب نوسازی این بافت ناپایدار می‌شود نظر کمیسیون شهرسازی این است که این ملک باغ نیست.

در ادامه حجت نظری با طرح این سوال که چه کسانی پشت این قضیه هستند، گفت: برایم جای سوال است که اگر این ملک باغ باشد حقوق مکتسبه رعایت می‌شود یا نه و اگر باغ اعلام نکنیم آیا ممکن است باغ را برای بارگذاری بیشتر تخریب کنند؟

سالاری در پاسخ به این سوال با تاکید بر این که حفظ درختان دغدغه همه اعضای شورای شهر است و ما همواره در بررسی‌هایمان این موضوع را در نظر گرفتیم، گفت: واقعیت این است که این شهرک برای کارگران قدیمی ایران خودرو است که به دلیل شرایط معیشتی امکان تغییر منزل‌شان را ندارند و حالا که یک توسعه گر آمده باید مدل اقتصادی به گونه‌ای باشد که این فرد نیز بتواند کار کند. این الگوی توسعه در بافت فرسوده و ناپایدار در ستاد بازآفرینی شهری و شورای عالی به تصویب رسیده است اما می‌توانیم نظارت‌های حین ساخت را افزایش دهیم که این دغدغه نیز رفع شود.

در ادامه محسن هاشمی با تاکید بر این که این شهرک در نزدیکی ایران خودرو ساخته شده و یک شهرک موقت بوده است، گفت: در این شهرک تراکم جمعیت زیاد است و طرحی که برای نوسازی ارائه شده می‌تواند خیابان‌کشی‌ها را به هم بریزد و درختان نیز احتمالا در معرض خطر هستند اما می توانیم باغ نبودن این شهرک را مشروط به حفظ درختان کنیم. یعنی در پرانتز بگویم که حتما این درختان باید حفظ شوند.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری - رئیس کمیسیون محیط زیست - نیز با بیان این که این پرونده خاص است به گونه‌ای که ذی‌نفعان این شهرک از سطح اقتصادی پایینی هستند، گفت: به نظر می‌رسد بهتر باشد تصمیم گیری در خصوص این شهرک را به کمیسیون ماده ۵ محول کنیم تا آن‌ها در این خصوص تصمیم بگیرند.

زهرا نژاد بهرام - عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران - نیز با بیان این که این شهرک ۶۰ سال پیش ساخته شده و واحدهای بین ۳۰ تا ۶۰ متر دارد که به دلیل قدمت سازه هر چند روز یک بار فاضلاب این محدوده باید تخلیه شود، گفت: جالب است بدانید معمولا طبقات اول این شهرک با انواع و اقسام حشرات و بوی نامناسب فاضلاب مواجه هستند که حتی امکان زندگی را از آنها سلب می‌کند و دقت داشته باشد که در این شهرک ۴۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند و تصمیم ما در مورد زندگی این ۴۰۰۰ نفر است و جالب است بدانید که در این شهرک بلوک‌های فرسوده‌ای وجود دارد که شاهد بودیم یک آپارتمان ۴ طبقه به مانند «برج پیزا» کج شده و خطر جدی جان شهروندان این شهرک را  تهدید می‌کند.

وی در پایان اظهارکرد: ما نمی‌دانیم چه کسی پس و پیش این ماجرا است اما می‌دانیم توسعه گر این شهرک به ساکنان قول داده است که خانه‌های ۸۰ متری به آن‌ها تحویل دهد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این ملک را به رای گذاشت وبه  آن رای مثبت دادند همچنین آنان به پیشنهاد محسن هاشمی مبنی بر این که در داخل پرانتز عبارت باغ نبودن این ملک مشروط به حفظ درختان قید شود رای مثبت دادند.

کد خبر 510796
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha