سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

مدیر شهرسازی و مطالعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: احیای بافت قدیمی شهر با رویکرد گردشگری در حال انجام است. 

ماکو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آرش صادقیان، در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: بر اساس توافق  انجام شده  با سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، طرح مطالعات و زنده سازی بافت قدیم شهربا رویکرد گردشگری و حفاظت از بافت قدیمی انجام می‌شود، این طرح از محدوده قلعه قبان شروع و تا مسجد جامع شهر انجام می‌شود. 

وی این طرح را به عنوان یک طرح بی‌نظیر در سطح ملی عنوان کرد و افزود: مطالعات این طرح توسط سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در استان آذربایجان‌غربی و بر مبنای پیش بینی برای ثبت جهانی آن در حال انجام است. 

مدیرشهرسازی و مطالعات جغرافیایی، سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در این طرح علاوه بر رویکرد گردشگری، یک اقدام بسیار عمیق در زمینه کنترل سیلاب و حفاظت پوشش گیاهی منطقه انجام می‌گیرد، در این خصوص مطالعات درزه نگاری روی سنگ‌ها و صخره‌ها نیز انجام شده است تا پاسخگوی تمام جنبه‌های گردشگری و حفاظت بافت تاریخی باشد. 

صادقیان خاطرنشان کرد: ماکوی قدیم دارای بافت تاریخی فاخر و ارزشمندی است که نیاز به احیا و زنده سازی دارد. 

وی اضافه کرد: این بافت و قلعه قبان به عنوان میراث گرانبهای از گذشتگان بوده و بخش هویتی، تاریخی جوامع بشری امروزی محسوب می‌شوند و حفظ و احیای این محلات موجب ایجاد نشاط و سرزندگی در شهر و ایجاد توازن میان کالبد فضای بافت قدیم و جغرافیایی جدید در راستا و چارچوب توسعه مناطق و نواحی شهری متعادل و پایدار می‌شود. 

صادقیان از تدوین ضوابط جامع و کامل در مورد نمای شهری ماکو نیز خبر داد و گفت: مطالعات بر ساخت و سازهای فعلی با رویکرد آسیب‌شناسی معضلات کیفی نماهای شهری در همه ابعاد ارائه و مقرر شد شکل نماهای ساختمان در شهر ماکو براساس دستورالعمل ابلاغی و صدور پروانه ساختمان‌ها ملزم به ارائه نقشه نما خواهند بود. 

مدیرشهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: هم اکنون راهنمای این طرح در حال تدوین است، براساس یک اصل مهم در ساخت‌ و سازهای شهری، سازندگان موظفند در احداث بناهای شهری به حقوق شهروندان احترام بگذارند و نمای ساختمان را که به نوعی در معرض دید تمام شهروندان است، بر اساس ویژگی‌های هماهنگ و هویت بخش به منظر شهر بسازند. 

وی ادامه داد: تغییر عمده‌ای که در نوع مصالح و نحوه‌ اجرای ساختمان‌ها ایجاد شده است، که بیشترین تأثیر را بر زیبایی شناختی شهرها دارد، در این طرح تمامی موارد مد نظر قرار گرفته و مقرر است در مرحله بعد با هماهنگی شهرداری ماکو، شورای شهر، ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان، اجرایی شود. 

کد خبر 510721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha