سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

صنایع فولاد و آلومینیوم در دهه اخیر به قطب صنعتی در کشور تبدیل‌شده و شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نیز در این راستا تکمیل‌کننده زنجیره تولید در سال جهش تولید به‌حساب می‌آیند.

شهرک صنعتی هرمزگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، هرمزگان از هر حیث اعم زمین، نیروی کار جوان، نزدیکی به آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس، دریای عمان و بازارهای هدف به لحاظ زیرساختی شرایط را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده به‌گونه‌ای که این استان سال ۹۷ در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در کشور رتبه سوم را کسب کرده است.

این استان ازجمله مناطق مهم و راهبردی و دارای ظرفیت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری در جنوب کشور به شمار می‌رود که فعالیت‌های آن به‌ویژه در شهرک و نواحی صنعتی با شتاب هر چه بیشتر در حال انجام است.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال ۱۳۷۰ به ثبت رسید در خلال سالهای گذشته با افت‌وخیزهای مواجه بوده ولی با آمدن صنایع بزرگ و واگذاری واحدهای صنعتی به افراد کاردان مسیر توسعه خود را در پیش‌گرفته است.

این شرکت هم مانند دیگر بخش‌های صنعتی استان برنامه‌های متعددی را برای سال جهش تولید از جذب سرمایه‌گذار تا حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای در نظر گرفته است تا مسیری امن برای عبور از چالش‌های اقتصادی فراهم کند.

شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان که به‌عنوان یکی از بازوهای قدرت اقتصادی استان نیز محسوب می‌شود، تلاش کرده حتی در شرایط شیوع بیماری کرونا که اقتصاد بسیاری از کشورها را با رکود مواجه کرده برنامه‌های امیدبخشی را برای هرمزگان به ارمغان آورد.

افزایش سرمایه و تولید در بخش‌های خصوصی می‌تواند کاهش نرخ بیکاری، بهبود اقتصاد و اعتبار و اعتماد به دستاوردهای تولیدات داخلی را به همراه داشته باشد و این موتور محرکه با برنامه‌ریزی مناسب در سال جدید جهش یابد.

البته جهش گرفتن در بخش تولید نیازمند افزایش حمایت و فعالیت از سوی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در استان است که تلاش‌های شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در این زمینه مشهود است.

توجه به بخش صنعت در هر منطقه‌ای بی‌شک به تقویت پایه‌های قدرت سرمایه و افزایش تولید داخلی می‌انجامد چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۹ را به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری کردند و همان‌طور که از این نام برمی‌آید به معنی آغاز پیشرفت‌های بیشتر در همه زمینه‌های تولیدی کشور است.

بازگشت ۴۵ واحد صنعتی غیرفعال در هرمزگان تا پایان سال جهش تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در این زمینه گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ توسط رهبر معظم انقلاب بنام جهش تولید، ۴۵ واحد صنعتی غیرفعال تا پایان امسال به چرخه تولید بر می‌شود.

سید امیر امیری‌زاد افزود: همچنین در سال گذشته که به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده بود، ۴۱ واحد تولیدی که از سال ۹۳ غیرفعال بودند فعالیت خود را با اشتغال‌زایی ۸۰۰ نفر آغاز کردند.

وی بیان داشت: با توجه به تصمیم ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر احیای واحد تولیدی هرمز الکل بندر حاجی‌آباد، با همکاری بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه مشکلات و موانع مجوزهای این واحد تولیدی برطرف شد و کار خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهار کرد: شرکت هرمز الکل بندر حاجی‌آباد به‌عنوان اولین واحد تولیدی فعال‌شده سال ۹۹، در شرایط کنونی می‌تواند الکل موردنیاز استان و کشور را تهیه کند.

سید امیر امیری‌زاد در ادامه تصریح کرد: پوشش زیرساخت‌های صنعتی در هرمزگان سراسری شده و با توجه به استقرار صنایع استان در منطقه غرب بندرعباس، سیاست این شرکت به سمت توازن زیرساخت صنعتی رفته است.

وی افزود: ۵ هکتار از ناحیه صنعتی بشاگرد در مرحله اول به بهره‌برداری می‌رسد که برای فعالیت‌های صنایع خرد و متوسط مناسب است.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان بیان داشت: با توجه به اهمیت تشکیل زیرساخت‌های صنعتی، ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه شرق استان موجب جذب سرمایه‌گذار، افزایش اشتغال و تقویت اقتصاد مردم می‌شود.

امیری‌زاد یادآور شد: یک‌سوم معادل ۳۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان از سال ۱۳۷۰ انجام‌شده و طی سه سال اخیر محقق شده است.

وی با اشاره به چرخه کامل تولید آبزیان در منطقه میناب اضافه کرد: این چرخه نمونه بارز یک طرح اقتصاد مقاومتی است که با فعال شدن بندر تیاب، همه فرایند تولید تا صادرات در این منطقه انجام خواهد شد.

کارخانه‌های زیان‌دیده از کرونا در هرمزگان حمایت می‌شوند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ابراز داشت: تسهیل در دریافت اقساط زمین صنعتی و همراهی با واحدها در مواجه با بحران کرونا به‌صورت خاص در حوزه اختیارات شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ازجمله حمایت‌های ویژه پیش‌بینی‌شده است.

امیری‌زاد افزود: در حال حاضر طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، واحدهای صنعتی تولیدکننده مواد غذایی و بهداشتی استان فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۴۵۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقرشده‌اند که ۲۷ درصد واحدهای صنعتی در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهار کرد: در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، طی چند مرحله عملیات ضدعفونی معابر و واحدهای تولیدی، شناسایی واحدهای پرخطر و پرتردد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان انجام‌شده است.

به گفته امیری‌زاد؛ برای حمایت‌های بیشتر از واحدهای تولیدی در شرایط شیوع بیماری منحوس کرونا، شرایط واگذاری زمین و نحوه پرداخت اقساط حق بهره‌برداری زمین‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هرمزگان تسهیل شد و طبق مصوبات اعلام‌شده، اقساط اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ واحدهای صنعتی بدون هیچ‌گونه تعدیلی به انتهای اقساط مربوطه منتقل شود.

خط تولید ۴ واحد صنعتی به مواد ضدعفونی‌کننده تغییر یافت

طبق گزارش‌های منتشره از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان؛ شرکت‌های صبا کار یلدای سهند، پدرام طب بندر، مصطفی گرمابدری و هرمز الکل بندر تولیدات خود را برای مقابله با بیماری کرونا در استان هرمزگان به تولید مواد ضدعفونی‌کننده (ماسک، ژل و دستکش) تغییر دادند.

شرکت صبا کار یلدای سهند که تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تولیدکننده نایلون و نایلکس بود، اکنون خط تولید دستکش یک‌بارمصرف و همچنین شرکت پدرام طب بندر که درگذشته البسه یک‌بارمصرف بیمارستانی و پک‌های جراحی تولید می‌کرد اکنون خط تولید ماسک، محلول و دستکش لاتکس را راه‌اندازی کرده است.

شرکت اورهال شرکت هرمز الکل بندر هم از سال ۱۳۹۳ غیرفعال بود و با پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان روند راه‌اندازی این شرکت در کمتر از یک ماه انجام شد و در حال حاضر با خط تولید الکل طبی ۹۶ درصد و الکل صنعتی ۹۰ تا ۹۱ درصد فعال است و نیاز استان و سایر استان‌های هم‌جوار را برطرف می‌کند.

شرکت مصطفی گرمابدری نیز در آن بسته‌بندی حبوبات و سبزی‌ها انجام می‌گرفت، خط تولید خود را به ساخت ژل و محلول ضدعفونی تغییر داده است.

رشد ۸۶ درصدی سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هرمزگان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان گفت: میزان سرمایه‌گذاری از ابتدای تأسیس این شرکت تا پایان سال ۹۸، در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بوده است.

سید امیر امیری‌زاد افزود: با توجه به میزان سرمایه‌گذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته، این شاخص در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۸۶. ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: ناحیه صنعتی جرون با ۱۵۵ میلیارد ریال و شهرک صنعتی خلیج‌فارس با ۱۵۲ میلیارد ریال بیشترین میزان سرمایه‌گذاری از ابتدا تا پایان سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان خاطرنشان کرد: این استان دارای ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی بوده که از این تعداد ۲۶ شهرک و ناحیه مصوب دولتی و ۳ مورد بخش خصوصی هستند.

امیری‌زاد یادآور شد: برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان مشغول ساخت‌وساز هستند و تاکنون از مجموع بخش دولتی ۲۲ شهرک به بهره‌برداری رسیده است.

۱۹ واحد تولیدی در هرمزگان نوسازی شد

استاندار هرمزگان به‌عنوان یکی از حامیان توسعه صنعتی در استان در این همین زمینه گفت: ۱۹ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال در استان طی ۲ سال اخیر نوسازی و به چرخه فعالیت بازگشته است.

فریدون همتی با تأکید بر رفع موانع تولید در هرمزگان افزود: این واحدهای تولیدی با پرداخت ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات و استفاده از دانش و فنّاوری‌های جدید توانسته‌اند تولید و بهره‌وری خود را ارتقا دهند.
وی بیان کرد: با نوسازی این تعداد واحد تولیدی در هرمزگان که در صنایع مختلف مشغول به کار و تولید هستند، ۲۰۰ شغل جدید ایجادشده است.
استاندار هرمزگان اظهار کرد: حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری‌ها، همواره از برنامه‌های مهم دولت بوده که در این راستا نوسازی واحدهای تولیدی قدیمی نیز با جدیت پیگیری و اجرایی شده است.
همتی یادآور شد: همچنین کارخانه تولید آرد خاتم توانسته با تجهیز سیستم‌های جدید و مجهز، تولیدات خود را توسعه دهد.

وی ابراز کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت پیشگیری از این بیماری، در حال حاضر روزانه افزون بر ۱۰۰ هزار ماسک در هرمزگان آماده می‌شود که از این تعداد ۶۰ هزار عدد در واحد تولیدی پدرام طب در شهرک صنعتی بندرعباس و باقی‌مانده توسط گروه‌های مردمی، جهادی و بسیج در حال تولید است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان ادامه داد: روزانه ۵۰ درصد از این ماسک‌های تولیدی به دانشگاه علوم پزشکی استان برای توزیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اختصاص می‌یابد و ۵۰ درصد دیگر هم به داروخانه‌ها و مراکز فروش به مردم عرضه می‌شود.

تولید بویه‌های پلی‌اتیلن برای اولین ‌بار در ایران توسط شرکت هرمز برکه

مدیرعامل شرکت‌های صنعتی هرمزگان گفت: بویه‌های پلی‌اتیلن با سایز کوچک و تجاری‌سازی نشده پیش‌ازاین وجود داشته‌اند اما بویه با ابعاد بزرگ و با استفاده دریایی برای اولین بار در ایران و توسط شرکت هرمز برکه تولید و تجاری‌سازی و تولید شد.

سید امیر امیری‌زاد بیان کرد: تا پیش‌ازاین از بویه‌های فرانسوی و استرالیایی در سواحل ایران استفاده می‌شد، با تولید این نوع بویه‌ها به دست جوانان ایرانی، علاوه بر صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور، با همان کیفیت جنس مشابه خارجی اما با ۵۰ درصد قیمت مناسب‌تر تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بویه‌ها در کشور فلزی هستند و به‌گونه‌ای تولید می‌شوند که باید رنگ‌آمیزی شوند اما بویه‌های پلی‌اتیلن به‌صورت رنگی تولیدشده و نیاز به رنگ‌آمیزی ندارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اضافه کرد: دوام بالا، حمل و جابه‌جایی راحت، تولید به‌صورت یکپارچه، تعمیر پذیری و عمر مفید طولانی ازجمله مزایای پلی‌اتیلن‌های تولیدشده است.

مدیرعامل شرکت هرمز برکه اظهار کرد: تولیدات بویه‌های پلی‌اتیلن از ۲ سال قبل آغازشده و از سال ۹۸ به‌طورجدی بر روی تولید و عرضه آن به بازار فعالیت کردیم.

بهنام دربان ادامه داد: پیش از تولید بویه‌ها، درزمینهٔ محصولات شیلاتی فعالیت داشتیم و برای اولین بار این شرکت توانست وارد مرحله محصولات دریایی شود.

وی یادآور شد: شرکت هرمز برکه با برنده شدن در مناقصه‌ای که در بندر امام خمینی (ره) برگزار شد، تحویل ۲۵ بویه اقیانوسی با قطر ۲. ۶ متر در دستور کار قرارداد و ازاین‌رو تجاری‌سازی این محصول کلید خورد.

به گفته مدیر شرکت هرمز برکه؛ مراحل فنی و تست‌های اولیه این محصول در بندر شهید رجایی بندرعباس و با کمک اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شد.

دربان افزود: تسهیل حضور شرکت هرمز برکه در نمایشگاه رونق اقتصادی، رونمایی اولیه از بویه‌ها و همچنین بازتاب ساخت این محصول ازجمله حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان از این شرکت تولیدی است.

«بویه» یا «شناوه» جسم کوچک شناوری است که به کف دریا مهار می‌شود و از آن برای علامت‌گذاری در آبراه‌ها و سواحل به‌منظور هشدار دادن به کشتی‌ها درباره وجود صخره و سایر موانع زیرآب استفاده می‌شود.

شرکت هرمز برکه در شهرک صنعتی شماره ۳ بندرعباس، کیلومتر ۲۵ جاده بندرعباس - بندرلنگه واقع‌شده است.

کمک به واحدهای تولیدی غیرفعال در دستور کار برنامه‌های امسال

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در سال جاری بررسی عوامل اصلی غیرفعال بودن واحدهای تولیدی برای حمایت‌های بیشتری در دستور کار قرارگرفته تا با پیشنهادها و راهکارهای مناسب از سوی مدیران هر مجموعه تولیدی کمک‌های لازم ارائه شود.

احسان بخرد افزود: در ابتدا برای احداث یک شهرک یا ناحیه صنعتی، باید زمین موردنظر توسط فرد متقاضی معرفی شود و با طی کردن مراحل قانونی، برآورد میزان سرمایه لازم و بازدیدها، مجوز لازم صادر می‌شود.

وی بیان داشت: طبق سال‌های گذشته، طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد داشته‌اند برای خرید خودرو، تجهیزات و دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان، عمده‌ترین مشکلات واحدهای غیرفعال را بدهی به بانک‌ها دانست و عنوان کرد: عواملی شامل، تحریم‌ها، کمبود فروش و نقدینگی، قابل‌رقابت نبودن محصول به دلیل کیفیت پایین، نوسانات بازار و نیروی کار نیز در آن تأثیرگذار است.

بخرد ادامه داد: همچنین طبق بررسی‌ها، علت تعطیلی یک واحد تولیدی می‌تواند، خروج از طرح در حالت توجیه‌پذیری، افزایش معوقت بانکی، نوع مدیریت، منابع مالی، مشکلات بازار و تحریم‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان نباید فقط با تکیه‌بر دریافت وام، اقدام به راه‌اندازی خطوط تولیدی کنند بلکه باید برنامه‌ریزی مناسب مالی داشته و اعتبارسنجی شوند تا در نیمه‌راه با مشکلات کاهش درآمد و تعطیلی مواجه نشوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اضافه کرد: وقتی اعتبارسنجی انجام‌شده و نیاز متقاضی به تسهیلات کمتر شود یا اینکه فاصله وام تا زمان بهره‌برداری و درآمد کاهش یابد، تولیدکننده یا سرمایه‌گذار در مدت کمی می‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند و دچار آسیب‌پذیری نشود.

بخرد تأکید کرد: نحوه استفاده متقاضیان از تسهیلات و مجوزها در تولیدات اهمیت بسیاری دارند و به نفع تولیدکنندگان است که بتوانند برای سرمایه در گردش تسهیلات بگیرند.

وی پیشنهاد کرد: اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه صنعت و تولید گسترده در استان بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، هرچند که این موضوع جزو وظایف شهرک‌های صنعتی نیست اما پیشنهاد می‌دهم صنایع بزرگ هم نیازسنجی شوند.

وی بیان داشت: بر همین اساس به‌طور مثال، قطعات و مواد اولیه موردنیاز صنایع بزرگ شامل، پیچ، واشر و مهره که از نقاط دیگر کشور تهیه‌شده، در استان هرمزگان تولید شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ابراز داشت: عمده ظرفیت‌های صنعتی در استان را می‌توان، صنایع شیلاتی، خرما، کشت‌ گلخانه‌ای و صنایع پایین‌دستی صنایع بزرگ مانند فولاد و آلومینیوم نام‌ برد که البته دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری هستند.

بخرد اضافه کرد: شرکت خرما بُن جنوب و هرمز برکه، نمونه‌های موفقی برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و نیز توسعه‌دهندگان صنایع تولیدی در استان به شمار می‌روند.

در حال حاضر ۳۴۲ واحد تولیدی فعال و ۹۹ واحد غیرفعال در استان وجود دارد که در سال جاری ۴۵ واحد به چرخه تولید بازمی‌گردند و با توجه به تصمیمی که دولت برای برنامه‌های جهش تولید در سال ۹۹ گرفته است، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی غیرفعال در کشور تا پایان امسال فعال می‌شوند.

کد خبر 510704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha