معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه گفت: سه پژوهشگر ارومیه‌ای موفق شدند تا راهکاری نوین را برای تثبیت کانون‌های ریزگرد ارائه دهند.

ریزگرد ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهرام دلیر اظهار کرد : این پژوهشگران موفق شدند با ایجاد پوسته‌های زیستی مصنوعی از طریق فرآیند تلقیح سیانوباکترهای خاک‌زی میزان تولید ریزگرد و هم‌چنین حرکت ماسه‌های روان بسترهای خشک شده دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی را تا ۹۵ درصد کاهش دهند.  

وی اضافه کرد: پوسته‌های زیستی خاک لایه‌ای زنده و محل زندگی ریزموجودات خاک‌زی بوده که عامل اصلی پایداری خاک است؛ فرآیند تشکیل پوسته زیستی خاک در شرایط طبیعی بسیار زمان‌بر بوده که این زمان ۵۰ ساله در پژوهش این محققان به کمتر از چهار ماه کاهش یافت.  

دلیر بیان کرد: سیانوباکترها به‌عنوان موجودات پیشگام در اکوسیستم‌ها بوده که از طریق فتوسنتز منابع غذایی و شرایط محیطی را برای پیدایش سایر ریزموجودات و در نهایت پوشش گیاهی فراهم می‌کنند.  

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه گفت: نتایج حاصل از این پژوهش در ۲ مجله معتبر Science of The Total Environment (با ضریب تأثیر ۵.۵۸) و European Journal of Soil Biology (با ضریب تأثیر ۲.۲۴) چاپ شده است.  

معضل ریزگرد علاوه بر اینکه یکی از مشکلات جدی حاشیه دریاچه ارومیه است، در بسیاری از استان‌های مرکزی ایران نیز وجود دارد و به مشکلی جدی در برخی مواقع تبدیل می‌شود.  

کد خبر 510681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha