سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات لبنان گفت رییس بخش امنیتی فرودگاه بیروت به دلیل همکاری با حزب‌الله از کار برکنار شد

همزمان با ادعای دولت سینیوره مبنی بر کنترل ورود و خروج افراد از فرودگاه بین‌المللی بیروت توسط حزب‌الله لبنان، اینبار غازی العریصی، وزیر اطلاعات لبنان مدعی شد که شبکه‌ةای ارتباطی حزب‌الله عامل نقض حاکمیت این کشور هستند.

به گزارش میدل ایست آنلاین، دولت لبنان اعلام کرد که درگیر یک اقدام غیر قانوی توسط حزب الله است. به ادعای مقامات دولتی، حزب‌الله دوربین‌هایی را در اطراف فرودگاه بیروت قرار داده تا از طریق آن رفت‌و آمد نیروهای مخالف سوریه و این جریان سیاسی را کنترل کند.

از سوی دیگر، به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کویت، غازی العریضی وزیر اطلاع رسانی لبنان، با قرائت بیانیه‌ای پس از نشست کابینه ضمن تکرار اتهامات دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان علیه حزب‌الله، شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله در این کشور را نقض حاکمیت لبنان دانست.

در این بیانیه هم چنین آمده است: وفیق شقیر، رییس بخش امنیتی فرودگاه لبنان به دلیل همکاری با حزب‌الله از سمتش برکنار شده و به ارتش بازخواهد گشت.

فرودگاه بیروت در محله‌ شیعه نشین شهر واقع شده و ساختمانهای اطراف بر باند آن مشرف است.

تصمیم دولت لبنان که احزاب طرفدار غرب رهبری آن را در دست دارند، یک روز پس از آغاز تحقیقات دادستان کل لبنان در مورد اتهاماتی علیه جنبش حزب‌الله اتخاذ شده است.

دولت لبنان مدعی شده که حزب الله دوربین‌هایی را در اطراف فرودگاه بیروت نصب کرده تا رفت و آمد سیاستمداران لبنانی مخالف سوریه و شخصیت‌های خارجی را زیر نظر داشته باشد.

این اتهام روز شنبه این هفته از سوی ولید جنبلاط رهبر جامعه دروزی‌ها و دبیرکل حزب سوسیالیست پیشرو لبنان، از احزاب شرکت در دولت ائتلافی، مطرح شد.

این در حالی است که نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان، اظهارات اخیر جنبلاط علیه مقاومت را در راستای منافع صهیونیست‌ها دانست و گفت: این چنین اظهارات و انتقاداتی هرگز بر مسیر حزب‌الله لبنان برای مقاومت تاثیر نمی گذارد.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: جنجال بر سر مساله‌ فرودگاه بین‌المللی بیروت همان احیای قطعنامه‌ 1701 جهت نظارت بین‌المللی بر فرودگاه بیروت بنا بر تمایل آمریکا و اسراییل است.

وی افزود: جنجال بر سر فرودگاه بیروت بعد از جنگ اسراییل علیه لبنان شروع شد نه اکنون. قطعنامه‌ 1701 قرار بود از 14 ماه اوت 2006 اجرا شود درحالیکه فرودگاه بیروت در 7 سپتامبر 2006 در نتیجه‌ کشمکش‌ها باز شد و علت این کشمکش‌ این بود که اسراییل و آمریکا اصرار داشتند این فرودگاه تحت نظارت بین‌المللی باشد و نیروهای امنیتی بین‌المللی در آن مستقر شوند و فرودگاه از طرفداران حزب‌الله و احزاب معارض تخلیه شود، اما ما با این مساله مخالفت کردیم.

وی ادامه داد: تجربه به ما نشان داده است که فرودگاه و فضای داخلی آن با حضور نیروهای امنیتی وابسته به احزاب معارض در امنیت کامل به سر می‌برد.

نعیم قاسم افزود: لبنان و فرودگاه این کشور ملک اختصاصی ولید جنبلاط یا غیره نیست؛ چرا باید این پرونده را اینگونه باز ‌کنند آن هم در این مرحله؟ چون می‌خواهند مساله‌ فرودگاه را بین‌المللی کنند و این مساله از نظر ما قابل قبول نیست.

نعیم قاسم تصریح کرد: ولید جنبلاط که برای مدتی کوتاه ساکت بود و به نظر می‌رسید گام‌های مثبتی در زمینه‌ مذاکرات برداشته است، ناگهان زیر و رو شد. به اعتقاد من علت این مساله دو چیز است؛ نخست اینکه حزب حاکم خواهان مذاکرات نیست و دوم اینکه آمریکا می‌خواهد گروهی روی کار آید که همانند حزب حاکم در لبنان عمل کند.

کد خبر 51061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز