دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

کمتر از یک هفته تا پایان زمان کوچ عشایر باقی است اما کنترل نکردن کوچ عشایر در مبادی ورودی استان لرستان و ورود زودهنگام آنها، مشکلاتی را برای خروج آنها از شرق استان به وجود آورده است.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تابناک، عشایر کوچ‌رو خود را از غربی‌ترین نقاط لرستان به شرقی‌ترین نقاط یعنی مرز بین شهرستان الیگودرز و شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان رسانده‌اند و اکنون که قصد ورود به مراتع استان اصفهان را دارند مرزهای اصفهان به رویشان بسته است و اداره منابع طبیعی شهرستان‌های غربی اصفهان اجازه ورود به آنها را نمی‌دهد.

شهرستان‌های فریدون‌شهر و فریدن در استان اصفهان به عنوان مقصد نهایی کوچ بهاری بخشی از عشایر استان اصفهان و خوزستان به شمار می‌رود که هرساله پذیرای این قشر زحمت‌کش در موقع کوچ به دامنه‌های سر سبز این شهرستان‌ها هستند.

اگر چه در گذشته کوچ عشایر با پای پیاده، روزها زمان می‌برد و تقویم کوچ دقیق‌تر رعایت می‌شد و به نوعی کوچ عشایر از مبدا تا مقصد بیش از یک ماه زمان می‌برد اما امروزه کوچ عشایر عموما با خودرو انجام‌می‌شود.

اکنون به دلیل ممانعت اداره منابع طبیعی استان اصفهان از ورود زودهنگام عشایر به این استان تعدادی زیادی از عشایر با وجود نبود علوفه برای دام‌هایشان در آخرین نقطه مرزی لرستان یعنی "تنگ گوراب" در روستای  فرسش بناچار اسکان گزیده‌اند.

سالانه بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین عشایر از این منطقه خاص که می‌توان گفت تنها راه دسترسی و البته امن برای عشایر است عبور می‌کنند.

امسال اما غوغای کرونا از طرفی و بسته شدن مرزها توسط منابع طبیعی اصفهان از طرف دیگر و نیز نبود مرتع کافی برای دام عشایر در فرسش، مرزهای شرقی لرستان را به برزخ  عشایر کوچ رو مبدل کرده است.

آنچه از حضور عشایر در این منطقه می‌توان توصیف کرد، دلواپسی و بلاتکلیفی زنان دلیر ایل است، آنها که دلسوزی‌شان برای بره‌های گله و محبت به بچه‌های قد و نیم قد خود و کارهای سخت در حاشیه زندگی عشایری ضمن نیرومند کردن بدنشان چهره‌ای آفتاب سوخته برایشان برجا نهاده است.

ورود دام عشایر به مزارع روستائیان و تشدید تنش و ایجاد ناامنی

یکی از عشایر کوچ رو در این باره گفت: ماندگاری عشایر در منطقه ای بدون علفزار باعث می‌شود که درگیری بین عشایر و کشاورزان روستایی ایجاد شود چرا که دام ها ممکن است وارد مزارع روستائیان شوند.

نریمان عبدی اظهار کرد: امسال اما با وجود بیماری کرونا ترس مردم روستای "فرسش" که عشایر در حاشیه آن اتراق کرده‌اند از عشایر بیشتر شده و خطر درگیری جدی‌تر است.

مسلم رضایی یکی از روستائیان فرسش تصریح کرد: عشایر خسارات زیادی به زراعت ما وارد کرده‌اند. اگر راه برای کوچ عشایر باز نشود ما اهالی روستا مجبوریم امسال مهاجرت کنیم چون هیچ محصولی نخواهیم داشت.

راه عشایر باید توسط منابع طبیعی اصفهان باز شود

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری الیگودرز نیز گفت: باید سریعتر راه برای تردد عشایر باز شود و نمی‌توان مرزهای لرستان و اصفهان را در شرایطی که عشایر تا پشت دروازه های اصفهان آمده اند بسته نگه داشت.

علی اصغر صفری راد افزود: به منظور پیشگیری از عواقب سوء ناشی از  ازدحام عشایر و دام آنها در روستای فرسش موضوع را با مسئولان استان اصفهان پیگیری خواهیم کرد.

مشکل کوچ عشایر باید با توافق مسئولان اصفهان و لرستان حل شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری الیگودرز بیان کرد: مشکل عشایر کوچ رو باید با توافق مسئولان اصفهان و لرستان حل شود. با توجه به اعلام مسئولان استان مشکل این عشایر تا ۲روز آینده برطرف خواهد شد.

مرتضی سعیدی فر ادامه داد: با مدیران منابع طبیعی استان اصفهان نیز مذاکراتی شده و آنها نیز  قول حل مشکل را داده اند.

وی افزود: تعدادی از عشایر قانون کوچ را رعایت نکرده‌اند. از لحاظ قانونی تا ۳۰ اردیبهشت ماه عشایر اجازه کوچ ندارند اما عشایر این بازه زمان را رعایت نمی کنند و اکنون نیز بازگشت عشایر به مبدا نیز کار ساده‌ای نیست و باید آنها را تحمل کرد.

این مسئول تصریح کرد: عشایری که از الیگودرز عبور می کنند۳۰۰ هزار راس دام دارند که مراتع و علفزارهای شهرستان جوابگوی نیاز این تعداد دام برای مدت طولانی را ندارد.

وی تاکید کرد: کل منابع طبیعی الیگودرز  ۴۲۵ هزار هکتار است که از این مجموع ۱۴۵ هزار مرتع و مابقی جنگل است. مسئولان باید طوری تصمیم گیری کنند که فشار دام عشایر بر مراتع دو استان مبدا و مقصد یا معبر مساوی تقسیم شود.

رئیس اداره منابع طبیعی الیگودرز همچنین افزود: چهار اکیپ در چهار ایستگاه ثابت کنترل کوچ عشایر را در الیگودرز بر عهده دارند.

کد خبر 510555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha