مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: سد چلوگهره در فین به دلیل دارا بودن منظره‌های زیبا و کم بودن فاصله تا بندرعباس می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان معرفی شود.

سد چلوگهره

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، هوشنگ ملایی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در بازدید از سد خاکی چلوگهره افزود: همچنین این سد ظرفیت آن را دارد که در فصل‌های مختلف سال میزبان جشنواره‌های آبی مختلف باشد که تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری صحیح در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیان داشت: سد خاکی چلوگهره که روی رودخانه گهره قرار دارد، وظیفه ذخیره آب‌های سطحی منطقه به‌منظور توسعه و تأمین آب زمین‌های کشاورزی را بر عهده دارد که به‌تبع آن باعث ایجاد اشتغال در منطقه شده است.

سد چلوگهره در روستای چلو از توابع شهر فین و در میان بندرعباس و حاجی‌آباد واقع‌شده است و این سد در اسفند سال ۸۶ با سفر رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت به هرمزگان، با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

طبق اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، سد خاکی چلو گهره با هزینه ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری ساخته‌شده است.

میزان ذخیره‌سازی این سد ۱۳ میلیون مترمکعب است و با ساخت آن، آب موردنیاز برای آبیاری یک‌هزارم هکتار از اراضی پایین‌دست آن تأمین شد.

بدنه اصلی این سد از هسته رسی و خاکی و سرریز آن بتنی است، ارتفاع آن را ۲۵ متر و طول تاج آن ۴۹۰ متر با عرض هفت متر است.

روستای چَلو در دهستان گهره از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان در جنوب ایران است.

چَلو در گویش محلی ساکنان اطراف بندرعباس به محلی اطلاق می‌شود که مالامال و لبریز از آب باشد و مناطقی که آب فراوانی دارند به این نام خوانده می‌شوند.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۶۱۰ متر است. روستای چَلو در دو کیلومتری غرب روستای گهره واقع‌شده است.

کد خبر 510518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha