دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: براساس آخرین آمار به‌دست آمده، در حال حاضر ۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف این استان وجود دارد که اطلاعات آنها ثبت شده است.

چاه غيرمجاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عرفان مومن‌پور اظهار کرد: با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی، با حفر چاه‌های غیرمجاز با جدیت برخورد و با هماهنگی دستگاه قضایی به انسداد آنها اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: در کردستان بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه مجاز پروانه بهره‌برداری دارند که از این تعداد ۳۳ درصد منابع برق‌دار و مابقی آن شامل ۶۷ درصد منابع غیربرقی است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ حلقه چاه خانگی دارای مجوز نیز در این استان وجود دارد که اغلب برای شرب استفاده می‌شود.

مومن‌پور تاکید کرد: از آنجایی که چاه‌ خانگی اغلب در منازل برای تامین آب شرب مورد نیاز حفر می‌شود، بنابراین آمار دقیقی از تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان وجود ندارد.

وی گفت: در صورت ارائه گزارش کارشناس شرکت آب منطقه‌ای و شناسایی منابع آبی سالم برای استفاده شرب در اطراف چاه خانگی، چاه حفر شده غیرمجاز تلقی شده و مسدود می‌شود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود. از مجموع ۱۶ سد کردستان، ۸ سد در حال بهره‌برداری است.

کد خبر 510462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha