پروژه ماجراساز سیستانیکا واقع در منطقه ۹ تهران در جلسه اخیر کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از توضیحات شهردار منطقه، این طرح با اصلاحاتی تائید شد.

پروژه سيستانكيا

همشهری آنلاین - نیما شایان: ۲۱ آبان ماه ۹۳ بود که پس از هشدارهای نظام مهندسی و مراجع ذی صلاح درباره پر خطر بودن پروژه احداث ساختمانی ۲۲ طبقه در منطقه ۹ تهران موسوم به سیستانیکا و بی‌توجهی دست اندرکاران پروژه، سقف طبقه اول پروژه فرو ریخت. این حادثه در حالی رخ داد که بازپرسی شعبه ۲ دادسرای ناحیه ۷ شعبه سیدخندان ویژه امور شهرداری، دستور توقف پروژه را صادر کرده و فریبرز واحدی، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان تهران به استناد نامه سازمان نظام مهندسی و گزارش مهندس ناظر، در نامه‌ای به کریمیان اقبال مدیرکل وقت معماری شهرداری صراحتا به پرخطر بودن پروژه اشاره و مسئول هر گونه حادثه احتمالی را شهردار منطقه ۹ اعلام کرده بود.

پروژه سیستانیکا ناظر بر عملیات احداث ساختمانی واقع در خیابان هاشمی حدفاصل بزرگراه آیت‌اله سعیدی و بلوار استاد معین با ۲۲ طبقه و چندمنظوره (تجاری، اداری و مسکونی) در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۷۳۷ مترمربع بود.

در پی حادثه فرو ریختن پروژه سیستانیکا، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری پیروز حناچی معاون وقت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر وقت شورای عالی معماری و شهرسازی، در ۹ آذر ماه ۹۳ در خصوص پروژه سیستانیکا مصوبه‌ای را به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرد و دستور توقف پروژه را مورد تاکید قرار داد. 

در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص این پروژه آمده است: «شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۳ آذر ماه ۱۳۹۳ خود ضمن استماع گزارشی از پروژه سیستانیکا، واقع در منطقه ۹ شهرداری تهران به آدرس خیابان هاشمی، حدفاصل بزرگراه آیت‌اله سعیدی و بلوار استاد معین مقرر نمود:

۱ـ دبیرخانه شورای عالی موظف است ضمن مکاتبه با شهرداری تهران و ابلاغ دستور توقف پروژه دلایل عدم توقف پروژه را با توجه به دستورات مراجع فنی و قضایی پیگیری نماید.

۲ـ گزارشی از تخلفات رخ داده در حوزه معماری و شهرسازی توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و به سازمان‌های نظارتی و قضایی ارائه شود تا چنانچه تخلفی صورت گرفته، تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

۳ـ گزارشی از تخلفات رخ داده در حوزه فنی و مهندسی، توسط سازمان نظام مهندسی تهیه و به مراجع ذی‌صلاح ارائه گشته و پیگیری شود.

۴ـ تخلیه ساختمان‌های مجاور که در معرض خطر هستند، بر اساس گزارش فنی دفتر سازمان‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان تهران قرار گرفته و پیگیری‌های لازم انجام شود. گزارش کلیه بندهای مذکور ظرف مدت دو هفته به شورای عالی ارائه شود.»

اکنون با گذشت ۵.۵ سال از این اتفاقات، بر طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در جلسه اخیر کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج شهر تهران که با حضور نورزاده مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنـــــــج شهر تهران و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شده است، این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از توضیحات شهردار منطقه، طرح مجموعه با اصلاحاتی تائید شده است.

کد خبر 510432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha