مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت : الواح جنگل‌های هیرکانی و روستای قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی به‌عنوان میراث جهانی استان در هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

صنایع دستی گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود حلاج‌پور افزود: لازمه توسعه صنایع‌دستی مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد است و آسیب‌شناسی وضع موجود هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان در راستای رسیدن به وضعیت مطلوب از برنامه‌های حائز اهمیت این اداره کل است.

وی بر لزوم مشارکت هنرمندان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد و گفت: توان‌ افزایی هنرمندان و صنعتگران با استفاده از آموزش، تفویض اختیارات و ارائه بسته‌های حمایتی اعتباری و فنی ممکن می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان طراحی کاربردی و بسته‌بندی مناسب را یکی از راهکارهای جذب مشتری و افزایش فروش دانست و افزود: یکی از وظایف بخش دولتی فراهم‌ کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه و رونق صنایع‌دستی است و این اداره‌کل پیگیری‌های لازم برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان این حوزه را در دستور کار قرار داده است. 

حلاج پور یادآور شد: پیگیری جبران خسارت کرونا به بخش گردشگری گیلان نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد و پیگیری این خسارت از طریق ارائه و اعطای تسهیلات حمایتی و ارزان قیمت برای جبران خسارت‌ها به واحدهای گردشگری است.

وی بخش خصوصی را بازوان پر توان دولت توصیف کرد و افزود: یکی از وظایف ذاتی این اداره ‎‎کل ایجاد ارتباط سازنده و اتصال بخش خصوصی و دولتی است و توسعه گردشگری بدون همکاری تشکل‌های گردشگری امکان‌پذیر نیست.

به گفته حلاج پور ۴۷ برنامه اعم از افتتاح موزه، تجلیل از دوستداران میراث‎فرهنگی، رونمایی از الواح آثار ثبت شده جهانی و ملی، افتتاحیه و رونمایی از آثار و بناهای تاریخی مرمت شده از جمله برنامه‌های تعریف شده در این حوزه است. 

بیست و هشتم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است.

روستای قاسم آباد رودسر در بهمن ماه سال گذشته به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید؛ این روستا نخستین اثر از گیلان است که به صورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است.

همچنین ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد، در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد. جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران به‌ویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است.

سه سایت از جنگل‌های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه‌رود رودبار مربوط به گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

. ثبت جهانی قاسم‌آباد؛ روستای جهانی چادرشب‌بافی

استان گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۷۴ اقامتگاه بومگردی، ۳۶۰ بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی است.

کد خبر 510409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha