کارگران و تولیدکنندگان شهرک صنعتی عباس‌آباد شهرستان پاکدشت همانند دیگر فعالان بخش صنعت، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

صنعتی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، شهرک صنعتی عباس‌آباد با بیش از ۱۵۰۰ کارخانه و کارگاه‌ بزرگ و کوچک یکی از شهرک‌های موفق و روبه رشد استان تهران است؛ اما کارگران آن با مشکل دستمزد پایین و کارخانه‌داران آن با کمبود زیرساخت‌ها روبرو هستند.

خواسته کارگران

یکی از کارگران شهرک صنعتی عباس‌آباد با اشاره به مشکلات کار و کارگری اظهار کرد: در شرایط موجود کسی نمی‌تواند با حقوق کارگری از پس یک زندگی معمولی برآید.

وی بیان کرد: در حال حاضر که شاید بتوان با یک حقوق ۴ میلیونی یک زندگی معمولی را پیش برد، بسیاری از کارگران با مبلغی پایین‌تر از این حقوق زندگی می‌کنند. این در حالی است که نه می‌توان از کارفرما تقاضای حقوق بیشتر کرد و نه شرایط بهتری وجود دارد که بتوان به سراغ کار دیگری رفت.

این کارگر با اشاره به اجاره‌های بالا افزود: حقوق یک کارگر که به زحمت و با صرفه‌جویی بسیاری تنها به نان خانواده می‌رسد، چگونه می‌تواند اجاره خانه را هم پوشش بدهد؟

کارگر دیگر که به عنوان تراشکار در این شهرک مشغول است با گلایه از حقوق و دستمزد کارگران بیان کرد: تا مشکلات کارگران حل نشود، هیچ اتفاقی در زمینه رونق تولید رُخ نمی‌دهد. ما از دولت می‌خواهیم که به صورت جدی به این موضوع ورود کند تا حداقل یک زندگی معمولی برای کارگران فراهم شود.

وی اضافه کرد: تورم و هزینه‌های زندگی با این حقوق پایین هیچ تناسبی با هم ندارند و کسی هم نیست که به مطالبات کارگران رسیدگی کند؛ با چنین شرایطی دیگر توانی برای کارگران باقی نمانده است.

رضا، کارگر یکی از کارگاه‌های کوچک در شهرک صنعتی عباس‌آباد است. وقتی از او در مورد حقوق و مشکلات معیشتی‌اش می‌پرسم سری تکان می‌دهد و اظهار می‌کند: دولت فقط از ما بیگاری می‌کشد. دست به هر کاری می‌زنیم تا شرمنده خانواده نباشیم که آن هم همیشه هستیم.

مشکل زیرساخت در واحدهای صنعتی

مشکلات واحدهای صنعتی نیز چشم‌انداز تحقق جهش تولید را با اما و اگرهای بسیاری روبه رو ساخته است.  

صاحب یکی از کارگاه‌های صنعتی در شهرک صنعتی عباس‌آباد معتقد است که به دلیل حمایت نکردن دولت برای به‌روزرسانی ابزارآلات کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، سطح کارها پایین آمده است. این موضوع توان رقابت کالای ایرانی را با کالاهای مشابه خارجی گرفته است.

وی ادامه داد: سختی در دریافت تسهیلات مانع از پیشرفت کار شده است و انگیزه را از کارفرما و کارگران برای ادامه حیات اقتصادی کشور می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد نیز معتقد است: تحقق جهش تولید، مستلزم تشکیل زنجیره کامل از سوی وزارتخانه‌های کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بخش خصوصی است.

سیدسجاد هاشمی با اشاره به عمده‌ترین مشکلات حوزه صنعت، اظهار کرد: عمده مشکل در شهرک صنعتی عباس‌آباد و دیگر شهرک‌های صنعتی نبود زیرساخت‌های لازم است.

وی بیان کرد: پیگیری‌های بسیاری برای رفع مشکلات شهرک صنعتی صورت گرفت تا هر چه سریع‌تر پروژه سد ماملو عملیاتی و شهرک صنعتی عباس‌آباد از بحران بی‌آبی نجات پیدا کند.

جلوگیری از قاچاق کالا

استاندار تهران نیز با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی در شرایط کنونی گفت: می‌توان با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های برق، آب و بهسازی جاده‌ای و بندری برای تولیدکننده، انگیزه لازم را برای سرمایه‌های اصلی تولید که همانا نیروی انسانی است، فراهم و با افزایش تولید داخل شرایط را برای معیشت کارگران نیز هموار کرد.

انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: در سال ۹۹ با توجه به تحریم‌های ظالمانه ابرقدرت‌های دنیا و به ویژه آمریکا، شرایط خاصی شکل گرفته که چاره‌ای جز تکیه بر توانمندی‌های داخلی در ابعاد مختلف وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولید در کشور بیان کرد: کشور ما از ظرفیت نیروی انسانی دلسوز و فعالان اقتصادی علاقه‌مند برای حضور در بخش‌های مختلف برخوردار است که باید فضا را برای حضور پررنگ آن‌ها فراهم کرد.

محسنی بندپی با اشاره به عزم جدی در تحقق شعار سال ۹۹ افزود: باید برای تحقق شعار جهش تولید، جلوگیری از واردات و قاچاق کالا و برداشتن مقررات دست‌وپاگیر را سرعت ببخشیم.

کد خبر 510401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha