مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برگزاری دوره هنر میناکاری ملیله در زنجان خبر داد.

میناکاری ملیله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: دوره میناکاری ملیله برای صنعتگران ملیله کار در زنجان برگزار می‌شود. برای گذراندن این دوره کلیه شرکت‌کنندگان باید دوره ملیله سازی را گذرانده باشند تا بتوانند در این دوره تکمیلی شرکت کنند.

ارجمند ادامه داد: با راه‌اندازی و گذراندن این دوره، بستری مناسب برای ارائه اشتغال‌زایی و حرکت در مسیر جهش تولید فراهم می‌شود.

او افزود: در راستای ثبت زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، تولید و فروش مینای ملیله امکان جذب افراد بیشتری را در کارگاه‌های ملیله فراهم می‌کند و امیدواریم درزمینهٔ اشتغال گام‌های خوبی برداشته شود.

هنر میناکاری بر روی طلا و نقره (هنر مینای ملیله)، یکی از قدیمی‌ترین هنرهای تزئینی ایران است که از گذشته‌های بسیار دور برای تزئین ظروف و زیورآلات استفاده می‌شده و پیشینه آن به زمان هخامنشیان و شاید قبل از آن برمی‌گردد. چراکه خاستگاه پیدایش اولیه شیشه در ایران باستان بوده (ماده اولیه تهیه مینا سیلیس است و از طریق ایران به کشورهای دیگر راه‌یافته است). بررسی ادوار گذشته ایران ازنظر هنر میناکاری نشان می‌دهد که این هنر در عهد ساسانیان از تمام دوره‌ها متنوع‌تر و کامل‌تر بوده است.

استان زنجان دارای سابقه طولانی در امر تولید صنایع‌دستی بوده و به‌عنوان یکی از استان‌های مطرح کشور در زمینه صنایع مختلف دستی و بومی است.

کد خبر 510377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha