سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

این روزها با قرار گرفتن در آستانه شب‌های نورانی قدر بیش از هر زمان دیگر، انس و الفت مؤمنان و روزه‌داران با کتاب آسمانی قرآن کریم بیشتر شده و همین اتفاق مبارک و خوشایند باعث می‌شود تأمل بیشتری در آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره داشته باشیم.

علی الله سلیمی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: این روزها با قرار گرفتن در آستانه شب‌های نورانی قدر بیش از هر زمان دیگر، انس و الفت مؤمنان و روزه‌داران با کتاب آسمانی قرآن کریم بیشتر شده و همین اتفاق مبارک و خوشایند باعث می‌شود تأمل بیشتری در آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره داشته باشیم. قرآن کتاب آسمانی کاملی برای زندگی انسان در همه اعصار است و علاوه بر رهیافت‌های بی‌شمار دینی و معنوی که از آن قابل دریافت است، خوشبختانه آموزه‌های فراوانی در حوزه مهارت‌های زندگی هم دارد که با بهره‌گیری از آنها زندگی سعادتمندی نصیب بندگان صالح خداوند می‌شود. به دلیل جایگاه مهمی که رضایتمندی از زندگی در تکامل معنوی دارد، اولیای دین آموزه‌های فراوانی را به پیروان خود آموخته‌اند. رسول خدا(ص) در کنار تعالیم قدسی و ملکوتی خود، مهارت‌های زندگی را هم به پیروان خود و حتی کسانی همانند حضرت امام علی(ع)، ابوذر غفاری و دیگران می‌آموزد. امام علی(ع) هم مهارت‌های زندگی را به یاران خود می‌آموختند. از بقیه معصومان هم همین مسئله ثبت است. حتی فراتر از این، می‌بینیم که قرآن کریم هم در این زمینه آموزه‌های مهمی دارد. بنابراین یکی از دغدغه‌های دین، رضایتمندی از زندگی است و در این میان، یکی از رسالت‌های آن آموزش مهارت‌های زندگی به پیروان خویش است. متأسفانه این بخش از آموزه‌های دینی کمتر مورد توجه واقع شده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته ‌است. با این حال، خوشبختانه جامعه ما اکنون جامعه‌ای است که بر اساس ارزش‌های اسلامی ساخته شده و اثر یافته از آموزه‌های قرآنی و تعالیم اهل‌بیت(ع) است. از سوی دیگر، دانش روان‌شناسی امروز، ارائه‌دهنده راهکارها و شیوه‌هایی برای بهتر زیستن است که در قالب مهارت‌های زندگی تعریف می‌شود. 
امید می‌رود در این ماه که ماه قرآن است، به‌ویژه شب‌های قدر از آموزه‌های قرآنی برای دستیابی به مهارت‌های زندگی بهترین توشه لازم را برداریم و سعادت خود و اطرافیان‌مان را به وسیله قرآن و آموزه‌های آن تضمین کنیم. 

کد خبر 510329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha