معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز گفت: کاخ مروارید میراثی ملی است و نگهداری از آن تنها وظیفه ارگانی مثل میراث فرهنگی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف مثل شهرداری، اداره کل شهرسازی نیز می‌توانند به فراخور توان خود برای حفاظت از این گنجینه گام بردارند.

کاخ مروارید

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا دهقان مهرجردی درباره آخرین وضعیت کاخ مروارید کرج توضیح داد: بااعتباری که در سال ۹۸ برای کاخ مروارید کرج تخصیص یافت نتوانستیم دو ویلایی که جزو ساختمان‌های مدیریتی مجموعه کاخ مروارید بودند را مرمت کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز  ادامه داد: عملیات بهسازی و نگهداری فضای سبز این مجموعه نیز بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری کرج منعقدشده در حال انجام است.

وی توضیح داد: در کنار این موارد، سال گذشته عملیات تخلیه آب و لایروبی دریاچه این کاخ نیز انجام گرفت و این دریاچه مجدداً آبگیری شد.

این مسئول توضیح داد: با اعتبارات تخصیص‌یافته سال گذشته برخی اقدامات برای تعمیر و بهسازی ادوات و تجهیزاتی که برای آبیاری فضای سبز مجموعه موردنیاز است، انجام شد.

وی بیان کرد: اعتباری که سال گذشته برای مرمت سقف کاخ مروارید از وزارت میراث فرهنگی تقاضا کرده بودیم هنوز تخصیص نیافته، بخشی از این اعتبار مصوب شده ولی به خاطر شیوع کرونا و ضرورت هزینه کرد دولت برای امور بهداشتی، بخشی از اعتبارات وزارت میراث فرهنگی برای ارتقای بحث سلامت مردم هزینه شده است.

دهقان مهرجردی با اشاره به برنامه امسال میراث فرهنگی البرز برای مرمت و پوشش سقف کاخ مروارید که طی سال‌های گذشته آسیب زیادی دیده، افزود: طرح و برنامه‌ای برای مرمت سقف سالن مرکزی و سقف استخر که به‌صورت گنبدی است به استانداری البرز ارائه داده‌ایم و امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب مسیر برای اجرای این عملیات باز شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز  اضافه کرد: اعتباری که برای مرمت دو سقف این کاخ برآورد شده بیش از پنج میلیارد تومان است ولی اگر بخشی از آن‌هم از منابع اعتباری استانی تخصیص یابد، فاز اول مرمت را شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام‌شده، با یک و نیم میلیارد تومان می‌شود فاز اول مرمت سقف این کاخ را به اتمام رساند.

این مسئول اضافه کرد: مطالعه، طراحی و مستند نگاری‌های لازم برای مرمت سقف این کاخ انجام‌شده و اگر اعتبار تخصیص یابد، سقف به سرانجامی می‌رسد.

دهقان گفت: بعد از اتمام مرمت سقف، مرمت فضای داخلی و تزئینات این کاخ آغاز خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی البرز توضیح داد: سال گذشته تخصیص اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی البرز بسیار کم بود طوری که قرار بود اعتباری ۷۰۰ میلیون تومانی از اداره کل موزه‌ها به البرز اختصاص یابد که درنهایت از این ۷۰۰ میلیون تومان تنها ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: با این صد میلیون تومان حتی نمی‌شود فاز اول مرمت سقف این کاخ را شروع کرد ولی قرار شده با این اعتبار قسمتی از سقف سینمای این مجموعه را مرمت کنیم.

این مسئول اضافه کرد: سقف سینما در سالن مرکزی کاخ قرار دارد و بناشده ایزوله شود تا از این طریق جلوی نفوذ نم و آب به اتاق‌های کاخ بگیریم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز  توضیح داد: میراث فرهنگی البرز درصدد است هم از وزارت میراث فرهنگی و هم از استان اعتباری را برای مرمت این کاخ در سال جاری جذب کند.

دهقان گفت: کاخ مروارید میراثی ملی است و نگهداری از آن تنها وظیفه ارگانی مثل میراث فرهنگی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف مثل شهرداری، اداره کل شهرسازی و... نیز می‌توانند به فراخور توان خود برای حفاظت از این گنجینه گام بردارند.

کد خبر 510146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha