مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: طرح آب‌رسانی به شهر همدان نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان در حال پیگیری است و در بودجه امسال ۳۵ میلیارد تومان برای این طرح مصوب شده است.

آب رسانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، منصور ستوده گفت: بخش عمده‌ای از خط انتقال آب از سد تالوار به همدان انجام‌شده است، تصفیه‌خانه این طرح به علت اینکه اعتبارات خوبی به آن داده نشده، پیشرفت خوبی نداشت اما امسال توانستیم اعتبار خوبی در بودجه ۹۹ برای این طرح بگیریم و پیمانکار در حال انجام کار است.

وی با تأکید بر اینکه طرح آب‌رسانی به شهر همدان از سد تالوار گزینه اول بوده اما شاید تالوار کافی نباشد و ناگزیریم در کنار آن گزینه دیگری داشته باشیم، افزود: تاکنون ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه آب‌رسانی از سد تالوار هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۲۶۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام پروژه نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه بارش‌های یک‌ساله نمی‌تواند افت سطح سفره‌های زیرزمینی چندین سال گذشته را جبران کند، گفت: بارش تنها فاکتور جبران‌کننده افت سطح آب‌های زیرزمینی نیست بلکه باید در کنار آن برداشت‌ها را محدود کنیم.

ستوده بیان کرد: طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته حجم زیادی از آبخوان‌های استان برداشت بی‌رویه شده است، برداشت‌های بی‌رویه باعث شده دشت‌های استان به‌طور متوسط یک متر کاهش داشته باشد که البته در برخی از دشت‌ها ازجمله کبودراهنگ تا ۴۰ متر افت داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۲. ۲ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: بخش عمده این مصارف به‌صورت سنتی است که لازم است کشت‌های استان به سمت کشت‌های کم آب‌برو توسعه باغات رفته و محصولات استراتژیک بر اساس منابع آبی استان کشت شود.

ستوده گفت: برداشت آب از هشت دشت استان ممنوع شده است، از تمامی هشت دشت استان برداشت جدید برای کشاورزی ممنوع بوده و چهار دشت نیز علاوه بر ممنوعیت برداشت، بحرانی شناخته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۶ میلی‌متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته که ۵۹۸ میلی‌متر بوده کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: بر اساس آمار بلندمدت در استان همدان ۳۳۰ میلی‌متر بارش رخ‌داده است، بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: ورودی سد اکباتان ۷. ۲ مترمکعب در ثانیه است، حجم فعلی این سد ۳۴. ۷ میلیون مترمکعب بوده که ۱. ۲ مترمکعب در ثانیه برای مصرف شرب برداشت می‌شود و سرریز سد ۵. ۸ مترمکعب در ثانیه است.

ستوده ادامه داد: مابقی سدهای استان همدان نیز پر هستند، حجم سد آبشینه ۵. ۰۱ میلیون مترمکعب بوده و دارای ۰. ۲ مترمکعب در ثانیه ورودی است.

وی با تأکید بر اینکه حجم فعلی سد کلان ملایر ۴۳. ۸۶ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: ۹۷ درصد از حجم سد کلان پرشده و ورودی آن ۴. ۲ مترمکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: سد سرابی ۹. ۱۱ میلیون مترمکعب حجم دارد، این سد دارای ۱. ۹ مترمکعب در ثانیه ورودی و ۹. ۱۱ میلیون مترمکعب حجم است.

ستوده با تأکید بر اینکه با انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه‌های مجاز سطح افت آب‌های زیرزمینی کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح احیای سفره‌های زیرزمینی سطح آب اکثر دشت‌های استان افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به انسداد ۶۵ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۹، تأکید کرد: از سال ۹۳ تاکنون در استان همدان ۴۰۹۴ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: در سال جاری ۱۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های استان همدان نصب‌شده است، از سال ۹۳ تاکنون ۴۷۶۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان همدان نصب‌شده است.

کد خبر 510052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha