سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

امروزه علوم و صنایع هوافضا نقش حساسی از نظر امنیتی و راهبردی در سرنوشت هر کشوری ایفا می‌کند و یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی سطح علمی و فناوری به شمار می‌آید.

 ولی متأسفانه دانشجویان این عرصه در ایران با کمبود منابع چاپی به ویژه مراجع فارسی روبه‌رو هستند. در این راستا و به همت یکی از اساتید هوافضا (دکتر جعفر اسکندری جم) که سال‌های طولانی در صنایع هوایی و هوافضا فعالیت داشته و همچنین تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی در رشته‌های هوافضا و مکانیک را در کوله بار تجربه اش دارد، کتاب‌هایی را تألیف، ترجمه و گردآوری کرده است که در نوع خود می‌تواند از بهترین نمونه‌های کتب مهندسی باشد. این کتاب‌ها عبارتند از:

طراحی پیکربندی موشک ها: در این کتاب اصول مهم اولیه‌ای که در طراحی پیکربندی موشک‌های هدایت‌شونده به کار می‌رود مرور می‌شود. ملاحظات آیرودینامیکی به‌طور ساده در این کتاب آورده شده است. همچنین دیدگاه‌های طراحی سازه و سیستم نیروی محرکه نیز از نظر نویسنده دور نمانده‌اند.

اصول طراحی موشک‌های ماهواره بر: نویسنده در این کتاب به بیان مفاهیم اولیه طراحی موشک‌های چند مرحله‌ای و موشک‌های ماهواره بر و ارائه روش‌های بهینه‌سازی‌ راکت‌های ماهواره بر و تعیین اثر پارامترهای طراحی سیستمی بر یکدیگر در موشک‌های چند مرحله‌ای حامل ماهواره پرداخته که می‌تواند مورد توجه دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان قرار بگیرد.

مقدمه‌ای بر تئوری آنالیز مودال: در این کتاب پس از تعریف مقدماتی آنالیز مودال در فصل اول نویسنده به تشریح برخی مفاهیم اولیه در مودال می‌پردازد. فصل دوم و سوم نیز به بحث کیفی در مورد سیستم‌های یک درجه و چند درجه آزادی اختصاص دارد. فصل چهارم موضوع بسط برخی مدل‌های تحلیلی برای تابع پاسخ فرکانس است. فصل پنجم شامل بررسی عملکرد سیستم‌های میرای تناسبی و غیرتناسبی است و در فصل ششم و هفتم به بررسی ترکیب تابع پاسخ فرکانس مقیاس‌سازی‌ مودال برای سیستم‌هایی با میرایی تناسبی و غیرتناسبی می‌پردازد.

تحلیل سازه‌های پیشرفته هوافضا: این کتاب مشتمل بر هفت فصل است. فصل یک این کتاب مهم‌ترین فصل است که به مروری بر مبانی مکانیک محیط‌های پیوسته و روابط اصلی برای دیگر فصول می‌پردازد. در فصل‌های بعدی به‌ترتیب به کاربردهای تابع تنش در حل مسائل دوبعدی الاستیسیته و پیچش در مقاطع منشوری، کاربرد روش‌های انرژی در تحلیل سازه‌های هوافضا، تئوری و تعیین معادلات حاکم بر صفحات نازک، پایداری کلی و موضعی اعضای سازه‌های هوا فضا پرداخته می‌شود.

کد خبر 51005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز