افتتاح پروژه‌های شهری، این روزها با کمبود بودجه و شرایط «کرونا» زده جامعه، حسابی گره خورده‌اند. ره‌خوردگی که اهالی محله «هاشمی» منطقه ۹ پایتخت با تراکم بالای جمعیتی و سرانه‌های پایین شهری، سال‌ها تجربه آن را دارند. مانند انتظار طولانی برای به سرانجام رسیدن پروژه چند منظوره فرهنگی، تفریحی، ورزشی «کوثر» که ۹ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد.

کوثر

 همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: قرار بودپروژه کوثر در کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری برسد. اما درگذر سال‌ها تنها رنگ خاک گرفته است. سری به محله هاشمی در ناحیه یک زده‌ایم تا از نزدیک حرف‌های شهروندان و مسئولان را بشنویم.  

سال ۱۳۹۰ پروژه فرهنگی، تفریحی، ورزشی کوثر در محله هاشمی کلید خورد. پروژه‌ای که قرار بود با بهره‌برداری از بخش‌های متنوع آن، سرانه خدمات تفریحی و ورزشی شهری افزایش چشمگیری پیدا کند. اما سال‌ها گذشت و این پروژه ۸ هزار و ۲۶۰‌مترمربعی محله هاشمی به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه، نیمه‌کاره باقی ماند. مجتمع کوثر در ۷ طبقه شامل پارکینگ، سالن‌های ورزش‌های آبی، بدنسازی، سینما، کافه، رستوران، فود کورت، خانه بازی، تالارهای پذیرایی، کتابخانه، کارگاه‌های آموزشی طراحی شده که در حال حاضر با ۶۵‌درصد پیشرفت فیزیکی به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار منطقه، غیرفعال رها شده است. این در حالی است که محله هاشمی از نظر توزیع و دستیابی به سرانه‌های شهری در شاخصه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی زیر استاندار معمول و تعریف شده شهرسازی (یک‌مترمربع برای سرانه ورزشی، یک‌مترمربع برای سرانه فرهنگی، ۲ تا ۶‌مترمربع برای سرانه آموزشی، ۳ تا ۵‌مترمربع برای سرانه تفریحی) است. در واقع استاندارد زمین و فضای کاربری آن با تراکم جمعیت و فعالیت‌ها و عملکردهای شهری و خدماتی، با هدف ایجاد کیفیت مطلوب، همخوانی ندارد. بنابراین پروژه چند منظوره کوثر کلید خورد تا با توجه به تفاوت‌های اقتصادی و اجتماعی فرهنگی محله هاشمی، در این محدوده از شهر تأثیر مثبت و سازنده بگذارد. 

  •  اینجا کارگران مشغول کار نیستند 

خیابان‌های کم‌عرض و تقریباً شلوغ محله هاشمی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارم تا به خیابان شهید «حسینی»، درست همانجایی که مجتمع فرهنگی، تفریحی، ورزشی کوثر البته نیمه‌کاره، قد برافراشته است، برسم. نزدیک که می‌شوم، حصارهای کارگاهی پروژه نمایان می‌شود. با احتیاط نزدیک می‌شوم. هرچند اینجا کارگران مشغول کار نیستند! «داریوش فضل»، یکی از کسبه‌های قدیمی محله هاشمی در ارتباط با پروژه خاک گرفته کوثر، می‌گوید: «حدود سال ۱۳۹۰ بود که گفتند می‌خواهند در اینجا برای اهالی یک مجتمع بسیار لاکچری بسازند و در آن از حمام ترکی تا رستوران‌های مختلف در کنار سالن‌های بولینگ و بیلیارد، خدمات ارائه دهند. کلی ترافیک، خاک، گرد سیمان و سر و صدا را تحمل کردیم به امید رونق محله‌مان‌. اما هنوز خبری از خدمات و سرانه‌ شهری لاکچری نیست!‌» «جمشید کاشانی»، از مشتری‌های مغازه آقا «داریوش»، وقتی متوجه می‌شود که موضوع گفت‌وگو، پروژه قدیمی کوثر است، گلایه‌مند کمی جلو می‌آید و می‌گوید: «هر سال یک دلیل می‌آورند برای اینکه‌کاری از پیش نبرند. یک سال می‌گویند بودجه نیست، یک سال می‌گویند سرمایه‌گذار و پیمانکار پیدا نشد و یک سال هم می‌گویند «کرونا» نمی‌گذارد کارمان را انجام دهیم. وقتی بدون برنامه‌کاری را آغاز می‌کنند دود تأخیرش تنها به چشم اهالی می‌رود.»

  •  ترافیک در پیش است 

«امیرعلی عطارزاده»، یکی از ساکنان قدیمی محله هاشمی است که سال‌ها از سکونتش در این محله می‌گذرد. او می‌گوید: «امکانات شهری در این محدوده بسیار کم است. برای استفاده از امکاناتی مانند سینما، مجموعه‌های ورزشی و تفریحی باید به مناطق همسایه برویم. تابستان‌ها که اوقات فراغت بیشتری فراهم است، این مشکل دو چندان به چشم می‌آید. امیدمان به این مجتمع بود که از آن هم ناامید شده‌ایم.» عطارزاده، مروری هم به گذشته دارد و می‌گوید: «یادم است سال گذشته، چند سرمایه‌دار آوردند تا مجتمع را به ایشان معرفی کنند بلکه بودجه تکمیل آن را به‌گونه‌ایی تأمین کنند. اما آنها هم ایرادهای فنی از پروژه گرفتند و رفتند. یکی از ایرادهایی که خود ما نیز شاهدش هستیم، پارکینگ کوچک مجتمع است. پارکینگی که شاید به زور و زحمت، ظرفیتش به ۵۰ خودرو برسد. آن هم در حالی که رستوران، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی آن، هرکدام به‌طور جداگانه، سبب رفت و آمدهای زیادی خواهد شد! با این پارکینگی که ساخته‌اند، بی‌شک ترافیک بیداد خواهد کرد. شورایاران محله خیلی پیگیری کردند تا مشکلات پروژه حل شود، ولی انگار شدنی نیست.»

  •  پروژه‌ای در همسایگی با فرودگاه مهرآباد 

«مجید کریمی»، یکی از اعضای شورایاری محله هاشمی، از بلاتکلیفی پروژه بزرگ کوثر می‌گوید: «افتتاح پروژه‌هایی مانند کوثر در محدوده‌های هاشمی و «استاد معین»، با توجه به کمبود امکانات شهری و تفریحی در آن و البته جمعیت بالایی که دارند، ضروری است. ولی تا امروز به این کمبودها و نیازها پاسخ‌داده نشده است. این بلاتکلیفی برای اهالی آزاردهنده است، همچنان که ما در جلسات مختلف با مدیران شهری، بارها آن را مطرح کرده‌ایم. متأسفانه هر بار، همان مشکل نام‌آشنای نبود بودجه و انبساط پروژه‌ها را پاسخ دادند. به گمانم در محله‌ای که امکانات تقریباً صفر است، باید تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود تا فعالیت عمرانی یک پروژه ضروری این‌گونه گره نخورد و دستخوش تغییرات مدیریتی نیز قرار نگیرد.» کریمی اضافه می‌کند: «باید از امتیاز همسایگی این پروژه با فرودگاه «مهرآباد» بهره‌برداری کامل کرد تا جذب سرمایه‌گذاران با سرعت انجام شود. برای چنین پروژه‌ای می‌تواند یک جاذبه فرا منطقه‌ای در نظر گرفته شود و بودجه آن نیز فرامنطقه‌ای تأمین شود.»

  •  افتتاح نزدیک است 

 اما «علی حیدری»، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹ معتقد است پروژه چند منظوره کوثر استانداردهای لازم را دارد. او می‌گوید: «این پروژه با پشتوانه مطالعاتی طراحی شده است اما با گذر زمان و بروز برخی تحولات عینی محلی، نیاز به تغییرات جزئی در کاربری بخش‌هایی از آن وجود دارد که این تغییرات با تکمیل فرایند کلی پروژه، نهایی خواهد شد.»
«فرزاد فرهادیان»، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۹ نیز از اولویت‌دار بودن افتتاح مجتمع کوثر می‌گوید: «این پروژه با توجه به پیشرفت تقریباً ۶۵‌درصدی، جزو پروژه‌های اولویت‌دار شهری به شمار می‌آید که پیش‌بینی می‌شود با تأمین اعتبارات لازم، تا پیش از پایان سال جاری، به بهره‌برداری برسد. البته جذب سرمایه‌گذار مطمئن در کنار تأمین اعتبارات تعیین شده اهمیت بالایی دارد تا کیفیت ارائه خدمات متناسب با رضایت و رفاه اهالی تضمین شود.»

کد خبر 509971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha