تأمین امنیت منطقه 21 و به‌ویژه محله «تهرانسر»، با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت سوق الجیشی که دارد،کار ساده‌ای نیست. با این وجود، نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت موفق بوده و از پس این مأموریت دشوار و خطیر برآمده است.

امنیت

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: در گفت‌وگو با سرهنگ «محمود مالمیر»، مشکلات، چالش‌های برقراری نظم و امنیت در محدوده کلانتری 150 تهرانسر و راهکارهای آن را بررسی کردیم. محدوده‌ای که بیشترین بافت جمعیتی و مسکونی منطقه در آن متراکم و متمرکز شده است و در حاشیه و داخل آن صنایع مختلف و چند بزرگراه هم قرار دارد. سرهنگ مالمیر، معتقد است زیرساخت‌های امنیتی در تهرانسر فراهم نیست.

 موضوع امنیت در محله تهرانسر و محدوده کلانتری 150 را چگونه ارزیابی می‌کنید و در این مسیر با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟ 
محله تهرانسر، 180 هزار نفرجمعیت دارد و بزرگراه شهید لشکری، فتح، آزادگان و بزرگراه تهران _ کرج (شهید فهمیده) نیز در این محدوده قرار گرفته است. محله‌های منطقه 21 پراکنده هستند و حالت جزیره‌ای دارند. علاوه براین در لابه‌لای بافت مسکونی، صنایع و کارخانه‌ها هم فعالند. در واقع موقعیت سوق‌الجیشی تهرانسر و منطقه 21 به گونه‌ای است که بین مرکز شهر و شهرک‌های اقماری اطراف تهران قرار گرفته است و دسترسی و رفت‌وآمد به هر دو سمت آسان و سریع است. با این وجود، امکانات و زیرساخت‌های امنیتی آن ضعیف است. برای مثال به موضوع پایش تصویری اشاره می‌کنم. مدتی است که از ارگان‌های ذی صلاح و مسئول درخواست کردیم تا تعدادی دوربین در این قسمت‌ها نصب کنند، اما این اقدام تا به امروز انجام نشده است. این موضوع، یکی از نمونه‌های فراهم نبودن زیرساخت‌های امنیتی به شمار می‌رود. 


 همجواری یا نزدیکی با شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف تهران تا چه اندازه در امنیت تهرانسر تأثیرگذار است و می‌شود این‌گونه گفت که بخشی از مجرمان و جرم‌هایی که در این محدوده رخ می‌دهد، به همین شهرها و شهرک‌ها بر می‌گردد؟ 
در این محدوده، 14 ورودی و خروجی داریم و چند شهر و شهرک و محله مانند قلعه حسن خان، نسیم شهر، خادم‌آباد، خلیج‌فارس، یافت‌آباد، ملارد، سرآسیاب، احمدآباد مستوفی و رباط‌کریم که در اطراف و نزدیکی آن قرار دارند و دسترسی‌شان به تهرانسر عالی است. تهرانسر، محله‌ای است که برخلاف محله‌هایی که نام بردم به سبب اقتصادی، شرایط خوبی دارد. مراکز درمانی، پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ و بافت تجاری این محدوده، آن را از شهرها و شهرک‌های اطراف متمایز کرده و حتی وضعیت اقتصادی تهرانسر نسبت به دیگر محله‌های منطقه 21، بهتر و بالاتر است و این برای ساکنان شهرهای حاشیه‌نشین جاذبه ایجاد می‌کند تا برای خرید و گردش به اینجا بیایند. در کنار مردم، این جاذبه و وسوسه برای مجرمان و خلافکاران هم وجود دارد تا برای سرقت و دزدی وارد این محدوده شوند. با توجه به دسترسی و به اصطلاح راه دروهای زیادی که تهرانسر دارد، خلافکارهایی که وارد محله می‌شوند، پس از ارتکاب جرم، درعرض 2 تا 5 دقیقه از آنجا خارج خواهند شد. در چنین شرایطی، ما تنها در 20 تا 30‌درصد سرقت‌ها می‌توانیم از پایش تصویری استفاده کنیم. اگر مراجع ذی صلاح و مسئول در نقاطی که پلیس اعلام کرده، دوربین نصب کنند و خود مردم هم در منازل و مغازه‌هایشان دوربین بگذارند، این شرایط تغییر خواهد کرد. 


 بیشترین تماس‌ها و مأموریت‌های شما در محدوده کلانتری 150 تهرانسر درباره چیست؟ 
بیشترین تماس‌ها و مأموریت‌های ما در این محدوده، نخست به موضوع درگیری و نزاع و پس از آن به سرقت بر می‌گردد. بیشتر درگیری‌ها و نزاع‌ها هم بر سر جای پارک است و بیشترین سرقت‌ها هم به سرقت لوازم اتومبیل مربوط می‌شود. یکی دیگر از زیرساخت‌های که در اینجا فراهم نیست، موضوع نبود پارکینگ در واحدهای مسکونی و کمبود آن است. خانه‌های 5 طبقه‌ایی که ساخته شده و پارکینگ در آنها تعبیه نشده در نتیجه، کمبود جای پارک ایجاد کرده است و مردم بر سر آن با هم درگیر می‌شوند. آنهایی هم که در حاشیه کوچه و خیابان پارک می‌کنند، با سرقت روبه‌رو هستند. اگر نظارت و سختگیری‌ها در تأمین پارکینگ بیشتر بود، خیلی از این درگیری‌ها و سرقت‌ها به وجود نمی‌آمد. 


 وضعیت معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در محدوده کلانتری شما به چه صورت است. در این زمینه هم مشکل دارید؟ 
هم کارتن‌خواب و هم معتاد متجاهر داریم. آنها بیشتر از بزرگراه آزادگان و از سمت احمدآباد مستوفی وارد محدوده ما می‌شوند. با توجه به سهمیه‌ای که برای کلانتری ما تعیین شده، آنها را جمع‌آوری می‌کنیم و به «کمپ» می‌فرستیم. البته چون آنجا هم شرایط نگهداری طولانی مدت معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها را ندارند، دوباره این افراد رها می‌شوند، اما با توجه به اینکه بر روی این موضوع تمرکز کردیم، هرچند بار که وارد محدوده کلانتری ما شوند، آنها را بازداشت می‌کنیم و وقتی که 3 یا 4 بار این اتفاق می‌افتد، دیگر خودشان به این محدوده نمی‌آیند. برای همین تعداد معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در محدوده تهرانسر کم است. خیلی از این کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر برای رفتن به گرمخانه، حمام و خوردن غذا، پایشان به اینجا باز شده است. 


 بیشتر ساکنان محله‌های منطقه 21، انتظار دارند کانکس نیروی انتظامی داشته باشند. در این‌باره چه صحبت و نظری دارید؟ 
 طبیعی است وجود کانکس از نظر روانی موجب می‌شود تا مردم، احساس امنیت بیشتری کنند. ما برنامه و شرایطی را که در هر محله یک کانکس جانمایی کنیم، نداریم. توصیه و پیشنهاد ما این است که مردم محله از نگهبان محله استفاده کنند. نگهبان‌های محله افراد آموزش دیده‌ای هستند که تجهیزات لازم را در اختیار دارند و تحت نظارت پلیس فعالیت می‌کنند. تجربه استفاده از نگهبان محله در مناطق و محله‌های دیگر از جمله «سعادت‌آباد» بسیار خوب و مثبت بوده است. یکی دیگر از زیرساخت‌هایی که در این محله فراهم نیست، مشارکت مردم در تأمین امنیت است. متأسفانه از سوی اهالی تهرانسر، مواردی چون نصب حفاظ و نرده و دوربین چندان جدی گرفته نمی‌شود. 

کد خبر 509962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha